InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Tien tips tegen gepest worden op school

Tien tips tegen gepest worden op school

Als je gepest wordt op school ben je een slachtoffer. Je kunt dan in die rol kruipen en het allemaal lijdzaam ondergaan uit wanhoop dat er toch niets aan te doen is. Maar zo wordt het alleen maar erger. En is er inderdaad niets aan te doen? Lees deze tips en stel jezelf die vraag daarna nog eens. De tips zijn gebaseerd op een aantal acties ondernemen waar je wellicht het best één voor één aan kunt werken om goede resultaten te bereiken.

Tip 1: Maak de keuze er iets aan te doen

Maak allereerst de keuze dat je er iets aan wilt gaan doen met als uitgangspunt de verwachting dat dit ook gaat lukken. Maar doe dat niet alleen en vraag hulp aan een decaan, docent, leerkracht, vriend uit je klas, ouders of familielid of andere hulpverlener.

Tip 2: Leg ruzie bij

Veel pestpartijen zijn ontstaan na een ruzie. Als dit het geval is kun je beter die ruzie eerst uitpraten. Ook hierbij is het verstandig hulp te vragen aan een persoon die ook bij de eerste tip is vermeld.

Tip 3: Schort er iets aan jezelf waardoor je wordt gepest?

In veel gevallen zal je niet weten waarom je gepest wordt. Maar misschien hebben anderen wel een idee. Vraag dat eens na ook al zal het antwoord je misschien niet bevallen. Wie weet speelt er iets waar je zelf niet op komt maar waar je wel iets aan kunt doen. Als dit zo is moet je ook het lef hebben daar iets aan te doen met het vooruitzicht dat het pesten kan ophouden.

Tip 4: Zoek bewijsmateriaal

Als anderen het idee hebben dat het wel meevalt met dat pesten terwijl jij er zelf zwaar onder lijdt kun je proberen bewijsmateriaal te zoeken. Als er camera’s hangen op school kun je proberen in het zicht van een camera te komen op het moment dat je gepest wordt.

Tip 5: Toon je sterke kanten

Toon je sterke kanten en doe niet slachtofferig. Loop fier met een rechte rug en je hoofd omhoog. Gebruik je stem krachtig en spreek overtuigend wat begint met een goede ademhaling die tevens zorgt dat je relaxt kunt blijven.

Tip 6: Toon niet je zwakke kanten

Toon zeker niet je zwakte door bijvoorbeeld te gaan huilen. Pesters vinden dat vaak leuk omdat ze dan merken resultaat te boeken met hun pesterijen. Uithuilen kun je beter in een vertrouwde omgeving doen en liefst waar iemand bij is die je kan troosten zoals thuis.

Tip 7: Ga niet door het lint

Als een slachtoffer door het lint gaat vinden pesters dat leuk. Doe het dus niet. Omstanders zullen de situatie dan ook niet goed meer begrijpen en kunnen moeilijk partij kiezen.

Tip 8: Voorkom irritant gedrag

Gepeste kinderen zijn soms slachtoffer van het pesten door hun eigen gedrag. Als dat gedrag leidt tot irritatie kan de reactie van de geïrriteerden uitmonden in pesten. Irritant gedrag is bijvoorbeeld je steeds maar bemoeien met alles wat anderen doen, wat ze zeggen of wat ze ergens van vinden. Moraliserend gedrag wordt vaak irritant gevonden met alle gevolgen van dien.

Tip 9: Mopper en zeur niet voortdurend

Zeur niet voortdurend aan het hoofd van anderen over de manier waarop je vindt dat je gepest wordt. Op den duur stoot dat af en helpen ze je ook niet meer. Mopperen lost immers niets op.

Tip 10: Maak op school zoveel mogelijk vrienden

Concentreer je op degenen die niet pesten. Door daar goede maatjes mee te worden hebben de pesters minder kans indruk te maken in de klas omdat de goede maatjes van de gepeste tegen de pester zijn. Ga ook eens na hoeveel kinderen er niet pesten dat leidt de aandacht positief af. Bouw vriendschappen op door met die goede maatjes mee te doen aan activiteiten in of buiten de school.

Pesten voorgoed voorbij met deze tips?

De vraag of er iets te doen is tegen pesten kun je nu beantwoorden. Maar natuurlijk moet je de tips of een aantal daarvan wel in de praktijk brengen en dat is soms niet makkelijk. Wel heel erg de moeite waard om voorgoed van het pesten af te komen en niet langer slachtoffer te zijn. Sterkte ermee.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Omgaan met pesten - Tips tegen pestenOmgaan met pesten - Tips tegen pestenGepest worden is niet leuk en omgaan met pesten is niet gemakkelijk. Pesten komt helaas overal voor: op school, op het w…
mijn kijk opPesters, denk eens na over wat je aanrichtOp school gepest worden zijn ervaringen die vaak een heel leven bijblijven. Helaas wordt in veel gevallen het verdere le…
Is er een manier om pesten te verminderen?Is er een manier om pesten te verminderen?We worden geregeld geconfronteerd met nieuwsberichten over jongeren die zelfmoord plegen vanwege structureel pesten. Pes…
Hoe herken je of je kind gepest wordt?Een gepest kind draagt de littekens van het pesten bijna altijd met zich mee. Pesten moet stoppen en ouders hebben hier…
Wat kan je doen tegen pesten?Wat kan je doen tegen pesten?Pesten komt helaas nog heel veel voor in onze samenleving. Word jij zelf gepest, of ken je iemand die gepest wordt? Dan…
Bronnen en referenties
  • Posicom.nl

Reageer op het artikel "Tien tips tegen gepest worden op school"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 13-03-2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Pestgedrag
Schrijf mee!