InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Gezondheidsvoorlichting

Gezondheidsvoorlichting

GVO staat voor gezondheidsvoorlichting- en opvoeding. Gezondheidsvoorlichting is een belangrijk onderdeel van de gezondheidszorg, maar wat houdt gezondheidsvoorlichting- en opvoeding precies in en wat is het doel?

Wat is gezondheidsvoorlichting- en opvoeding?

GVO is een afkorting van gezondheidsvoorlichting- en opvoeding. GVO heeft te maken met gezondheid en gezondheidsgedrag.
Bij gezondheidsvoorlichting- en opvoeding wordt informatie gegeven aan de hand van verschillende methoden. Hier worden ook vaardigheden en houdingen aangeleerd om op deze manier de gezondheid zoveel mogelijk te kunnen bevorderen. GVO is een belangrijk onderdeel van begeleiden in het verlenen van zorg, door de zorgverlener aan de cliënt. De voorlichting kan bijvoorbeeld gaan over ziektebeelden, behandeling en het aanleren van vaardigheden en/of gezondheidsgedragingen.

Wat is het doel van het geven van GVO?

GVO heeft als doel om mensen te stimuleren gezonder te gedragen. Op deze manier kan men gezondheidsproblemen voorkomen en kunnen deze zo vroeg mogelijk worden opgespoord.

Soorten GVO

Gezondheidsvoorlichting- en opvoeding is te onderscheiden in twee soorten, namelijk de intentionele GVO en de faciliterende GVO. Het verschil tussen de beide vormen van GVO is dat intentionele GVO de intentie heeft om gedrag van de cliënt te veranderen. Deze manier van voorlichting geven is een sturende manier. In tegenstelling tot de intentionele vorm van voorlichting is faciliterende GVO bedoeld om kennis te vergroten. De kennis verbreding wordt door informatieoverdracht bereikt. Dit karakter van voorlichting geven is vrijblijvender.

GVO modellen

GVO kan uitgewerkt worden volgens verschillende modellen. Op deze manier worden er verschillende aspecten behandeld tijdens het geven van de voorlichting. Een aantal GVO modellen zijn;

GVO cyclus

De GVO cyclus bestaat uit verschillende stappen:
  • Stap 1: gezondheidskundige analyse
  • Stap 2: determinanten van gezondheid bepalen (bijvoorbeeld fysieke en sociale determinanten).
  • Stap 3: gezondheidskundige interventies
  • Stap 4: evaluatie

Model van Lalonde

Bij het model van lalonde wordt er rekening gehouden met de erfelijke aanleg, leefomgeving en gedrag.

ASE model

Het ASE model bestaat uit verschillende stappen, namelijk attitude, sociale invloed en eigen effectiviteit.
© 2013 - 2017 Gwendolyn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De GVO-cyclus en het ASE modelDe GVO-cyclus en het ASE modelGezondheidsvoorlichting- en opvoeding (GVO) is een onderdeel van het vakgebied van verpleegkundigen. Een belangrijke met…
Het geven van voorlichtingIn dit stuk wordt ingegaan op het begrip voorlichting en in specifiek op voorlichting met betrekking het geven van voorl…
Seksuele opvoeding, wat ouders moeten wetenSeksuele opvoeding, wat ouders moeten wetenDe meesten ouders vinden seksuele opvoeding van hun opgroeiende kinderen een lastige zaak. Vaak met uitstel gedrag. De s…
Het geven van voorlichtingHet geven van voorlichtingOp welke manier dan ook, er is een grote kans dat je ooit in je leven voorlichting zal moeten geven. Misschien voor je w…
Bronnen en referenties
  • http://www.profi-leren.nl/files/saw_dc48.pdf
  • http://doc.utwente.nl/34897/1/K470____[1].pdf
  • http://www.fysiotherapieadvies.nl/ase-model/
  • https://www.healthguard.nl/portal/page?_pageid=1501,2397195&_dad=portal&_schema=PORTAL

Reageer op het artikel "Gezondheidsvoorlichting"

Infoteur: Gwendolyn
Gepubliceerd: 24-04-2013
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!