InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Middelbare school, brugpieper wat kan je verwachten?

Middelbare school, brugpieper wat kan je verwachten?

Middelbare school, brugpieper wat kan je verwachten? Op de middelbare school gaat het er allemaal heel anders aan toe dan op de basisschool. Je komt in aanraking met veel verschillende docenten, want ieder vak wordt door een aparte docent gegeven en elke les wordt in een ander lokaal gegeven. Je bent een brugpieper als je in het eerste jaar zit. Op veel scholen wordt dit de brugklas genoemd. Pas aan het end van het eerste jaar wordt dan bepaald wat je daarna gaat doen. Vmbo, mavo of havo bijvoorbeeld. Brugpieper, wat kan je allemaal verwachten?

Wat is een brugpieper nou weer?

Een brugpieper is een leerling die het eerste jaar van de middelbare school doet en die (meestal) voor de eerste keer naar de middelbare school gaat. Een brugklasser dus eigenlijk. Brugpieper is net zo’n vervelend woord als het woord ‘puber,’ maar ja, je weet hoe kinderen zijn. Ze haten het woord 'brugpieper', maar zodra ze zelf brugpieper 'af' zijn omdat ze over zijn naar het 2e jaar, vinden ze het ineens heerlijk om de newbs van de volgende brugklassen ook 'brugpiepertjes' te noemen. Daarom blijft dat woord eeuwig in gebruik. Je kunt hier verder weinig tegen doen, hooguit je 12-jarige neusje er voor ophalen.

De middelbare school, wat kan je allemaal verwachten?

Naast het feit dat je veel docenten zult leren kennen, en per dag tig keer van lokaal moet wisselen omdat de docenten zelf te ‘inactief’ zijn om van lokaal te wisselen, zal je ook kennis maken met blokuren, mentoruren, uitgevallen uren, tussenuren, inhaaluren…
  • Blokuren zijn dubbele lesuren. Een lesuur op een middelbare school duurt meestal 50 minuten, op sommige scholen duurt een lesuur 45 minuten. Blokuren kunnen heel boeiend zijn, behalve als je een docent treft die ellenlange monologen houdt zonder zich af te vragen of de inhoud goed te volgen is
  • Mentoruren zijn de uren dat je les krijgt van jouw mentor. Je mentor is jouw eigen persoonlijke coach. De mentor zal zich bezighouden met jouw persoonlijke situatie binnen de school. Hij/zij zal je vragen beantwoorden en je advies geven als je ergens mee zit. Ook zal hij/zij met jou bespreken wat er zoal goed, en eventueel minder goed met jou gaat op school. Een mentor kan ook een vertrouwenspersoon voor je worden… Mentoren houden van psychologische vragen, en ze leggen ook graag alle verantwoordelijkheid voor alles wat niet lukt, op jouw bordje. Dat komt omdat ze graag willen dat je inziet dat je zelf goed je best moet doen. Ze wijzen je daarom graag voortdurend op je eigen keuzes en je eigen verantwoordelijkheid, waarmee ze gul suggereren dat je in hun ogen al een soort volwassene bent, terwijl ze je tegelijkertijd maar al te vaak als een kind behandelen als hen dat beter uitkomt. Ik wil hiermee niet zeggen dat je je mentor niet vertrouwen kunt, integendeel, maar blijf op je hoede.
  • Uitgevallen uren zijn uren waarop de docent het af laat weten. Misschien heeft de docent zich verslapen of misschien heeft hij/zij een griepje, hoofdpijn, keelpijn, buikpijn, kiespijn, of misschien spijbelt hij/zij wel (je weet het maar nooit). In elk geval heb jij bij uitgevallen uren geen les. Misschien krijg je het uitgevallen uurtje vrij, of misschien heeft de schoolleiding een andere manier bedacht om je hersentjes bezig te houden.
  • Tussenuren zijn uren die tussen lesuren inzitten, en die uitgevallen zijn.
  • Inhaaluren zijn uren waarop je iets in moet halen, bijvoorbeeld een repetitie die je gemist hebt.
  • Stipuren: een stipuur is een uur waarin je les uitvalt omdat de docent er niet kan zijn, maar helaas moet je de les dan bij een andere docent doorbrengen. En wat doe je tijdens een stipuur? Meestal gewoon huiswerk maken.

Pesten op de middelbare school

Pesten is minder, en tamelijk droog. Gelukkig voelen de slimmere kinderen zich op de middelbare school al snel te groot om te pesten. Helaas zijn er altijd uitzonderingen. Als het je overkomt vraag dan een gesprek aan met je mentor. Vertel het ook aan je ouders of aan andere vertrouwenspersonen.

Kleine pauze, grote pauze

Omdat je op de middelbare school geen middagpauze meer hebt waarin je naar huis gaat, heb je meerdere pauzes op school. Na de eerste twee lesuren, heb je ongeveer tien minuten pauze. Na de volgende twee lesuren hebt je ongeveer 30 minuten pauze. Na de volgende twee lesuren weer 10 minuten. Je hebt dus om de twee uur een pauze.

Aula

De meeste middelbare scholen hebben een aula of een soort van kantine. In de aula kan je stoer rondlopen, interessant praten, in een coole houding zitten, of je brood met pindakaas en jam opeten. Brugpiepers vallen met name in de aula goed op. Ze lopen vaak op hun teentjes om langer te lijken, en jongens maken hun tengere schoudertjes breder om groter en sterker te lijken. Brugpieper-meisjes hebben vaak los wapperend haar, maar er zijn ook brugpieper-meisjes die nog basisschool-kapseltjes dragen, zoals twee vlechten of een paardenstaartje. Brugpiepertje herken je ook gemakkelijk aan de chocopasta om hun mond en aan het feit dat ze de eerste weken nog vaak verdwalen in de grote granieten gangen het schoolgebouw. Brugpieper-jongens hebben soms enkele donshaartjes op hun kin. Daar kan een verdwaald puistje tussen verscholen zitten.

Rooster

Op de middelbare school krijg je regelmatig een nieuw, aangepast rooster. In het lesrooster kan je zien in welk lokaal je moet zijn en welke lessen je allemaal hebt op een dag.

Spijbelen

Spijbelen is het niet deelnemen aan de les terwijl je er wel had moeten zijn. Ongeoorloofd verzuim dus. Als je spijbelt, kan je straf verwachten, of er gaat een bericht naar je ouders toe. Als je hardnekkig blijft spijbelen, kan je van school gestuurd worden. Ben je dan elke dag vrij? Nee hoor, dan wordt je gewoon naar een andere school gestuurd want voorlopig heb je nog tot je 18e schoolplicht.

Roken

Helaas komt het nog voor dat kinderen in de brugklas beginnen te roken, en als ze eenmaal verslaafd zijn, voelen ze zich prettiger als jij ook verslaafd raakt. Dan voelen ze zich minder zwak. Daarom krijg je dan dus sigaretten opgedrongen met de mededeling:
  • Probeer het nou, een keertje maar, het is echt lekker.
  • Doe niet zo minder, of durf je soms niet?
  • Heb je nog nooit gerookt? Echt niet?
  • Roken is vet/chill/flex/cool/gaaf/stoer (enzovoorts)
  • Je raakt echt niet meteen verslaafd hoor...
Al die smoesjes kan je de mond snoeren door te antwoorden: ‘Sorry, maar je mondje ruikt naar nat gepoepte sigarettenpeukjes.’

Roken, ja of nee?

Twijfel je of je een roker wilt worden? Lees dan ook het artikel: Roken. Zal ik er eentje proberen?

Agenda

Nu je naar de middelbare school gaat heb je ook een agenda nodig. In je agenda schrijf je elke dag het huiswerk op wat je wordt opgegeven. In je agenda schrijf je verder alles op wat je anders zou kunnen vergeten, zoals afspraken met je mentor, medeleerlingen, de data waarop je overhoringen en/of toetsen hebt, schoolreisjes, stedentripjes, vakantie, enzovoorts…

Huiswerk

Op de middelbare school krijg je aanzienlijk meer huiswerk dan je op de basisschool kreeg. Elke docent geeft huiswerk op en ze vinden allemaal hun eigen vak het belangrijkste. Als je op het vwo of gymnasium zit krijg je veel meer huiswerk dan wanneer je op een vmbo of mavo zit, maar in alle gevallen zal het altijd te veel zijn naar je zin. Huiswerk maken kan leuker zijn als je het samen met iemand anders doet. Samen met de leukste jongen of het leukste meisje uit je klas bijvoorbeeld?

Tips bij huiswerk maken

  • Neem als je uit school komt, een korte pauze van ongeveer 15 minuten voordat je aan je huiswerk begint. Doe je schoenen uit, fris je een beetje op, drink en eet iets als je daar behoefte aan hebt.
  • Begin dan aan je huiswerk en stel het niet uit. Kies een ruimte uit waar je rustig kunt werken zonder afgeleid te worden en waar het niet te warm is.
  • Als je veel huiswerk hebt, neem dan na een minuut of 45, een korte pauze (van een minuut of 5 tot 10) om je benen even te strekken en je gedachten even te verzetten.
  • Vooruit werken is verstandig/nodig bij repetities en/of andere overhoringen. Als je dus op vrijdag een schriftelijke overhoring van Franse woordjes hebt, is het veel beter als je de woordjes in het weekend en vanaf maandag al goed doorleest. Dinsdag nogmaals, woensdag weer, donderdag stamp je de restjes erin… Door de herhaling zal je ontdekken dat de leerstof dan veel beter blijft hangen en dat je vrijdag meer weet dan je verwacht had. Je hersenen werken een beetje als een computer waar het geheugen regelmatig van moet worden opgefrist, herhaling doet wonderen. Dit op tijd beginnen met leren, geldt voor alle vakken. Huiswerk maken is dus een kwestie van goed 'plannen.' Heb je het gevoel dat dit jou niet lukt, leg dit dan uit aan je mentor en vraag hem/haar om hulp/advies.
  • Woordjes leren kan je op verschillende manieren doen. De woordjes doorlezen, daarna afdekken en jezelf overhoren.
  • De woordjes foutloos opschrijven, hardop voorlezen, lezen, en daarna afdekken en jezelf overhoren. Het is makkelijker om woordjes (bijvoorbeeld in een andere taal) te onthouden als je ze in een zin ziet staan of zelf in een zin zet. Dan krijgt een woordje betekenis en samenhang met andere woorden. Dan is het ook gemakkelijker en sneller te onthouden.
  • Voor vakken waar plaatjes bij tekst staan zoals bij geschiedenis en aardrijkskunde en kunst, is het verstandig om de foto's/plaatjes goed te bekijken zodat de tekst in beelden wordt omgezet en daardoor beter te onthouden is.
  • Soms helpt het om leerstof in beelden om te zetten, bijvoorbeeld door te tekenen, waardoor het makkelijker te onthouden is.
  • Vraag ook of anderen je willen overhoren en begin altijd ruim op tijd met leren en niet pas een dag van te voren. Dat is meestal te laat.
  • Lees vlak voordat je gaat slapen bepaalde leerstof nog even door, dat blijkt erg goed te helpen.
  • Leerstof die je niet begrijpt kan je ook niet goed leren. Heb je dus vragen over leerstof, zoek het antwoord dan op via school of desnoods via internet.
  • Wist je dat notities die docenten je opgeven meestal heel belangrijk zijn voor overhoringen?

Zware tas met boeken

Brugpiepertjes maken kennis met de loodzware boeken die ze dagelijks in hun rugtasjes moeten verplaatsen van school naar huis en van huis naar school. We mogen dan in de 21e eeuw leven, geen een school is blijkbaar ooit op het idee gekomen om voor iedere groep een extra setje boeken aan te schaffen, zodat miljoenen leerlingen, die dagelijks gebruik maken van het verkeer, dat gesleep met boeken zouden kunnen laten. In de toekomst wordt het vast allemaal beter, dan staat de inhoud van de boeken gewoon op het internet zodat je de pagina’s kunt uitprinten of online bekijken. Misschien hoeven kinderen dan ook niet meer dagelijks naar school want er kan gewoon les worden gegeven via internet... Docenten kunnen dan ook meteen voor filmpjes of sprekende internet robots vervangen worden, maar zo ver is het helaas nog niet dus tot die tijd zal je je ruggetje moeten belasten met een rugtas vol loodzwaar lesmateriaal.

Kleding, haar, uiterlijk, puistjes, trends, subculturen...

Op de middelbare school zal je ontdekken dat er best veel aandacht aan het uiterlijk besteed wordt. De meeste kinderen in de leeftijd van 12 tot 18 zijn ijdel (of worden het) en ze willen er daarom leuk, stoer, knap, sexy en interessant uitzien. Best veel kinderen hebben last van jeugdpuistjes en dus smeren ze van alles op hun gezicht om er vanaf te komen. Sommigen voelen zich mega interessant omdat ze dure merkkleding dragen. Anderen experimenteren met make-up, en weer anderen meten zich een bepaalde steil aan om ergens bij te horen, zoals Gothic, Wicca, rock, hiphop, Dubstep, enzovoorts. Muziek is ook een manier om te laten zien (en horen) waar je bij hoort. het is een tijdje erg hip geweest om piercings door je neus en navel te laten jagen. Ik zou zeggen: kijk het rustig aan en laat je niets opdringen. Het grote geheim wat alle brugpiepertjes met zich meedragen is dat ze allemaal onzeker zijn over hun uiterlijk en over hun populariteit. Ze willen er allemaal bij horen en zijn allemaal bang om afgewezen te worden.

Culturen en religies

Op de middelbare school kom je ook verschillende culturen en religies tegen. De een is moslim en de ander christen en een ander is boeddhist of Hindoe of Jehova's getuige. Dat is niet zo vreemd als je bedenkt dat er wereldwijd meer dan 3000 religies bestaan. Tot slot heb je natuurlijk ook een grote groep agnosten en atheïsten. Agnosten zeggen: ik weet niet of er goden bestaan, ik geloof niet in een God en ik ontken niet dat er een God zou kunnen bestaan, we weten het immers gewoon niet. Atheïsten zijn mensen die er vanuit gaan dat geen van de 3000 religies op de wereld, de waarheid is, en dat God de mensen niet geschapen heeft, maar dat mensen juist zoveel goden geschapen hebben omdat ze het leven niet kunnen verklaren. Een atheïst is overtuigd dat er geen God bestaat. Religie krijg je vrijwel altijd van je ouders mee, dus wat je ouders geloven, dat geloven hun kinderen meestal ook. Eigenlijk maakt het niet uit wat je bent en hoe je bent, zolang je elkaar accepteert, goed behandeld.

Je eerste zoen

Er bestaat een kans dat je je eerste zoen gaat krijgen op de middelbare school. Ze noemen dat tegenwoordig ook wel: ontgroend worden. Nu je nog een brugpiepertje bent lijkt je dat natuurlijk helemaal niks, al dat slijm wat bij het zoenen vrijkomt. De kans is echter groot dat er een dag komt dat je zoenen juist heel erg leuk gaat vinden. Als brugpieper kan je in elk geval ook vragen over zoenen van nieuwsgierige klasgenoten verwachten, zo van: heb jij al eens gezoend? Een veel gehoord antwoord van brugpiepertjes op die vraag is: ‘ja duh…al 32 keer.’ Geloof het niet! Brugpiepertjes doen vaak alsof ze al heel veel ervaring hebben met kussen, terwijl ze ondertussen thuis stiekem met de spiegel staan te zoenen om te oefenen. Wil je alvast wat tips? Lees dan ook het artikel: Tongzoenen, hoe doe je dat?

Verlegenheid en er niet bij horen

Veel brugklassers zijn onzeker en bang dat ze er niet bij (zullen) horen, gepest (zullen) worden of op een andere manier buiten de groep zullen vallen. Alle kinderen zijn op twaalf/dertien- jarige leeftijd min of meer onzeker over zichzelf. De een kan het alleen beter verbergen dan de ander. Als je je echt een buitenstaander voelt, bespreek dit dan met je ouders en met je mentor.

Tips om contact te maken met klasgenoten

Als je verlegen bent en het moeilijk vindt om contact te maken, zijn er wel een paar serieuze tips die ik je wil geven. Sommige dingen helpen namelijk echt om contact te maken met klasgenoten.
  • Zorg dat je een complimentje bij de hand hebt zodat je iets weet te zeggen. Bijvoorbeeld: ‘wat zit je haar leuk/ wat heb je een vette jas aan/waar heb je die leuke agenda vandaan?/wat heb je gedaan dit weekend?'
  • Als er tegen je gezegd wordt: wat ben je stil/jij zegt nooit iets/waarom zeg je zo weinig? Haal dan niet verlegen je schouders op, maar antwoord met: ‘Ja klopt, maar ik heb zelf ook last van mijn verlegenheid. Thuis ben ik namelijk wel een echte kletskous.’
  • Als je je terugtrekt van de groep, zullen anderen het gevoel hebben dat er iets met je is of dat je hen afwijst. Probeer dus toch aan groepsactiviteiten mee te doen/iets te zeggen/te glimlachen naar iemand die jou aardig en betrouwbaar lijkt.
  • Doe je best om hardop te praten en niet (uit verlegenheid) te zacht. Door luid en duidelijk te praten word je letterlijk gehoord en serieuzer genomen. Probeer in elk geval luider te praten dan zacht.
  • Heb je een hobby? Probeer er achter te komen of er iemand in de klas is met dezelfde hobby zodat je iets hebt om over te praten. Dat kan ook dezelfde soort muziek zijn. Het is gemakkelijker om een gesprek te beginnen (en gaande te houden) over een onderwerp waarin je allebei geïnteresseerd bent.
  • Vind je het (nog) te moeilijk om contact te zoeken of lukt het niet altijd? Geef jezelf dan even een time-out en accepteer dat je het op dit moment nog (te) moeilijk vindt. Neem dan iets mee naar school waarmee je je in de pauze kunt vermaken. Dat kan een leuk boek zijn, maar ook een voorwerp waar anderen in geïnteresseerd zouden kunnen zijn, bijvoorbeeld jongleer balletjes, een spelletje kaarten, een paar(!) stripboeken, een puzzeltje waarmee je zelf aan de gang kunt maar waar anderen ook (eventueel) mee aan de gang kunnen, zoals bijvoorbeeld Rubiks Cube. Mocht er dan iemand naar je toe komen om mee te doen of om te vragen of hij/zij het ook eens mag proberen, is dat natuurlijk mooi meegenomen. Zo niet, dan heb je toch iets te doen in de pauze, en dat zal je helpen om je niet te vervelen. Verwacht niet het onmogelijke van jezelf. Je hoeft niet meteen vrienden te maken op school. Neem er de tijd voor, je bent goed zoals je bent.

Docenten, wat zijn dat voor wezens?

  • Docenten zijn wezens die het altijd beter weten. Dat is niet gemakkelijk, want het is allang bewezen dat kinderen het vaak veel beter weten dan docenten.
  • De meeste docenten hebben iets van elkaar weg: je herkent ze aan een wat droge blik in hun ogen, kleren met weinig opvallende kleuren. (De mannen kunnen brilletjes, snorretjes, baardjes of ouderwetse sikjes dragen). Ze dragen hun haar meestal kort of halflang. Vrouwelijke docenten hebben vaak halflang haar, of als ze jong zijn juist een paardenstaart of een vlecht. Hun kleding is meestal grijs, bruine of zwart. Hun toon van praten is zelfs in gewone gesprekken, opvoedend en wijsneuzig. Als je bijvoorbeeld een heel gewone vraag zou stellen zoals: 'kunt u mij ook vertellen waar de wc's zijn?' Dan kan je een antwoord verwachten als: 'Uiteraard weet ik dat. Je gaat bij lokaal 67 rechtsaf de hoek om, daarna neem je de derde trap van links, die loop je halverwege op. Dan neem je de tussendeur naar links. Vervolgens loop je de gang door en neemt de eerste afslag rechts. Dan alsmaar rechtdoor, natuurlijk. Je passeert artwork met geometrische figuren, die werken aan de muur loop je voorbij totdat je bij de impressionistische kunstenaars komt. De de wc's bevinden zich tussen een replica's van Van Gogh en de jeugdfoto van Albert Einstein. Duidelijk?'
  • Docenten kan je verder alleen wijzen op vergissingen als je met keiharde feiten op de proppen komt.
  • Docenten zijn er op uit om hun kennis over een bepaald vak over te dragen op leerlingen. De een kan dat beter dan de ander. De leukste docenten kunnen goed en boeiend vertellen en ze laten kinderen actief deelnemen, en dingen doen. Bovendien verwachten dit soort docenten niet van kinderen dat ze urenlang stil zitten te luisteren naar monologen die zich maar voortslepen.
  • Docenten (de meesten dan) geven niet graag toe dat ze ook wel eens fouten maken.
  • Sommige docenten oefenen al zoveel jaar hun beroep uit, dat ze van gekkigheid niet meer weten hoe ze hun dagen moeten doorkomen. Hun lessen zijn monotoon of de docent is onredelijk en ongeduldig van aard. Daar staat tegenover dat er ook docenten bestaan die hun vak als een ware kunst beschouwen en die daarom luidruchtig en theatraal hun best doen om hun lessen voor te dragen als een drama van Hamlet. Deze categorie docenten wil nog wel eens op tafeltjes klimmen en ingewikkelde zinnen uitspreken of dicteren. Hou in gedachten dat docenten (ook maar) hele gewone mensen zijn die hun ei kwijt moeten.
  • Docenten weten veel over hun vak en als ze nog vol geestdrift hun beroep uitoefenen, kunnen ze soms geweldig interessant en geestig zijn.

Brugpiepertje, succes!

Dit waren mijn tips, en wat informatie voor je eerste jaar op de middelbare school. Natuurlijk is er nog veel meer te ontdekken op de middelbare school, toch hoop ik dat je iets aan dit artikel gehad hebt. Brugpiepertje, ik wens je veel succes!

Lees verder

© 2008 - 2017 Kisses, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Fluitend door de brugklasFluitend door de brugklasJe gaat je basisschool verlaten en naar de brugklas. Spannend! In de brugklas krijg je boeken mee naar huis. Ook heb je…
Naar de brugklasVan de basisschool naar de middelbare school gaan is best spannend. Je weet niet wat je gaat verwachten. Wat is er allem…
De overgang van de basisschool naar de middelbare schoolDe overgang van de basisschool naar de middelbare schoolUw puber gaat naar de middelbare school. Nadat de schoolkeuze is gemaakt en de laatste dag in groep acht is afgerond, ko…
HuiswerkbegeleidingHuiswerkbegeleidingVoordat men huiswerkbegeleiding overweegt is er al veel nagedacht over het al dan niet geven van huiswerk aan kinderen d…
Een middelbare school kiezenJe zit in groep acht en je moet een middelbare school kiezen. Het is een belangrijke keuze. Waar moet je op letten om ee…
Bronnen en referenties
  • https://www.mydiary.nl/lees.asp?dagid=770663

Reageer op het artikel "Middelbare school, brugpieper wat kan je verwachten?"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

Guus, 13-12-2015 23:14 #9
Ik ga binnenkort naar de middelbare maar wil mijn vrienden niet kwijt, wat moet ik doen? Reactie infoteur, 15-12-2015
Hi, op zich is dat niet zo moeilijk te bedenken. Je kunt zorgen dat je contact met ze houdt. Dat gaat tegenwoordig erg makkelijk via Facebook of andere social media, en via je mobieltje natuurlijk. Zorg dat je regelmatig met je vrienden afspreekt en organiseer momenten dat je elkaar weer ziet. Investeer tijd in je vrienden, en geef aandacht aan ze, dan gaat het contact niet verloren.

Jonathan, 03-09-2015 17:29 #8
Hebben jullie ook tips voor super STRENGE scholen?vandaag (per ongeluk hoor)mijn huiswerk vergeten te maken en de vorige keer had ik het ook alweer niet gemaakt(mijn boeken kwamen 3 dagen te laat)dus toen had de meester mijn ouders gebeld, tips voor dit graag.

Jadirahaha, 11-03-2013 13:51 #7
Ik had dus de 1e dag van het schooljaar tientallen schriften gehaald en een agende en heelveel pennen. Blijkt dat ik alles op de macbook moest doen en me boeken daarop stonden en ook me agenda! haha :)

Proffesor Tips, 01-03-2013 13:58 #6
Ik heb ook wat tips:
Veel van jullie zullen alweer op school zitten of morgen hun eerste schooldag hebben. Ik heb gelukkig nog een weekje vrij voordat ik er weer tegenaan moet. Voor diegenen die naar de brugklas gaan, is het natuurlijk extra spannend: Een nieuwe school, een nieuwe klas en zo kun je nog wel even doorgaan. Kortom, een hele verandering voor de meeste. Vandaag geef ik jullie wat tips om je beter voor te bereiden.

Schoolspullen: Schoolspullen kopen is denk ik een van de eerste dingen die je doet als je je met het nieuwe schooljaar bezig gaat houden. Schoolagenda’s liggen al vroeg in de winkels en dat is vaak ook het eerst wat je koopt. Ik heb de Babette agenda gekozen, maar die gaan jullie nog in een ‘Schoolspullenshoplog’ zien. Het is belangrijk dat jíj de agenda mooi en handig vindt. Dan ga je de rest van de schoolspullen kopen: Schriften, kaftpapier, etiketten, pennen, potloden, puntenslijper, gum, makeerstiften, geodriehoek, schaar, passer, lijm etui, mapjes en een tas zijn denk ik de standaard dingen die nodig hebt.

Meestal gebruik je voor elk vak een schrift en soms twee. Zorg ook dat je ruitjesschriften hebt, dat kun je goed gebruiken voor bijvoorbeeld wiskunde. Voor sommigen het vervelendste werk: boeken kaften. Daarvoor heb je natuurlijk kaftpapier en etiketten nodig. Twee rollen moet genoeg zijn en aan één pakje etiketten heb je meestal ook voldoende. Een etui heb je altijd nodig, dat is wel logisch. Wat je daar in hebt, is voor iedereen toch weer anders. Hierboven heb je al kunnen zien wat een beetje de standaard dingen zijn. Mapjes zijn altijd handig. Snelhechters voor bijvoorbeeld werkstukken en een grote klapper voor aantekeningen en stencils. Je komt er snel genoeg achter wat jij handig vindt. En dan natuurlijk een tas. Elke dag weer moet je je boeken meesjouwen. Natuurlijk moet je een leuke tas hebben, maar hij moet ook stevig zijn. Je wil niet dat de bodem uit de tas valt, omdat hij het toch niet houdt. Een rugzak is iets beter, maar ik gebruik zelf een handtas. De meeste scholieren gaan immers toch elke pauze naar hun kluisje om boeken te wisselen, dat scheelt een hoop gesjouw.

Ben je nu iets vergeten? Don’t worry. In de loop van het jaar zijn meestal ook nog allemaal spullen te vinden.

De eerste schooldag: Je hebt misschien al kennis gemaakt met je nieuwe klasgenoten of misschien is het een totale verassing: je eerste schooldag. Deze dag heb je meestal nog niet meteen les. Je leert eerst alles een beetje kennen en doet alles rustig aan na die zes/zeven weken vakantie. Het belangrijkste is dat je jezelf blijft, dan komt het goed. Je moet geen ‘masker’ opzetten, dat hou je niet vol. Als je jezelf blijft, krijg je snel genoeg vriendinnen en voel je je veel beter op je gemak. Leg de avond van te voren je lievelingsoutfit alvast klaar, dan hoef je ‘s ochtends niet zo te stressen. Bedenk van te voren al wat voor make-up je op doet. Gebruik niet te veel, anders kom je te snel als een make-uptrutje over.

Huiswerk: Een van de vervelendste dingen, huiswerk maken. Maar het moet toch, je kunt niet alles laten liggen. Als ik heel eerlijk ben doe ik dat vaak wel, maar het is niet zo goed voor m’n cijfers. Probeer het vooral in het begin intensief te doen, want als je het in het begin al laat liggen is het erg lastig om daarna weer bij te komen en raak je alleen maar verder achter. Als je iets niet snapt, geef het niet meteen op. Misschien kunnen je ouders of een oudere broer/zus je helpen. Snappen zij het ook niet? Vraag het dan de volgende keer aan de docent.

Leren: Leren valt ook onder huiswerk maken, maar hier wil ik nog iets meer over kwijt. Toetsen zijn natuurlijk best belangrijk, vanaf het begin. Het bepaald immers of je over gaat of niet. De beste manier om te leren is een samenvatting maken. Terwijl je dat doet neem je eigenlijk al gelijk de hele tekst door. Laat je overhoren door andere mensen in plaats van dat je het alleen voor jezelf doet. Een tekst een keertje doorlezen is niet voor iedereen genoeg. Je kijkt vaak over heel veel dingen heen en dan heeft het eigenlijk niet zoveel zin. Het is heel belangrijk dat je op tijd begint. Een uurtje eerder opstaan en vlak voordat je de toets moet maken nog beginnen, heeft helemaal geen zin. Je vergeet het veel te snel weer. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik dat heel vaak heb, maar het is m’n eigen schuld als ik even later m’n toets terug krijg met een vette onvoldoende erop. Doe vooral in het begin goed je best. Halverwege het schooljaar heb je het vaak gehad en dat merken de meeste ook aan hun cijfers. Als je aan het begin van het schooljaar een goede lijst hebt, kun je wel wat onvoldoendes hebben.

Veel succes! Ik wil jullie allemaal heel veel succes wensen op de middelbare school.

Alettavandorp, 04-02-2013 16:20 #5
Hoi,
Goede tips ik kan er zeker wat mee. Ik ga over 2 jaar naar de middelbare en ik vind het eigenlijk nog wel heel erg spannend, maar ik weet nog niet helemaal hoe het gaat met kluisjes enzo. Kunnen jullie daar nog wat over vertellen? ;)

Kelly, 10-08-2012 17:33 #4
Heey :)
Ik ben nu al 3 jaar brugger af. dus ik denk laat ik maar eens wat tips geven ;)

1. Je mag op de middelbare school meestal zelf kiezen waar je zit. de eerste dagen is het meestal heel aanlokkelijk om elke les naast iemand te gaan zitten die je al kent. maar meestal staat het voor het hele jaar vast. zorg dus dat je elke les naast iemand anders zit. leg je meteen makkelijker contact.

2. Spreek met je nieuwe klasgenoten meteen de eerste maand af iets leuks te gaan doen. of bijvoorbeeld met de jongens of de meisjes. net wat je wilt. dan zien mensen je meteen als sociaal en ondernemend ;)

3. soms kan je cup a soup kopen/meenemen op je nieuwe school. doe dit niet : je adem gaat er van stinken. not done dus

4. schrijf mensen niet meteen af, soms blijken ze achteraf aardiger te zijn dan je denkt.

5. onthoud : je hebt je leraren liever te vriend dan als vijand. dat is echt handiger. ook al lijkt het heel stoer om je leraar te pesten : houd je in. het zijn ook maar mensen.

6. zorg dat je iets bij hebt om schamende momenten te voorkomen. (denk aan : zakdoeken voor als je plotseling verkouden bent, tictac/smintjes, plastic zakje, maandverband) of net wat.

succes volgend jaar ;) Reactie infoteur, 10-08-2012
Voor iemand die al 3 jaar brugklasser is geef je heel slimme adviezen. Dit jaar ga je over, toch?

Bedankt voor je leuke tips!

Mandy, 26-06-2012 09:26 #3
Bedankt voor dit artikel! Ik denk dat ik mijn dochter hier wel mee verder kan helpen.

Dank je wel!

Mandy Reactie infoteur, 26-06-2012
Leuk te horen.:)

Jamie van Rozenberg, 08-06-2012 16:23 #2
Inderdaad hilarisch, vooral dat over brugpiepers, . Leuk verzonnen ook al die tips en hoe het is op de middelbare school! Ik ga hier m'n kinderen wel over vertellen hoor. Goede informatie voor De Middelbare School. Reactie infoteur, 08-06-2012
Aha, fijn te horen. Hihi

Geert den Dikken, 15-05-2012 14:04 #1
Hilarisch artikel, leuk geschreven, bedankt voor de zeer nuttige informatie!

Infoteur: Kisses
Laatste update: 03-09-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Puberteit
Bronnen en referenties: 1
Reacties: 9
Schrijf mee!