InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Universiteit van Amsterdam - Science Park

Universiteit van Amsterdam - Science Park

In 2010 heeft de Universiteit van Amsterdam zijn locatie Amsterdam Science Park geopend. Studenten uit het hele land en daarbuiten komen hierheen om een wiskundige, natuurwetenschappelijke of informatica studie te volgen. Daarnaast zijn er op Science Park een groot aantal bedrijven en onderzoeksinstanties gevestigd.

Universiteit van Amsterdam

De UvA, opgericht in 1632 als het Athenaeum Illustre, is de grootste universiteit van Nederland. De UvA heeft zeven verschillende faculteiten, elk met een aanbod aan bachelor- en masteropleidingen binnen hun gebied. De faculteiten:
  • FGW - Faculteit der Geesteswetenschappen
  • FDR - Faculteit der Rechtsgeleerdheid
  • AMC-UvA - Faculteit der Geneeskunde
  • ACTA - Faculteit der Tandheelkunde
  • FNWI - Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
  • FEB - Faculteit der Economie en Bedrijfskunde
  • FMG - Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

Door de hele stad Amsterdam zijn verschillende gebouwen van de UvA te vinden, in totaal bezit de UvA 65 gebouwen waarvan de meeste in het centrum van Amsterdam gevestigd zijn. Op Amsterdam Science Park is de faculteit FNWI actief, hier worden de bèta gerelateerde vakken gegeven en onderzoek gedaan binnen de exacte wetenschappen.

Studeren op het Science Park

Amsterdam Science Park is in 2010 geopend om zo de exacte wetenschappen op een plek te te centreren. Dit heeft er voor gezorgd dat in de laatste jaren de afdeling exacte wetenschappen van de UvA sterk is gegroeid, in aantal studenten maar ook in innovatie. Door de samenwerking van onderzoeksinstituten en studenten worden deze studenten goed voorbereid op een toekomst in wetenschappelijk onderzoek. De Bachelor studies die kunnen worden gevolgd op Amsterdam Science Park zijn:
  • Biomedische wetenschappen
  • Biologie
  • Bèta-gamma
  • Future Planet Studies
  • Informatica
  • Informatiekunde
  • Kustmatige intelligentie
  • Natuur- en sterrenkunde
  • Psychobiologie
  • Scheikunde
  • Wiskunde

Daarnaast is op het Science Park een breed scala aan Masteropleidingen, die na de zojuist genoemde opleidingen gevolgd kunnen worden, beschikbaar.

Onderzoek

Op Amsterdam Science Park zijn er acht onderzoeksinstituten gevestigd, dit zijn het FOM, CWI, NIKHEF, AMOLF, IBED, SILS, ILLC, IVI, IOP, AIP, KdVI en het HIMS. Hiernaast hebben een aantal andere onderzoeksinstituten besloten zich te vestigen op Amsterdam Science Park, dit zijn SRON en ARCNL. ARCNL is een samenwerkingsverband tussen ASML, FOM/NWO en de UVA/VU. Naast onderzoeksinstituten zijn er op het Science Park ook een groot aantal bedrijven die zich bezighouden met onder andere ontwikkelingen in de bèta-sector. De locatie Science Park is dus uitgegroeid tot een groot gebied waar educatie en innovatie centraal staan.

Locatie en toekomst

Amsterdam Science Park bevindt zich in Watergraafsmeer in de straat Science Park, de locatie heeft een eigen Station genaamd Station Amsterdam Science Park, wat het voor studenten en medewerkers goed bereikbaar maakt. Daarnaast gaan er ook bussen tussen Station Amsterdam Amstel en Amsterdam Muiderpoort die langs Science Park komen. Science Park heeft een oppervlak van ongeveer 500.000 m² en wordt in de nabije toekomst waarschijnlijk uitgebreid met nieuwe laboratoria en met een een nieuwe weg naar de A10.
© 2014 - 2018 Jona89, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.amsterdamsciencepark.nl/

Reageer op het artikel "Universiteit van Amsterdam - Science Park"

Infoteur: Jona89
Gepubliceerd: 30-07-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!