InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > [Frans] Den Haag: een fantastische stad

[Frans] Den Haag: een fantastische stad

[Frans] Den Haag: een fantastische stad La Haye, Den Haag, is niet alleen fantastisch gelegen, zo dicht bij zee en duinen. Den Haag is ook regeringsstad en stad van expats. Je hoort er vele talen spreken. Opvallend vaak ook Frans. Daarom leek het me een aardig idee, om twee zeer bekende bezienswaardigheden in Den Haag in het Frans te beschrijven. Frans is en blijft immers een hele mooi taal, en vaak veel sneller onder de knie te krijgen dan u dacht. Meer over la sale des Chevaliers.

La Haye, Den Haag

Een stukje over regeringsstad Den Haag, maar dan in het Frans. Gaat dat lukken denkt u? Ik zal u helpen met een voorbeeld. Als er iemand overkomt uit Frankrijk en meer wil weten over Den Haag, is het goed om wat over de vele bezienswaardigheden te vertellen. Fransen zijn waarschijnlijk nog meer dan de Nederlanders geïnteresseerd in de geschiedenis van een land. Frankrijk heeft zelf talloze mooie steden, maar Den Haag kan er ook wat van.

Vele bezienswaardigheden in Den Haag

Den Haag heeft zeer veel bezienswaardigheden. Veel bekende musea, beelden, pleinen en historische plekken. Onderstaand het Binnenhof en het Mauritshuis. Beide gelegen in het historische hart van Den Haag. Een korte toelichting in het Frans. Den Haag heeft namelijk vele bezienswaardigheden en mooie plekjes, dat het onmogelijk is om ze allemaal te beschrijven. Daarom hier wat Franse teksten voor wie wat meer van deze stad wil weten en tegelijkertijd zijn Frans wat wil oefenen:

Comme la Haye a tant de curiosités, nous ne pouvons en decrire que quelques-unes.

Bron: AJEL, PixabayBron: AJEL, Pixabay

Het Binnenhof is een van de mooiste plekken

Velen van ons zien het Binnenhof alleen met Prinsjesdag op tv of bij het voorbijgaan van de gouden koets. Hier wordt jaarlijks de Troonrede voorgelezen in aanwezigheid van het kabinet, de beide parlementaire Kamers, vele politici en andere genodigden:

Ici se trouve la sale des Chevaliers. Les salles d’assemblée du Sénat et de la Chambre des Députés et quelques ministères. L’architecture du Binnenhof est charactéristique: des tourelles, des colonnes, des arcades et des portes. Une fois par an on fête “Prinsjesdag”, c’est l’ouverture solennelle de l’année parlementaire. La reine se rend en carosse d’or à la sale des Chevaliers où elle prononce le discourse du trône.
Bron: AJEL, PixabayBron: AJEL, Pixabay

Het Mauritshuis

Het Mauristhuis is ook zo'n plek. De naam is ontleend aan Johan Maurits en het museum kent in de hele wereld een grote faam vanwege de vele prachtige schilderijen uit de Gouden Eeuw:

Ce musée doit son nom au prince Johan Maurits van Nassau, gouverneur du Brésil, pour qui le bâtiment a été bâti. On peut y admirer entre autre des oeuvres de Rembrandt, par exemple sa “leçon d’anatomie”, des peintures de Jan Steen, le “taureau” de Paulus Potter, et des tableaux de beaucoup d’autres maîtres de l’Age d’or. En 1704 le bâtiment a été complètement brûlé et plus tard on l’a reconstruit. A la fin du dix-huitième siècle le Mauritshuis a même servi de prison d’ Etat.

Conclusie Den Haag in het Frans

Over elke stad is wel iets moois te vertellen, maar wanneer dat in een vreemde taal moet, is het vaak wat lastig. Wilt u iets meer vertellen over Den Haag en wat daar allemaal te bekijken is, dan biedt dit artikel u een paar aanknopingspunten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lekker weg in... Den HaagLekker weg in... Den HaagVeel mensen bezoeken nooit hun eigen land. Het wordt eens tijd dat we ons eigen land gaan ontdekken. Er is namelijk geno…
Je huis verhuren aan expatsJe huis verhuren aan expatsStaat je huis te koop en kom je er maar niet van af? Wil je een jaar naar het buitenland en weet je niet wat je met je l…
Huis verhuren aan expatsHuis verhuren aan expatsHet kan erg aantrekkelijk zijn om uw huis te verhuren aan expats. Er wonen relatief veel buitenlanders op een tijdelijke…
Acht eeuwen elitaire Franse invloed op het NederlandsAcht eeuwen elitaire Franse invloed op het NederlandsElitair is een Frans leenwoord. Het Frans was in de negentiende eeuw de taal van de elite. De mensen uit de hoogste klas…
Studeren in FrankrijkStuderen in FrankrijkVeel mensen vinden Frankrijk een geweldig land. Het is ook een erg leuk land om te studeren. Maar wat houdt studeren in…
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: AJEL, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: AJEL, Pixabay

Reageer op het artikel "[Frans] Den Haag: een fantastische stad"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 18-03-2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Special: Franse taal
Schrijf mee!