InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Je studeerkamer inrichten

Je studeerkamer inrichten

Je studeerkamer inrichten De zomervakantie is voorbij, je gaat weer terug naar school. Naar school gaan betekent ook huiswerk krijgen, werkstukken en verslagen maken en leren voor proefwerken en misschien wel je examens! Daarom is het belangrijk een goede plek te hebben om te kunnen studeren. Waarschijnlijk moet je in je slaapkamer ruimte maken om te studeren. Met wat meer geluk, is er thuis een aparte kamer waar je kunt studeren. Waar je ook studeert, de perfecte studeerruimte begint met een goede basisinrichting.

De basis

Begin met een goede basis voor je studeerkamer. Dit zijn de meubelen. Wat je nodig hebt, zijn:
  • Een bureau, met genoeg ruimte voor je laptop of computer, voldoende ruimte om te schrijven en je boeken uit te stallen;
  • Een boekenplank of boekenkast om je schoolboeken, schriften en mappen te bewaren;
  • Een goede bureaustoel, waar je na een paar uur nog lekker op zit.
Je kunt het interieur nog aanvullen met bijvoorbeeld een (lade)kastje voor losse spullen en papieren.

Opgeruimd staat netjes!

Zorg ervoor dat je studeerkamer opgeruimd is. In een opgeruimde, rustige omgeving kun je je beter concentreren. Losliggende papieren gaan in een hiervoor bestemde (lectuur)bak of map, losse pennen en potloden stop je in een etui of pennenbak en andere kleine spulletjes bewaar je in een lade of klein ladekastje.
Tip: Winkels die kantoorartikelen verkopen, bijvoorbeeld Hema, Ikea en Action verkopen speciale bureau organizers, lectuurbakken, ladekastjes en andere dingen die voor een opgeruimd bureau zorgen.

Comfort

Studeren moet ook comfortabel zijn. Zorg er dus voor dat je een plekje hebt waar je lekker kunt zitten wanneer je geen werk aan je bureau hoeft te doen. Een lekkere zitzak of luie stoel met kussentjes, waarin je lekker weg kunt kruipen, zorgen voor leercomfort.

In de herfst en winter is het wat kouder en zeker wanneer je voor een langere tijd stilzit, is de kans op het koud hebben groot. Leg een kleedje op de grond voor warme voeten en koop een leuk, warm dekentje die je over jezelf heen kunt leggen wanneer je het koud hebt tijdens de koudere maanden.

Voldoende licht is ook belangrijk. Weinig licht zorgt ervoor dat je sneller moe wordt en dat je hoofdpijn krijgt. Zet eventueel een extra bureaulamp op je bureau, zet een lamp naast je comfortabele zithoekje of richt er een extra spot op.

Gezelligheid

Een gezellige, knusse ruimte werkt rustgevend en motiverend. Maak je studeerkamer gezellig, zonder dat het rommelig wordt, want rommel leidt af.

Aan de muur kun je een inspirerend schilderij of mooie afbeelding hangen. Hang een prikbord op waar je mooie plaatjes en inspirerende teksten op hangt of maak een visionboard.

Op een kastje, in de vensterbank of op je bureau kun je (geur)kaarsen en/of een oliebrandertje neerzetten. Kies voor een geur die bij je past. Wil je een rustgevende geur? Kies dan voor bijvoorbeeld lavendel. Wil je een opwekkende geur? Kies dan voor een citrusgeur of mintgeur.

Voor meer gezelligheid kun je je studeerkamer ook nog verder aankleden met een leuk plantje, een leuk beeldje, eventueel een waterkoker met wat theekopjes en een theedoosje en fotolijstjes. Zorg er hierbij wel voor dat je bureau niet helemaal vol komt te staan met decoratiemateriaal, dus kies ervoor om je muren, kastjes en vensterbank aan te kleden.

Zo zie je maar weer, studeren kun je voor jezelf comfortabeler, leuker en gezelliger maken, maar je moet wel weten hoe je dat moet doen!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De kubuswoningen in Rotterdam: neem eens een kijkje!De Rotterdamse kubuswoningen zijn mede gezichtsbepalend voor de Zuid-Hollandse Metropool. De gekantelde vierkante woning…
Tips om je huis groter en ruimtelijker te laten lijkenTips om je huis groter en ruimtelijker te laten lijkenHoe klein je huis, of een ruimte in je huis ook is; er zijn altijd manieren waarop je een huis groter en ruimtelijker ku…
Studentenkamer inrichtenAls student heb je meestal slechts een paar vierkante meters tot je beschikking. Omdat dit toch je nieuwe verblijf is ge…
Dakraam of dakkapelDakraam of dakkapelEen zolder zonder raam of met klein raampje is over het algemeen donker en somber. Wil je er een lichte hobbyruimte, sla…
Studeren en leren: concentratie tipsStuderen en leren: concentratie tipsHoe ga je om met concentratie problemen tijdens de studie? Hoe ga je om met concentratie moeilijkheden tijdens het leren…

Reageer op het artikel "Je studeerkamer inrichten"

Infoteur: Mirjamsel
Gepubliceerd: 05-08-2013
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Back to school
Schrijf mee!