InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Een zakelijke brief schrijven in het Duits

Een zakelijke brief schrijven in het Duits

Een zakelijke brief schrijven in het Duits Iedereen zal wel eens een zakelijke Duitse brief moeten schrijven. De een moet het voor school, de ander omdat hij of zij informatie wil hebben van een Duits bedrijf, bijvoorbeeld met de vraag of er een mogelijkheid bestaat om stage te lopen. In dit artikel kun je lezen hoe de opbouw van een zakelijke Duitse brief kan zijn.

De opbouw van een zakelijke Duitse brief

Hier volgt hoe de opbouw van een Duitse brief kan zijn. Er kunnen natuurlijk altijd verschillen in zijn.

Eigen adres

Je begint natuurlijk met je eigen adres. Dit kun je op twee manieren doen:

Jan Janssen
Plopsalaan 21
3928 JJ Amsterdam
Niederlande

of

Jan Janssen
Plopsalaan 21
Nl – 3928 JJ

Let op: voor ‘Niederlande’ komt geen lidwoord!

Geadresseerde

Dan volgt het adres van de geadresseerde. Dit kun je ook op twee manieren doen.

Volkswagen Automobile Ostfriesland GmbH
z. Hd. Herrn Schmidt
Hauptstraβe 79
26789 Leer
Bundesrepublik Deutschland

of

Volkswagen Automobile Ostfriesland GmbH
z. Hd. Herrn Schmidt
Hauptstraβe 79
D – 26789 Leer

Let op: welke manier je moet gebruiken hangt af van de manier die je bij je eigen adres hebt gebruikt. Heb je daar de eerste manier gebruikt, dan moet je nu ook de eerste gebruiken. Heb je daar de tweede manier gebruikt, dan moet je nu ook de tweede gebruiken.

Betreft

Dan komt het onderwerp van je brief. Dit kan natuurlijk van alles zijn. Je schrijft 'betreft' in het Duits!

Betreff:

Plaats en datum

Dan komen je plaats en datum.

Amsterdam, den 14. Mai 2012

Let op: de datum staat in het Duits altijd in de vierde naamval!
Let op: achter het getal (in dit geval de 14e) komt altijd een punt!

Aanhef

Dan komt je aanhef. De aanhef staat altijd in de eerste naamval van de 0 – groep.

Let op: de aanhef is afhankelijk van naar wie je schrijft. Dit kan een van de volgende manieren zijn:
  • Sehr geehrter Herr,
  • Sehr geehrte Dame,
  • Sehr geehrte Damen und Herren,
  • Sehr geehrter Herr Schmidt,
  • Sehr geehrte Frau Schmidt,
  • Sehr geehrter Herr und sehr geehrte Dame,
  • Sehr geehrter Herr Schmidt und sehr geehrte Frau Schmidt,

Inhoud brief

Dan komt de inhoud van je brief. Die is natuurlijk in iedere brief anders. Wel begin je met een kleine letter, want in de aanhef sluit je af met een komma!

Slotformule

Als laatste komt je slotformule. Hiermee sluit je de brief in werkelijkheid af. De slotformule staat in de derde naamval van de 0 – groep.

Let op: de slotformule is afhankelijk van wie de brief komt. Komt de brief alleen van jezelf, dan is het Mit freundlichem Gruß. Komt de brief namens jezelf én anderen, dan is het Mit freundlichen Grüßen. Na de slotformule komt geen komma!

Handtekening en naam

Na de slotformule sla je een aantal regels over en hierna komt je handtekening. En onder je handtekening zet je dan uiteindelijk je naam.

Let op: het staat natuurlijk mooier om tussen de slotformule en je naam evenveel witregels open te laten als tussen je handtekening en je naam.

En als je alles ongeveer zo hebt, heb je een keurige zakelijk brief.

Naam en adres zijn fictief. De geadresseerde is een volkswagen dealer uit Duitsland.

Lees verder

© 2012 - 2017 Dyphusion, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
[Duits] Naamvallen in het Duits[Duits] Naamvallen in het DuitsDit is een gedeelte van de Duitse grammatica. Het betreft hier een duidelijk overzicht van de naamvallen en voorzetsels…
Duits naamvallen met voorzetsels, bijv.naamwoord + toepassenDit is een beknopt overzicht van de meest belangrijke Duitse grammatica. In dit artikel worden de naamvallen, bijvoeglij…
Ezelsbruggetjes – DuitsEzelsbruggetjes – DuitsHet Duits is natuurlijk een taal die erg lijkt op het Nederlands, maar de regels moeten toch onthouden worden. Zeker de…
Duitse grammatica: Duitse naamvallen lidwoorden voorzetselsDuitse grammatica: Duitse naamvallen lidwoorden voorzetselsDit artikel behandelt enkele zaken: allereerst de functies van de vier naamvallen in het Duits. Het gaat hier om de eers…
Zakelijke rekening: Openen en kosten van rekening en kredietZakelijke rekening: Openen en kosten van rekening en kredietWanneer je een bedrijf begint, heb je natuurlijk ook een zakelijke rekening nodig maar waar kun je het beste een zakelij…
Bronnen en referenties
  • Stencil verstrekt door school

Reageer op het artikel "Een zakelijke brief schrijven in het Duits"

Reactie

Chris, 23-09-2015 22:20 #1
Bedankt voor dit artikel, eindelijk een briefmodel waar je iets aan hebt.

Infoteur: Dyphusion
Gepubliceerd: 15-05-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Reacties: 1
Schrijf mee!