InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Een persoonlijke brief schrijven in het Duits

Een persoonlijke brief schrijven in het Duits

Een persoonlijke brief schrijven in het Duits Voor school hoef je niet alleen zakelijke brieven voor Duits te schrijven, maar ook persoonlijke brieven. Ondanks dat het bijna hetzelfde lijkt, is er toch een groot verschil. Hier lees je hoe je een persoonlijke brief in het Duits schrijft.

De opbouw van een persoonlijke Duitse brief

Hier volgt hoe de opbouw van een persoonlijke Duitse brief kan zijn. Dit kan natuurlijk altijd wat verschillen met andere opbouwen.

Plaatsnaam en datum

Anders als met een zakelijke brief in het Duits, begin je met de plaatsnaam en datum, en laat je je eigen adres, het adres van de geadresseerde en het betreft weg.

Amsterdam, den 4. Juni 2012

Let op: de datum staat in het Duits altijd in de vierde naamval!
Let op: achter het getal (in dit geval de 4e) komt altijd een punt!

Aanhef

Dan komt de aanhef. De aanhef is afhankelijk van de persoon na wie je schrijft. Als je naar een jongen schrijft is de aanhef anders dan wanneer je naar een meisje schrijft.

Lieber Martin als je naar een jongen schrijft.
Liebe Martine als je naar een meisje schrijft.

Inhoud brief

Dan volgt natuurlijk de inhoud van je brief. Deze is in iedere brief natuurlijk anders.

Afsluiting

En als laatste komt natuurlijk de afsluiting. Dit pas je aan aan je eigen geslacht.

Dein Jan als je zelf een jongen bent.
Deine Janneke als je zelf een meisje bent.

Om het nogmaals even kort samen te vatten, ziet je brief er als het goed is ongeveer zo uit:

Amsterdam, den 4. Juni 2012

Lieber Martin/Liebe Martine,

Inhoud brief

Dein Jan/Deine Janneke

Heb je een brief die ongeveer hier op lijkt? Dan heb je een keurige persoonlijke brief!

Overeenkomsten/verschillen zakelijke brief/persoonlijke brief

Zoals te zien is een persoonlijke brief dus een stuk makkelijker dan een zakelijke brief. Hieronder nog kort even de overeenkomsten/verschillen.

OnderdelenZakelijke brief Persoonlijke brief
Eigen adresJaNee
BetreftJaNee
Plaats en datumJaJa
AanhefJaJa
Inhoud briefJaJa
SlotformuleJaNee
Handtekening en naamJaNee
AfsluitingNeeJa
Ja is aanwezig, nee is niet aanwezig.

Lees verder

© 2012 - 2017 Dyphusion, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Duitse woorden: dagen, maanden, jaargetijden in het DuitsDuitse woorden: dagen, maanden, jaargetijden in het DuitsMaandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag... Januari, februari, maart, april, mei... Zomer, herfst, winter en herfs…
Duitse spelling en uitspraak: een beknopte handleidingDuitse spelling en uitspraak: een beknopte handleidingAls je Duits wil leren, dan kan je best beginnen met de basisprincipes van spelling en uitspraak. Deze ga je nodig hebbe…
Woordenschat Duits: uitdrukken van tijdJe bent in Duitsland en je wil vragen hoe laat het is. Of men vraagt je aan de telefoon naar een datum. Of je wil weten…
Duitse woorden: cijfers in het Duits, Duitse getallenDuitse woorden: cijfers in het Duits, Duitse getallenIn dit deel over Duitse grammatica en woordenschat staan we uitgebreid stil bij de cijfers in de Duitse taal. Duitse cij…
Duitse taal datum en tijdOnze oosterburen, de Duitsers, hebben een heel andere taal dan wij Nederlanders. In dit artikel alles over datum en tijd…
Bronnen en referenties
  • Stencil verstrekt door school

Reageer op het artikel "Een persoonlijke brief schrijven in het Duits"

Infoteur: Dyphusion
Laatste update: 28-03-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!