InfoNu.nl > Educatie en School > Huiswerk > Tips - Het beter leren (en onthouden) van woorden of zinnen

Tips - Het beter leren (en onthouden) van woorden of zinnen

Het leren van woordjes en zinnetjes komt tegenwoordig veel voor in het leren van talen op school. Woordjes leren wordt vaak gezien als het instampen van informatie die je een aantal dagen bij wijze van spreken alweer vergeten bent. Maar wat kun je doen om te voorkomen dat deze informatie vervalt en hoe kun je zorgen dat je deze woordjes voor altijd onthoudt?

Inschatting

Door in te schatten hoeveel woordjes en/of zinnetjes je te leren hebt en hoeveel tijd dit in beslag zou nemen kun je je er op voorbereiden hoelang je hersens zullen moeten werken. Met het idee van een aantal minuten of uren dat je hiermee bezig zult zijn kun je ook uitzoeken op wat voor een manier je zult leren. Ga je op een speciale plek voor zitten, of blijf je – zo eenvoudig als het is – zitten op de plek waar je op dat moment zit. Het uitzoeken van een speciale leeromgeving kan zorgen voor een hogere concentratie en dus voor hogere resultaten.

Opschrijven

Het opschrijven van de woordjes of zinnen die er te leren zijn is erg effectief. Er is aangetoond dat het opschrijven van leerstof beter de hersenen binnentreedt dan het in je hoofd leren. Beter is daarom er voor te kiezen om alles enkele malen op te schrijven. Voor velen is het pakken van een pen en blaadje te veel werk voor een klein aantal woorden. Dit zou een reden kunnen zijn om het toch in je hoofd te doen. Maar ook al is het aantal van de te leren woorden erg klein, opschrijven blijft effectiever.

Structuur

Het structuur brengen in het leren van woordjes is erg belangrijk. Het kan zijn dat jij op dag één alle woordjes in enkele minuten beheerst. De volgende dag zal dit misschien al erg wazig zijn. Je kunt dus zeggen: de woorden blijven één dag hangen. Als je vervolgens de volgende dag weer gaat leren zal de tijd die je eraan moet besteden ze weer te beheersen een stuk minder zijn. Ook zou je merken dat de tijd van onthouden langer is. Het kan zijn dat na dag twee, de woorden twee dagen blijven hangen. Hoe meer dagen je dus leert, en hoe geregelder je het doet, hoe beter de woorden en/of zinnetjes blijven hangen.

Het leren op de computer

Het leren van woordjes op de computer is een ‘geniale oplossing’ voor verschillende jongeren van deze tijd. Veel van deze jongeren zitten vaak achter de computer terwijl zij besluiten toch maar eens deze vervelende woordjes of zinnetjes door te nemen. Als zij vervolgens constateren eerst weer het boek te pakken, vervolgens een pen en papier te moeten pakken, kunnen zij besluiten het toch niet te doen.

Makkelijker voor deze jongeren (en natuurlijk ook voor ouderen) is het aanklikken van een programmatje op de computer die vervolgens deze jongeren overhoort en de score uitdrukt in een cijfer.

Er bestaan verschillende van deze programmatjes. Zo is de bekendste online oplossing WRTS. Door een account aan te maken kun je verschillende woordenlijsten toevoegen en bewerken. Bekende te downloaden software is Teach2000. Het principe is hetzelfde, het enige verschil ligt in de online/offline overhoring.

Het voordeel van deze techniek, het overhoren van woordjes of zinnetjes, is dat deze software de woorden enkele malen herhaalt, totdat jij ze goed kent. De woordjes waarin je fouten maakt komen vaker langs dan andere woorden en vaak genoeg totdat jij ze weet! De woorden die je wel in de eerste keer goed hebt komen ook nog enkele keren langs zodat je deze ook niet snel meer zult vergeten.

Een ander voordeel van digitaal overhoren is dat de woorden letterlijk goed moeten zijn. In tegenstelling tot het leren op papier door het op te schrijven, wordt jouw antwoord meteen gecontroleerd. Heb je een letter verkeerd gespeld of ben je een accent vergeten, zal dit meteen worden opgemerkt en je antwoord zal worden afgekeurd. Hier leer je meteen van!
© 2008 - 2017 Grotefrits, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Leren op de computerDe computer word steeds vaker gebruikt, vooral onder de jongeren. Leuk een spelletje spelen of chatten met je vrienden.…
Leren van woordjes gemakkelijker door WrtsLeren van woordjes gemakkelijker door WrtsHet leren van woordjes is soms best lastig. Maar door een handig programma op internet genaamd Wrts, wordt het veel gema…
Digitaal leren de voor- en nadelen op een rijtjeDigitaal leren de voor- en nadelen op een rijtjeHet leren van woordjes kan lastig zijn. Je bent snel afgeleid of je krijgt ze gewoon niet in je hoofd. En eigenlijk veel…
De LeespraatmethodeDe leespraatmethode is een methode die begeleiding en ondersteuning geeft aan kinderen met een verstandelijke beperking…
Makkelijk en snel woordjes lerenHet leren van woorden is een vereiste bij veel vakken zoals Frans, Duits, Latijn, Grieks en Spaans. Veel mensen hebben e…

Reageer op het artikel "Tips - Het beter leren (en onthouden) van woorden of zinnen"

Reacties

Lisa, 11-02-2016 17:08 #5
Hallo jan

ik weet niet waar het bij jou is misgegaan, maar sinds wrts bestaat krijg je de foute antwoorden nog een keer.

groet,
lisa

Jan, 13-01-2014 16:42 #4
Sorry mijn beste heer of mevrouw die dit schreef, maar bij WRTS is het niet zo dat de woorden die je goed hebt nog een keer langskomen. Dat zal opzich wel een hele verbetering zijn als dat zo is. Helaas is dat niet zo en moet ik u hier even op wijzen. Zo krijgen de jongeren (voornamelijk) geen verkeerde informatie over het overhoorprogramma WRTS.

Met Vriendelijk Groet,

Jan

Harry, 04-01-2013 12:41 #3
Henk heeft gelijk : er is aangetoond" is onzin.
Als je snel woordjes wilt leren kun je dit juist beter niet op de computer doen. Je versnelt je leerproces door woorden uit te schrijven. Dat vereist meer actie dan woordjes intypen. Veel leerlingen denken dat ze de woorden kennen als ze wat heen en weer klikken en snel het woord invullen maar het blijft te passief als methode. Ook denken leerlingen vaak dat ze al bezig zijn met leren als ze eigenlijk bezig zijn met typen. Het nadeel van het programma op internet is als jij ze verkeerd intypt, leer je ze verkeerd.
Er is niet zoveel mis met de ouderwetse methode: opschrijven, de woordjes met je hand bedekken. Doordat het langzamer gaat, moet je meer nadenken/onthouden/actief leren.
Er wordt vaak vergeten dat je bij computerwerk anders bezig bent.
Beter nog dan woorden leren is: zinnen leren maar dit is weer een ander verhaal.

Leto, 20-07-2012 10:06 #2
Hoe kan je inschatten hoe lang je over een aantal woorden of zinnen doet om ze te onthouden? Bij mij wisselt dat per woord zin/ afhankelijk van in hoeverre ze op de talen lijken die ik al spreek.

Henk, 18-01-2012 13:38 #1
Waar zijn de bronnen als wordt gezegd: 'er is aangetoond dat'? Beter gezegd, waar is dit gehele artikel op gebaseerd?

Infoteur: Grotefrits
Gepubliceerd: 11-02-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Huiswerk
Reacties: 5
Schrijf mee!