InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Het doel van de basisschool

Het doel van de basisschool

Het doel van de basisschool De basisschool is de eerste en verplichte school waar elk kind in Nederland vanaf 4 jaar naar toe moet. Dit om de basis op te starten voor het kind zelf, en zich zelf beter te ontwikkelen.

De basisschool

Voor een kind is het heel spannend om naar de basisschool te gaan. ''De grote school'' en ''Een groot kind zijn'' speelt daarbij een grote rol. Natuurlijk is dit een hele verandering in hun leven om de eerste stap te zetten naar het serieuzere gebied, wat spelende wijs wordt opgedragen en wat later omslaat in een serieus leergeval. Je kind gaat vanaf zijn 4e tot aan zijn 12e naar de basisschool, groep 1 t/m 8. Daar wordt een belangrijke basis gelegd; leren lezen, schrijven en rekenen. Als uw kind 3 jaar wordt is dit een goed moment om alvast een basisschool uit te zoeken voor uw kind. Ook zult u een brief ontvangen waarin staat dat uw kind klaar is om ingeschreven te worden bij een basisschool. Er zijn heel veel dingen om over na te denken als uw kind voor het eerst naar de basisschool gaat. Het moment bijvoorbeeld waarop u uw kind inschrijft, dit vanwege de wachtlijsten die sommige scholen hebben. Waarvoor zult u kiezen? Een openbare of een religieuze school? Wat is de ouderbijdrage? Een vrolijke of saaie school? Hoe is de omgang met kinderen? Wat telt in hun ogen voor het kind? Enzovoort, zo zijn er nog veel meer vragen waar u over na kunt denken.

Voor het eerst naar de basisschool

Natuurlijk heeft uw kind de mogelijkheid om een bezoekje te brengen aan uw uitgekozen basisschool en om daar alvast te wennen. Zo kan het kind zich al een beetje inleven op de manier hoe zij alles regelen op de basisschool. Ook heeft u vast de mogelijkheid om een tijdje bij u kind te blijven, dit omdat uw kind zich dan niet direct ''alleen voelt gelaten''. Neem de dagen daarna meteen afscheid van uw kind zodat hij of zij zich makkelijker kan inleven en het niet moeilijk heeft om zijn of haar eigen ding doen. Er is in principe weinig nodig als uw kind naar de basisschool gaat, meestal wordt er een beker drinken en een fruitsoort meegegeven, vergeet niet uw kinds naam op de tas te zetten, dit in verband met verwarring met dezelfde soorten tassen als uw kind.

Projecten e.d. op de basisschool

Elke school heeft haar eigen projecten en activiteiten. Zoals in groep 3 beginnen kinderen met zwemmen, kinderen krijgen bijvoorbeeld een beker mee naar huis om geld in te zamelen voor de ontwikkelingslanden, feestweken op school waarin kinderen verkleed kunnen komen, een schoenendoos actie waarbij een schoenendoos wordt gevuld met kleine ''cadeautjes'' voor de arme kinderen in andere landen, kerst, sinterklaas, paasontbijt enzovoort. Af en toe wordt er iemand op school gehaald van een bepaalde instantie om uw kind te informeren over bepaalde onderwerpen.

Hoe is het onderwijs op de basisschool

In principe is elke school hetzelfde, alhoewel er gewoon op een andere manier wordt lesgegeven, maar na 8 jaar op de basisschool zal ieder kind hetzelfde moeten weten. Dit is bepaald door het ministerie van Onderwijs. Op de basisschool zijn er zo'n 60 taken die een kind moet voldoen over een bepaald aantal vakken. Hieronder volgt een lijst met de vakken die uw kind kan verwachten op school.
  • Gymnastiek
  • Nederlands
  • Fries (In Friesland)
  • Engels
  • Rekenen
  • Wiskunde
  • Aardrijkskunde
  • Geschiedenis
  • Handenarbeid
  • Zwemmen
  • Biologie
  • Natuur
  • Techniek
  • Godsdienst
  • Verkeersles

Dit zal ongeveer de vakken zijn die uw kind zal krijgen in de aankomende 8 jaren. In groep 1 en 2 zal het nog meer spelen dan leren zijn, maar hierbij wordt uw kind wel voorbereid op het lezen en schrijven, en worden er veel liedjes en spelletjes gedaan zodat het leren omgaan met elkaar er ook in zit. Als uw kind overgaat naar groep 3, dan begint het pas woordjes en kleine zinnetjes te leren wat als maar verder gaat. Ook krijgt uw kind dan leesbeurten en wordt er een rapport opgesteld over hoe uw kind dat nu precies doet; langzaam, snel, duidelijk, zacht, spreekfouten, haperingen e.d. alles wordt daarbij genoemd. Rekenen begint op zich ook al vroeg, dat begint met optellen en aftrekken in groep 3, dit kunt u ook oefenen met uw kind als hij of zij het mee naar huis neemt. Naar mate uw kind hogerop komt zal de leerstof moeilijker zijn. Tussendoor worden er toetsen gedaan om te kijken wat uw kind nou precies weet, en hoe ver hij of zij met de ontwikkeling is.

Toetsen

Elke school geeft uw kind toetsen. De cito-toets is een van de bekendste toetsen, deze toets wordt in groep 8 gedaan, als eindtoets. Wat kan uw kind? En de eindscore zal uiteindelijk het niveau van uw kind bepalen. Hierbij worden allerlei soorten sommen gedaan van - tot x van x tot wortel enzovoort! Ook krijgt uw kind zo'n 3 á 4x per jaar een rapport mee, waarbij de resultaten van uw kind in staan van vak tot vak, ook hoe haar of zijn gedrag is. Soms worden er ook avonden georganiseerd waarbij u een gesprek kunt hebben met de meester of juf van uw kind.

Schooltijden

Iedere school begint vaak om 08.30, tot ongeveer 11.45/12.00. Uw kind kan dan thuis komen om te eten en daarna gaat uw kind weer terug naar school voor de middaglessen. Ook is er de mogelijkheid dat uw kind op school blijft eten als u aan het werk bent of uw kind even niet kan ophalen in verband met een afspraak of dergelijke. De middaglessen die zijn meestal vanaf 13.00 tot 15.15/15.45. Als uw kind nog in groep 1 t/m 4 zit, heeft het vaak woensdag 's middags vrij en vrijdag 's middags. Vanaf groep 3 zal uw kind 5 dagen per week naar school gaan.
© 2012 - 2019 Conni, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het doel van de basisschool"

Infoteur: Conni
Gepubliceerd: 07-09-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!