InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > 'Seks' of 'sex'?

'Seks' of 'sex'?

'Seks' of 'sex'? Door de opkomst van internet en mobiele telefonie is een nieuw soort ‘schrijftaal’ ontstaan, welke gebruikt wordt in voor het chatten en sms’en. Vele woorden worden tegenwoordig dan ook geaccepteerd in een verbasterde schrijfwijze, maar zo langzamerhand is het niet meer duidelijk welke schrijfwijze officieel de correcte is. Neem de woorden ‘seks’ en ‘sex’, ze klinken hetzelfde, maar de schrijfwijze is wel degelijk anders. Lees hier waarom het ‘seks’ en niet ‘sex’ moet zijn.

Seks en Sex

Voor 1996 waren zowel ’seks’ als ’sex’ correct; er waren twee spellingswijzen, die allebei correct waren. Seks was echter de voorkeursspelling, welke men het liefst gebruikt zag. In 1996 werd dit systeem echter afgeschaft en in het vervolg werd alleen de voorkeursspelling geaccepteerd. Voor enkele woorden werd een uitzondering gemaakt, maar het woord ’sex’ hoorde daar niet bij, waardoor het officieel uit de Nederlandse taal verdween.

Seks in Groene Boekje

Volgens het groene boekje moeten we 'seks' spellen. Het groene boekje bestaat al vanaf 1954. Pas in 1995 verscheen de tweede versie, met daarin de nieuwe spelling van zo’n 110.000 woorden, waarin onder andere het woord ‘sex’ ontbrak. In 2005 werd de nieuwe herziene versie uitgebracht, maar nu betrof het geen spellingshervorming; er werden alleen enkele kleine aanpassingen gepresenteerd. Aangezien het boekje iedere 10 jaar verschijnt, wordt het volgende groene boekje in 2015 verwacht. In tegenstelling tot andere taalnaslagwerken, is in dit boekje alleen de correcte spelling van woorden terug te vinden en geen betekenis ervan.

Oorsprong Sex

Iedereen kent echter het woord ’sex’ en het wordt nog volop gebruikt. ‘Sex’ komt uit het Engels, zoals zoveel woorden in het hedendaags Nederlands. Dat in dit geval de keuze op het woord ’seks’ is gevallen en niet op de Engelse variant valt te vergelijken met de keuze voor het woord ‘product’ in plaats van ‘produkt’. Product is namelijk afgeleid van het werkwoord ‘produceren’, wat onmogelijk met een ‘k’ geschreven kan worden. Om deze reden moet het zelfstandig naamwoord ‘product’ ook met een ‘c’ geschreven worden. Het werkwoord ‘seksen’ is veel duidelijker dan ‘sexen’ (wat in feite met dubbel ‘x’ geschreven zou moeten worden om verkeerde uitspraak te voorkomen). Om deze reden moet seks met ‘ks’ geschreven worden.

Toch veel Sex

Waarom wordt het woord het woord ’sex’ dan toch nog zoveel gebruikt in Nederland? Dit wordt met name veroorzaakt door het internet. ‘Sex’ is korter dan het officiële woord ‘seks’, waardoor het in chatsessies en in sms-taal veelvuldig gebruikt wordt. Verder weten veel mensen niet exact wat de goede spelling is en zijn geneigd op internet sneller op het woord ‘sex’ te zoeken dan op ‘seks’. Internetsites welke door zoekmachines gevonden willen worden op het zoekwoord ‘seks’, lopen veel bezoekers mis, wanneer zij niet gevonden worden bij alle zoekopdrachten met de term ‘sex’. Daardoor worden zij gedwongen de verkeerde Nederlandse schrijfwijze ‘sex’ aan te houden.
© 2009 - 2014 Sportler, gepubliceerd in Taal (Educatie en School) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "'Seks' of 'sex'?"

Reactie

Bert, 07-04-2013 16:26 #1
Beetje dom, seks met een k zou goed zijn. Waar blijf je dan met sexualiteit? sexy? en ga zo maar door

Infoteur: Sportler
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Reacties: 1
Schrijf mee!