Wat leert een kind in groep 2 van de basisschool?
Kinderen van (meestal) vijf of zes jaar gaan naar groep 2 van de basisschool. Veel scholen hebben zogenaamde 'combinatieklassen'; groep 1 en 2 bij elkaar, andere scholen hebben een aparte groep 2. Wat is het verschil tussen groep 1 en groep 2, en wat leert een kind allemaal in groep 2? Lees er over in dit artikel.
Spelen én werken
Hoewel kinderen in groep 2 nog steeds, net als in groep 1, veel leren door te spelen, komt de nadruk in groep 2 toch ook al echt te liggen op het werken. Kinderen in groep 2 worden klaargestoomd om door te stromen naar groep 3, waar het spelen toch minder de overhand heeft. Veel basisscholen leren kinderen in groep 2 om hun eigen bezigheden en activiteiten te plannen, middels een planbord of een weektaak. Dit gaat meestal heel
speels, met kleurtjes, magneetjes of stickers. Kinderen leren om zelf al na te denken over het werk dat in een week gedaan moet worden, zoals het maken van een puzzel, een knutselwerkje of andere opdracht. In combinatieklassen zijn groep 2 leerlingen echt de 'oudsten', en mogen zij kinderen uit groep 1 helpen bij de dagelijkse taken zoals het aantrekken van de jas of strikken van veters.
Wat kan een kind in groep 2?
Natuurlijk verschilt dit erg per kind, maar in het algemeen valt hier wel iets over te zeggen. De gemiddelde 5 of 6-jarige kleuter kan:
- De dagen van de week benoemen
- Tellen (over de tientallen)
- De kleuren benoemen
- Allerlei voorwerpen/dingen benoemen (woordenschat)
- De lettervormen schrijven
- Woorden in stukjes hakken
- Ordenen
- Gericht torens en huizen (enz.) bouwen
- Rijmpjes nazeggen
- Zelf rijmwoorden bedenken
- Zichzelf aankleden en uitkleden
- Instructies opvolgen van de leerkracht
- Een verhaal in het kort chronologisch navertellen
Bovenstaande dingen zijn slechts een aantal uit een lange lijst met dingen die kleuters in groep 2 kunnen. Natuurlijk kan het per kind erg verschillen; het ene kind zal bijvoorbeeld veel
interesse hebben voor woorden en het schrijven daarvan, een ander is daar nog minder mee bezig. Een leerkracht zal de ontwikkeling van kleuters in groep 2 nauwlettend in de gaten houden. Vooral ook om te zien of het klaar is voor groep 3. Een jaartje extra 'kleuteren' hoeft helemaal niet slecht te zijn, een kind kan er steviger van in de schoenen gaan staan.
De sociaal-emotionele ontwikkeling
Waar kinderen in groep 1 nog geneigd zijn redelijk veel vanuit zichzelf te denken (egocentrisch), zal dit in groep 2 steeds meer veranderen. Ook het magisch denken (bijvoorbeeld: een kind ziet een speelgoedkonijn en denkt dat het speelgoedkonijn echt is) verdwijnt stukje bij beetje. Als het goed is leren kinderen in groep 2 steeds meer samen te spelen, in plaats van naast elkaar te spelen. Het prikkelen van de fantasie is hierbij erg belangrijk. Basisscholen spelen hier vaak op in door aandacht te besteden aan sociale vaardigheden en spelen op het plein, maar ook door bijvoorbeeld allerlei thema's aan te bieden.
Schoolvakken
In groep 2 worden allerlei activiteiten aangeboden op het gebied van taal, rekenen, muziek, techniek, lichamelijke beweging, creatieve ontwikkeling, Engels enzovoorts. Hoewel de leerkracht vrij
doelgericht met kleuters aan doelen werkt, zal een kind dit niet 1,2,3 opvallen. Veel vakken komen spelenderwijs en door middel van liedjes, activiteiten, spelletjes enzovoorts aan bod.