InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Hoe kan je het beste plannen?

Hoe kan je het beste plannen?

Het leven wordt steeds drukker en drukker. We moeten meer doen in minder tijd. Een manier om het overzicht te bewaren is door je verschillende taken in te plannen. Hieronder volgen enkele manieren om dat te realiseren.

Begin op tijd met plannen

Het plannen van zaken moet je op tijd doen. Het heeft weinig zin om een paar uur van tevoren te plannen wat je een paar uur laten gaat uitvoeren. Om te bepalen wat op tijd is, is het slim om te kijken naar hoe belangrijk de taak is die je wilt inplannen. Als deze erg belangrijk is, plan het dan een week van tevoren in. Is de taak niet zo belangrijk, kan je hem ook een of twee dagen van tevoren inplannen.

Plan met een schrift

Er zijn tegenwoordig verschillende software pakketten op de markt die beloven dat ze ervoor zullen zorgen dat je nooit meer een afspraak mist. Hoewel het waar is dat deze pakketten je helpen met het plannen, kan het ook goedkoper. Koop bij de plaatselijke schoolwinkel een doodgewoon schoolschriftje. Dit schriftje wordt nu je planschrift. Elke taak die je hebt schrijf je vanaf nu op in het schrift. Wat het beste werkt is om elke avond de volgende dag te plannen. Het is belangrijk dat je dit in de avond doet, want als je dan gaat slapen denk je er onderbewust nog over na hoe je de taken kan doen. Als je de volgende dag wakker wordt begin je met het uitvoeren van de taken. Telkens als je een taak hebt voltooid, streep je hem door.

Zorg voor herinneringen

Als je iets plant moet je er nog wel aan worden herinnerd. Het heeft geen zin als je een maand van tevoren iets inplant en het vervolgens vergeet. Wat werkt in om ervoor te zorgen dat de telefoon waar je de taken in opschrijft, elke dag laat weten dat je dan en dan een taak moet voltooien. Als je eens schrift gebruikt voor je planning, is het slim om deze altijd naast je op het bureau te hebben liggen. Zo kan je snel kijken of er nog iets is wat je vandaag nog moet doen, en welke taken je al hebt voltooid.

Plan niet te extreem

Sommige mensen plannen net iets te extreem. Ze plannen hun hele maand al in met exact op welk uur van de dag ze welke taak uitvoeren, en hoelang ze met deze taak bezig zullen zijn. Deze manier van plannen is niet effectief. Een reden is dat je natuurlijk nooit een hele maand in de toekomst kan kijken, de kans dat er iets tussen komt is zo erg groot. Als er dan wat tussen jouw en de taak inkomt, zal je de taak niet afkunnen maken. Dus resulteert in meer stress waardoor je alleen maar meer gedemotiveerd wordt om de taak uit te voeren. Het beste in om voor jezelf te zeggen dat je op die datum deze taak hebt voltooid. Zo heb je extra ruimte voor als er zaken tussen komen.

Begin klein

Alle begin in moeilijk, dit geldt ook voor plannen. Daarom is het verstandig om rustig aan te beginnen. Begin met het plannen van een paar taken per dag. Als je aan deze hoeveelheid gewent bent geraakt, kan je het aantal taken op een dag opschroeven. Je kan dan ook steeds meer eisen aan je planning stellen. Zo kan je bijvoorbeeld zeggen dat je eerst deze taak gedaan wilt hebben voor dat je aan de andere taak begint.

Houdt je aan de planning

Dit is het allerbelangrijkste van de planning. Je dient je er wel aan te houden. Het heeft namelijk geen zin om iets in te plannen, en je er vervolgens niet aan te houden. Om dit te trainen kan je, zoals hierboven is beschreven, het plannen rustig opbouwen. Zorg voor een paar ingeplande taken per dag. En breidt de hoeveelheid taken uit net zolang totdat je je limiet hebt gevonden.
© 2014 - 2019 Mrpromoteboy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe kan je het beste plannen?"

Infoteur: Mrpromoteboy
Gepubliceerd: 19-01-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!