InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Het Jenaplanonderwijs

Het Jenaplanonderwijs

Het Jenaplanonderwijs is een onderwijsrichting die steeds meer groeit in Nederland. Een richting waarbij zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en wereldoriëntatie centraal staat.

Principes van het Jenaplanonderwijs

Het Jenaplanonderwijs is een onderwijsrichting waarbij de zelfstandige en verantwoordelijke ontwikkeling het belangrijkste is.

Het Jenaplanonderwijs gaat uit van de basisprincipes die worden gekenmerkt door:
  • Ervaringsgerichtheid
  • Ontwikkelingsgerichtheid
  • Wereldoriënterend
  • Kritisch
  • Coöperatief
  • Zin-zoekend

Ervaringsgerichtheid

Het Jenaplanonderwijs vindt het belangrijk dat kinderen leren door middel van ervaren. Door dingen te ervaren raken ze enthousiast en gemotiveerd om te leren over dat geen wat er om zich heen gebeurt.

Ontwikkelingsgerichtheid

Hiermee wil het Jenaplanonderwijs bereiken dat kinderen zich ontwikkelen op het gebied van competenties in de breedste zin van het woord. Het verleggen van hun grenzen. Dit houdt onder andere in dat ze leren hoe ze moeten leren, dat ze activiteiten doen die de ontwikkeling stimuleren en laat groeien. Belangrijk voor de school is hierbij een goede doordachte leerstof en het inrichten van situaties waarbij deze ontwikkeling mogelijk is.

Wereldoriënterend

Het uitgangspunt hierbij is het ontdekkend en onderzoekend bezig zijn. Dit gebeurt vaak in een projectvorm. Leerlingen luisteren naar, werken en spelen met verhalen, gaan vragen stellen en zoeken zelf de antwoorden. Zo wordt de wereld steeds ruimen voor het kind en wordt de meningsvorming gestimuleerd.

Kritisch

Het Jenaplanonderwijs stimuleert de leerlingen om kritisch te denken. Kritisch naar zichzelf, naar anderen, naar de samenleving. Zo willen ze werken aan een humane en ecologische duurzame samenleving.

Coöperatief

Het Jenaplanonderwijs is gericht op het samen werken, samen spelen, samen beslissen, zorg dragen voor elkaar. Dit niet allee voor de leerlingen maar ook voor de ouders. Uitgangspunt is: Leren is sociaal leren, samen problemen oplossen, samen evalueren en samen door middel van diverse vormen communiceren.

Zin-zoekend

Dit is het samen denken over “zin” vragen. Religieus en niet religieus. Dit samen denken kan door middel van luisteren naar verhalen, gedichten, muziek en dergelijke, maar kan ook door middel van actiever handelen. Door je in te zetten voor anderen, op zoek te gaan naar wat je precies wilt.

Lees verder

© 2008 - 2019 Arjanne26, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het Jenaplanonderwijs"

Infoteur: Arjanne26
Gepubliceerd: 23-06-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Onderwijs
Schrijf mee!