InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Studeren in Amerika

Studeren in Amerika

Studeren in Amerika Amerika, het land van de onbegrensde mogelijkheden. Het land van de Amerikaanse droom, om van niets iets te creëren. Studeren in dit land is een droom voor veel mensen, aangezien het niveau van het onderwijs zeer hoog, maar ook zeer duur is. Mocht je interesse hebben om in dit land te gaan studeren dan zal ik een paar tips geven waar je op moet letten bij het studeren in Amerika

Kosten

Mocht je gelijk van het VWO komen en je wilt in Amerika gaan studeren dan zal je dit veel geld gaan kosten. Zo kost het bijvoorbeeld alleen al 1.000 dollar om je bij een Amerikaanse universiteit in te schrijven. De gemiddelde kosten bij het studeren aan een Amerikaanse universiteit bedragen tussen de 15.000 en 35.000 dollar. Bij deze bedragen zijn de verzekering, huisvesting en het college geld inbegrepen. Soms is er ook een Meal plan bij in begrepen. Dit houdt in dat je als student 3 maaltijden per dag krijgt uit de Kantine. Deze kosten zullen beduidend lager zijn als je tijdens je studie in Nederland besluit om deel te nemen aan een uitwisselingsprogramma om naar Amerika te gaan. Het grote voordeel hier van is dat je van studieplek wisselt met een Amerikaans student, en jij hierdoor alleen het Nederlandse college geld hoeft te betalen. De extra kosten die het studeren in Amerika dan bij zich mee brengt is zon 5.000 euro.

Uitwisselingsprogramma

Er zijn echter meer voordelen aan een uitwisselingsprogramma verbonden. Zo zullen bijvoorbeeld de behaalde studiepunten in Amerika ook mee tellen bij de Nederlandse universiteit. Het zal makkelijker zijn om je in te schrijven bij de onderwijsinstelling omdat bepaalde obstakels al worden weggehaald door het student zijn aan eenNederlandse universiteit. Daarnaast kun je ook beurzen aanvragen bij je universiteit, aangezien het een stage is die bijdraagt aan je studie.

Onderwijsvormen

In Nederland worden de universiteiten gerelateerd met grote collegezalen propvol met studenten. In Amerika zijn deze er zeker ook, maar wat daar ook zeer populair is, zijn de Liberal Art Schools. Dit zijn privé-universiteiten die onderwijs aanbieden waarbij de student centraal staat. Hier wordt kleinschalig lesgegeven door docenten die ook daadwerkelijk betrokken zijn bij het onderwijs. De universiteiten zijn ook niet zo groot, het aantal leerlingen schommelt meestal tussen de 1000 en 2000 leerlingen. De nadruk ligt op interactie, iets wat tijdens de colleges op Nederlandse universiteiten helaas zeer weinig plaats vindt. Nadeel is echter dat deze universiteiten zeer duur zijn, het is schier onmogelijk om een liberal arts school te vinden die voor minder dan 30.000 euro onderwijs aanbiedt. In Nederland is een paar jaar geleden in Middelburg de eerste Liberal Art School geopend. Deze school heeft een zeer internationaal karakter. Van de 600 leerlingen heeft 200 engels als moedertaal.

Nog wat extra tips:

  • Vraag op tijd een visum aan!
  • Lever je OV jaarkaart in. Hierdoor krijg je van de IB groep een extra bedrag van 80 euro per maand.
  • Mocht je nog thuiswonend zijn, en je gaat naar Amerika, vraag een uitwonende beurs aan.
© 2009 - 2018 Teajay, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Studeren in Amerika"

Reactie

Freek, 28-10-2010 10:27 #1
Ik vroeg mij nog af hoe het precies met de niveau's zit in amerika.
Wat is bijvoorbeeld wat voor ons HBO hier is het niveau daar?
en wat zijn de kosten als je op dat niveau weel gaan studeren in amerika?

Infoteur: Teajay
Laatste update: 13-01-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!