InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Leren lezen in groep 3

Leren lezen in groep 3

Leren lezen in groep 3 Leren lezen in groep 3 is een hele uitdaging en opgave voor de kinderen in de leeftijd 6 -7 jaar die net klaar zijn met kleuteren. Goed leren lezen is heel belangrijk, hier heeft het kind de rest van zijn leven profijt van. Voor de kinderen in de leeftijd 6 - 7 jaar is de stap van groep 2 naar groep 3 best groot. In groep 3 wordt er veel gevraagd van de kinderen.

Groep 3

Eenmaal in groep 3 moeten de kinderen aan bepaalde verwachtingen voldoen. Er wordt van de verwacht dat ze:
  • werken.
  • minder spelen.
  • stil zitten.
  • luisteren enz.

Het is een grote stap om van de kleuterschool naar groep 3 te gaan. In het begin zijn ze het niet altijd eens als er "weer" gewerkt moet worden en er is geen tijd om te spelen. In groep 3 krijgen de kinderen onder andere:
  • rekenen.
  • lezen.
  • schrijven.
  • tellen.
  • verkeersles.

Lezen erg belangrijk

Iedere keer opnieuw blijkt hoe belangrijk lezen is in groep 3. In groep 3 wordt de basis gelegd voor het goed leren lezen. Waar wordt lezen nu niet gebruikt? Het is van groot belang dat het kind goed leert lezen. Plezier in het lezen is ook heel belangrijk. Zonder plezier in het lezen ziet het kind niet waarom lezen belangrijk, maar ook handig is. Als het kind ziet wat de voordelen zijn van lezen zal het snel een natuurlijke handeling worden (zoals dat nu bij ons het geval is). Het zal ze gaan opvallen hoe vaak ze iets moeten lezen.

Bibliotheek

De bibliotheek heeft boeken afgestemd op leeftijd en AVI-niveau. In de bibliotheek kan naar hartenlust worden gelezen. Het lekker ontspannen bladeren en plaatjes kijken mag niet worden vergeten. Een kind moet het gevoel hebben dat lezen leuk is en mag. Het moet niet opgedrongen worden, het kind gaat dan ook met tegenzin lezen op school en dat is niet de bedoeling. Veel lezen is van belang zolang het niet opgedrongen wordt.

Beginnen met lezen

Voor een pas lezend kind is het heel fijn als er regelmatig wordt voorgelezen. Van zelf ontstaat de interesse voor de letters en het willen weten wat er voorgelezen wordt. Dan kunt u uw kind kennis laten maken met letters en woorden.

AVI-niveau

In groep 3 moeten de kinderen aan een bepaald niveau voldoen, het AVI-niveau. AVI staan voor Analyse Van Individualiseringsvormen. Aan het einde van groep 3 is het de bedoeling dat het kind AVI 2 niveau heeft gehaald. De AVI toets wordt ongeveer januari/februari afgenomen. Het kind wordt 1 op 1 getoetst aan de hand van een stuk tekst wat het kind hardop voor moet lezen. Tijdens deze test wordt er op 5 onderdelen getoetst:
  • F: of er een fout gelezen wordt.
  • S: spellend lezen.
  • O: of er een woord overgeslagen wordt.
  • T: of het kind er zelf een woord tussenvoegt.
  • V: of het kind een woord vervangt.

Verschillende mogelijkheden

Er zijn verschillende mogelijkheden waarop u uw kind met plezier kennis kunt laten maken met lezen of laten lezen. Het beste is om via school te zoeken naar bijvoorbeeld een tijdschrift of spelletje achter de computer die het beste bij het kind aansluit.
© 2008 - 2014 Nannie78, gepubliceerd in Taal (Educatie en School) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Leren lezen in groep 3"

Infoteur: Nannie78
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!