OEE; Overall Equipment Effectiveness, wat is het?

OEE betekent Overall Equipment Effectiveness ofwel de daadwerkelijke benuttingsgraad van machines. Deze index komt uit Japan en is ontwikkeld om verbeteringsprojecten op korte en lange termijn te definiëren en natuurlijk ook uit te voeren. In de OEE-index worden de beschikbaarheid, prestatie en kwaliteit van machines verwerkt.

OEE, het begrip

De basis van OEE zijn zeven verliesposten die in 3 categorieën kunnen worden onderverdeeld: beschikbaarheid, prestatie en kwaliteit. De verliesposten zijn: machinefalen, op-en omstellen, lijmremmers, korte stops, gereduceerde productiesnelheid, afkeur tijdens de productie en afkeur tijdens opstart. Zie voor verdere toelichting:Berekenen van de OEE-index.

De OEE index wordt berekend om er achter te komen hoeveel van de capaciteit van een machine benut wordt en waardoor een machine eventueel minder capaciteit levert dat deze zou kunnen. Is dat gepland of niet? OEE kan dan ook een hulpmiddel zijn voor World Class Manufacturing, omdat het inzicht geeft in de mogelijke verspilling bij machines. Wat is World Class Manufacturing ofwel Lean Thinking?

OEE meten

De OEE kan gemeten worden door middel van het verspreiden van formulieren (kruisjeskaarten) op de productievloer. De operators van de machines kunnen daarop aankruisen wanneer de machine stilstaat en aangegeven kan worden wat de oorzaak van stilstand is. Om de operator niet te belasten zou het wenselijker zijn om deze gegevens direct uit de machinebesturing te halen indien dat mogelijk is. Het belangrijkste is dat bij het meten de definities duidelijk en eenzijdig zijn, zodat gegevens eerlijk vergelijkbaar zijn.

Berekenen van de OEE-index

Deel 1: Beschikbaarheid

  • A = Totale productietijd.
  • B = Werkelijke productietijd; totale productietijd - stilstand door machine falen, op- en omstellen en lijnremmers.
Machinefalen: machinestoringen.
Op- en omstellen: opwarmtijd en het instellen van andere producttypes.
Lijnremmers: veroorzaakt door geen aanvoer of toevoer.

Deel 2: Prestatie

  • C = Verwachte theoretische output.
  • D = Werkelijke output; verwachte theoretische output - snelheidsverliezen door korte stops en gereduceerde productiesnelheid.
Korte stops: korter dan 5-10 minuten stops door de operator zelf, bijvoorbeeld voor kleine schoonmaak.
Gereduceerde productiesnelheid: verliezen veroorzaakt doordat de machine niet op maximale snelheid draait.

Deel 3: Kwaliteit

  • E = Werkelijke output.
  • F = Goed product; werkelijke output - kwaliteitsverlies door afkeur tijdens de productie en afkeur tijdens opstart.
Afkeur tijdens de productie: uitval en reparaties tijdens de productie.
Afkeur tijdens opstart: uitval en reparaties tijdens opstart en omschakelen.

De OEE-index = (B/A) x (D/C) x (F/E)
ofwel
de OEE-index = beschikbaarheidsgraad x prestatiegraad x kwaliteitsgraad.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "OEE; Overall Equipment Effectiveness, wat is het?"

Infoteur: Mabe
Laatste update: Juli 2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!