InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Hoog inkomen voor starters

Hoog inkomen voor starters

Hoog inkomen voor starters Als afgestudeerde moet u een plekje zien te bemachtigen op de arbeidsmarkt. Na een jarenlange studie moet u zich nu zien te verkopen aan de werkgevers. Afgestudeerden aan de universiteit of een hbo opleiding hebben de mogelijkheid om kritisch te zoeken naar een werkgever. Na jarenlang te investeren is het nu tijd om te gaan oogsten. De werkgevers zitten te springen om jong en goed personeel met een gedegen opleiding, en u zit te springen om te beginnen in een uitdagende functie. Ervaring ontbreekt u nog, maar u hebt voldoende theoretische kennis en enige praktijkervaring. Voordat u zich op de arbeidsmarkt begeeft is het belangrijk om u goed voor te bereiden.

Werkgevers

De werkgevers gaat zelfs op beurzen staan om goed geschoold personeel te vinden. Hierin steken ze veel tijd en geld om de pareltjes op te sporen. Ze willen oriënterende gesprekken aangaan met deze afgestudeerden om in te schatten in hoeverre ze passen in hun organisatie. Enkele afgestudeerden zullen afvallen en anderen willen ze verdere gesprekken mee aangaan. Zodra de partijen interesse hebben voor elkaar, beginnen de onderhandelingen pas echt. De werkgever heeft met succes de juiste kandidaat gevonden. Nu is het voor hem zaak om u binnen te halen zonder diep in de buidel te tasten. Ze gaan u een marktconform aanbod doen die u niet kunt afwijzen (volgens de werkgever). De trofee van de jacht is binnen en nu probeert de werkgever om financieel er zo goed mogelijk uit te springen.

Startende werknemers

Voordat u gesprekken met werkgevers aangaat moet u weten wat u waard bent. Op sites als loonwijzer.nl kunt u een indicatie berekenen. Het is namelijk belangrijk voor de rest van uw loonbaan hoe hoog uw startinkomen is. De meeste werkgevers werken namelijk met vaste staffels. Na één jaar goed functioneren, krijgt u een vast bedrag erbij. Deze bedragen zijn nauwelijks meer onderhandelbaar omdat de werkgever zich verschuilt achter de CAO. Hetzelfde geldt voor een promotie naar een hogere schaal.

Hoog of laag inzetten

Aan beide scenario’s zitten gevaren. Zet u te hoog in bij de salarisonderhandelingen dan krijgt de personeelsfunctionaris mogelijk een verkeerd beeld van u. Honderden euro’s boven het maximale bod van de werkgever zitten kan resulteren in het stoppen van de onderhandelingen. Gaat u de baan namelijk alsnog nemen voor een lager salaris, dan lijkt de kans op een vertrek binnen een paar jaar groot. Tevreden zijn met te weinig blijft u tijden lang achtervolgen.

Oplossing

Verdiep u voor de gesprekken in de mogelijkheden. Zoek het Internet af naar gemiddelde inkomens binnen uw branche. Nog beter is om contact te leggen met iemand die al binnen het bedrijf werkt. Hij of zij kan u goed informeren over de mogelijkheden. Wees niet te happig in de gesprekken. Het eerste bod van de werkgever is vaak niet het uiterste bod. Wees echter wel realistisch door niet vele honderden euro’s boven het openingsbod te gaan zitten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoog inkomen voor starters"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 10-11-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!