InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > De spelling van bijvoeglijk gebruikte voltooid deelwoorden

De spelling van bijvoeglijk gebruikte voltooid deelwoorden

De spelling van voltooid deelwoorden die bijvoeglijk gebruikt worden, wil nog wel eens wat problemen opleveren. Voorbeelden van bijvoeglijk gebruikte werkwoorden, in combinatie met een zelfstandig naamwoord, zijn 'de ingenomen spullen', 'het vergrote huis' en 'het bestede bedrag'. Al deze voorbeelden worden nog wel eens verkeerd gespeld, omdat men niet weet wanneer het naamwoord op een -n moet eindigen en wanneer niet. Ook kan een foute spelling het gevolg zijn van verwarring met de regels voor de spelling van persoonsvormen.

Bijvoeglijk naamwoord op -en of -e?

Om antwoord te krijgen op de vraag of je bijvoeglijk gebruikte deelwoord op -en of -e zou moeten eindigen, kijk je eerst naar het voltooid deelwoord waar het op gebaseerd is. Zo komt 'begrote' van 'begroot' en 'gebakken' van 'gebakken'.

Bijvoeglijke naamwoorden op -en
Zoals je ziet behouden voltooid deelwoorden die op -en eindigen hun uitgang zodra ze in een bijvoeglijk naamwoord veranderen. 'Gebakken' kan dus nooit als 'gebakke' worden gespeld wanneer het bijvoeglijk gebruikt is. In de onderstaande tabel zie je een aantal voorbeelden:

Hele werkwoordVoltooid deelwoordBijvoeglijk gebruikt voltooid deelwoord
bakkenhij heeft gebakkende gebakken taart
aftredenhij is afgetredende afgetreden minister
innemenhij is ingenomenhet ingenomen huis

Bijvoeglijke naamwoorden op -e
Andere voltooid deelwoorden krijgen een extra e aan het eind, wat je waarschijnlijk automatisch doet, omdat het anders onnatuurlijk klinkt wanneer je het uitspreek. Zo wordt 'begroot' 'begrote' en 'gemaakt' 'gemaakte'. In de onderstaande tabel opnieuw een aantal voorbeelden:

dromenhij heeft gedroomdde gedroomde toekomst
bestedenhij heeft besteedhet bestede bedrag
stellenhij heeft gesteldde gestelde vragen

Dubbele klinkers en medeklinkers?

Men schrijft vaak 'het vergrootte huis' en 'het besteedde bedrag'. Voor bijvoeglijk gebruikte voltooid deelwoorden gelden echter dezelfde regels als voor gewone bijvoeglijke naamwoorden: ze moeten zo 'makkelijk' mogelijk geschreven worden, maar zonder hun correcte uitspraak te verliezen natuurlijk. Je gebruikt dus geen dubbele klinkers of medeklinkers in de laatste twee lettergrepen als dat niet noodzakelijk is. Je schrijft namelijk ook 'grote' in plaats van 'grootte' of 'groote'. In de onderstaande tabel zie je een aantal voorbeelden:

Hele werkwoordPersoonsvormVoltooid deelwoordBijvoeglijk gebruikt voltooid deelwoord
hatenhij haattehij is gehaathet gehate huis
vergrotenhij vergroottehij is vergroothet vergrote gebied
verspreidenhij verspreiddehij is verspreidhet verspreide gedachtegoed

Let op! Bij persoonsvormen moet je, zoals je ziet in bovenstaande tabel, vaak juist wél dubbele medeklinkers gebruiken. Zo spel je 'hij besteedde veel geld' maar 'het bestede bedrag'. Kijk dus voor je een werkwoord gaat spellen eerst of het een persoonsvorm of een voltooid deelwoord is.

Lees verder

© 2013 - 2014 Fienekej, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De spelling van bijvoeglijk gebruikte voltooid deelwoorden"

Infoteur: Fienekej
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!