InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > IQ test informatie

IQ test informatie

IQ testen zijn de laatste jaren zeer populair geworden. Het zijn testen om de maat van intelligentie van een persoon te bepalen. Al op jonge leeftijd worden kinderen op hun IQ getest en wordt gekeken wat hun mogelijkheden wat betreft intelligentie zijn. Het is namelijk zo dat zeker op jonge leeftijd dat een hoog IQ leidt tot betere prestaties in de klas. Uit onderzoek is echter gebleken dat naarmate kinderen ouder worden zij minder op hun IQ kunnen leunen maar meer op hun sociale vaardigheden.

IQ

Wat is dat nou precies, dat Intelligentie Quotient?

Dit is een maat die aangeeft of de intelligentie van een kind overeenkomt met de leeftijd. Een deel van dit Quotient wordt bepaald door aangeboren talent voor het oplossen van de tests, maar is ook afhankelijk van omgevingsfactoren. Zit uw kind bijvoorbeeld in een zeer gemotiveerde klas vol met kinderen met een hoog IQ, dan zal het niveau van de groep het tempo van stof opnemen versnellen, waardoor uw kind makkelijker de tests kan afleggen. Er zijn studies gedaan naar wat bijvoorbeeld de invloed van eten is op het IQ van personen. Zo bleek dat mensen die veel vet eten, zoals snoep en snacks, een lager IQ hebben dan mensen die veel groente en fruit eten. Als deze vervolgens wel goed gingen eten dan konden zij hun IQ met een aantal punten op krikken, mensen die al gezonden aten konden hun IQ niet nog verder op krikken. Hieruit blijkt dus dat het IQ dus weldegelijk afhankelijk is van voeding.Wat verder ook nog geconstateerd werd is dat kinderen die uit achterstandswijken kwamen een lager IQ hadden dan mensen uit bijv. modale milieus. Dit heeft waarschijnlijk te maken van minder druk van de ouders op het kind om te presteren, een taalachterstand of een ander leerklimaat.

IQ afhankelijk van verwachtingen

Uit amerikaans onderzoek is gebleken dat het IQ afhankelijk is van verwachtingen. Onderzoekers hadden een groep leerlingen aan een IQ test onderworpen. Vervolgens vertelden zij aan een de docenten welke kinderen een intellectuele groei zouden ondergaan. Toen de test een jaar later opnieuw werd gedaan hadden de kinderen waarvan de onderzoekers gezegd hadden dat zij een intellectuele ontwikkeling zouden ondergaan, inderdaad een beter resultaat op de test, terwijl de ‘controle’- groep nog steeds hetzelfde IQ hadden. Onbewust hadden de docenten dus meer aandacht aan de zogenaamd slimme kinderen besteedt zodat deze daadwerkelijk beter presteerden op de test.

Waarden IQ test

De test is verdeeld van een schaal 0 tot 250. De persoon met het hoogste gemeten IQ is William James Sidis hij had een IQ van tussen de 250 en 300. De gemiddelde waarde is echter 100. In de tabel hieronder een overzicht hoe waarden gerelateerd worden aan intelligentie.

De waarden zijn overgenomen van het Landelijk Informatiecentrum hoogbegaafdheid.
Waarde IQmate van intelligentie
>130Zeer begaafd
-130Begaafd
111-120Boven gemiddeld
90-110Normaal
80-89Beneden gemiddeld
70-79laag begaafd
50-69Lichte verstandelijke beperking
35-49Matige verstandelijke beperking

Online IQ-test

Op het internet is het tegenwoordig heel makkelijk om aan testje mee te doen. Je krijgt een paar vragen voorgeschoteld waarbij je beoordeelt wordt op mathematisch en taalkundig inzicht. Hier zou dan afgeleid kunnen hoe slim je bent. Hoewel deze testen leuk zijn om te maken bieden zij geen officiële vaststelling van het IQ. Het IQ is natuurlijk leeftijdsgebonden, mensen die een wetenschappelijke opleiding volgen zullen natuurlijk altijd hoger scoren op een test dan bijvoorbeeld die nog op het basisonderwijs zit.
© 2009 - 2019 Teajay, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "IQ test informatie"

Infoteur: Teajay
Gepubliceerd: 07-09-2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!