InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Gratis studie Denemarken: studeren in Denemarken

Gratis studie Denemarken: studeren in Denemarken

Gratis studie Denemarken: studeren in Denemarken Gratis studie in Denemarken. Meer en meer mensen overwegen om in Denemarken te gaan studeren. Waar in Nederland zwaar bezuinigd wordt en bijvoorbeeld voor een tweede studie wettelijke college geld moet worden betaald, kun je in Denemarken nog steeds gratis studeren. In Denemarken kun je genieten van hoogstaand onderwijs en dat zonder collegegeld (als EU-burger) te hoeven betalen. Het klinkt te mooi om waar te zijn. Hier staan de voordelen en nadelen van een gratis studie in Denemarken op een rij

Gratis studie in Denemarken

Net zoals in de andere Scandinavische landen staat in Denemarken gratis openbaar onderwijs erg hoog in het vaandel. De Deense bevolking ziet het als niet meer dan vanzelfsprekend dat studie voor iedereen gratis is. En aangezien wij onderdaan van een EU-lidstaat zijn, kunnen ook wij gebruik maken van dit recht. Volgens Europese wetgeving mag een land nier naar nationaliteit discrimineren, en behoort het EU-burgers te behandelen zoals het zijn eigen bevolking behandelt. Hoewel Denemarken bekend staat als een land dat het niet zo heeft op buitenlanders, is dit niet het geval voor internationale studenten. Die zijn meer dan welkom. Sterker nog, Deense universiteiten, zoals de universiteit van Kopenhagen, doen er alles aan om meer internationale studenten te trekken. Dus wat houd je tegen? Studeren in het buitenland is geweldig en al helemaal wanneer je er een gratis studie kunt doen. Laten we nu de praktische zaken bespreken door te kijken naar de voor en nadelen van studeren in Denemarken.

Overzicht van landen waar je gratis kunt studeren

In mijn special Buitenland studeren: gratis studie overzicht kunt u precies vinden in welke landen u gratis kunt studeren en er wordt ook voorzien in praktische informatie per land.

Voordelen van een Studie in Denemarken

Gratis studeren in Denemarken, geen collegegeld

Dit is natuurlijk het allerbelangrijkste voordeel. Er hoeft simpelweg geen collegegeld te worden betaald. Wel moet er voor de boeken betaald worden en in het geval van enkele universiteiten en hoge scholen ook eenmalig inschrijvingsgeld om de administratieve kosten te dekken.

Hoge kwaliteit van onderwijs

Het onderwijs in Denemarken staat in de wereld en in Scandinavië erg goed aangeschreven. Zo zijn er veel op het moment veel Noren die naar Denemarken komen om te studeren om zowel van de hoogstaande opleidingen als de goedkopere levensstandaard te genieten. Als je de ranglijsten mag geloven staan de Deense universiteiten en hogescholen altijd hoog genoteerd. In vergelijking met Nederland is het onderwijs van een gelijk niveau en in enkele gevallen hoger. Afhankelijk natuurlijk van aan welke faculteit je studeert. Maar wat het belangrijkste is: je diploma is van goed niveau en zal overal geaccepteerd worden. Op de websites van de universiteiten en hogescholen kun je de Engelstalige programma’s vinden die worden aangeboden. Ook via bachelorsportal.eu en mastersportal.eu zijn deze beschikbaar, maar nog niet elke universiteit of elke opleiding is er op vertegenwoordigt.

Lijst met Deense Universiteiten:
  • Copenhagen Business School (CBS)
  • IT University of Copenhagen (ITU)
  • Roskilde University (RU)
  • Technical University of Denmark (DTU)
  • University of Copenhagen (KU)
  • University of Southern Denmark (SDU)
  • Aalborg University (AAU)
  • Aarhus University (AU)

Lijst met Deense Hoge Scholen:
  • Copenhagen University College of Engineering
  • Danish School of Media and Journalism
  • Engineering College of Aarhus
  • Metropolitan University College
  • University College Capital
  • University College Lillebaelt
  • University College of Northern Denmark
  • University College Sealand
  • University College South Denmark
  • VIA University College

Goed Engels gesproken en Deense taalcursus

Er wordt in Denemarken overal goed Engels gesproken en je zult daarom over al uit de voeten kunnen. Mocht je echter wel graag de Deense taal leren, dan kan dat ook. Universiteiten bieden vaak Deense Cursussen aan die beginnen voor aanvang van het collegejaar, maar ook tijdens het collegejaar. Daarnaast kun je ook via de gemeente(Kommune) gratis Deense studie lessen volgen op tijdstippen naar jouw keuze(vaak in de avond). Je moet je daarvoor alleen registreren bij de stad om zo je CPR nummer (burgerservice nummer) te krijgen. Aangezien je daar bent in de hoedanigheid van student is dat helemaal niet moeilijk.

Gratis gezondheidszorg

Ja, je hoort het goed! Geen zorgverzekering meer nodig. Als je in Denemarken geregistreerd staat bij de autoriteiten, krijg je een ‘yellow card’ (gezondheidszorg kaart) en wordt je een huisarts toegewezen. Ben er wel bewust van dat tandartsen niet vergoed worden in Denemarken en mocht je daar naar de tandarts moeten dan kan dat een dure grap worden.

Geweldige buitenland ervaring bij studie in het buitenland

Denemarken is een van de meeste prettige en veilige landen om in het buitenland een studie te volgen. En Kopenhagen wordt als een van de schoonste en misschien wel de meest milieubewuste stad van de wereld gezien. Daarnaast kun je als buitenlandse student daar een prachtige tijd hebben. Je leert veel verschillende culturen en nationaliteiten kennen, want er zitten al veel internationale studenten in Denemarken. Daarnaast is in het buitenland studeren sowieso erg goed voor je persoonlijke ontwikkeling.

Studiefinanciering meenemen en Studenten OV vergoeding

De kans is erg groot dat je de Nederlandse Studiefinanciering gewoon mee mag nemen. Wel moet je dit speciaal aanvragen via Duo en zorg ervoor dat je alle voorwaarden goed doorleest. De belangrijkste voorwaarde die wordt gesteld is dat het een volledige opleiding moet zijn. Dus een volledige Bachelor studie of Master studie. Daarnaast kun je ook een maandelijkse vergoeding aanvragen voor het Student OV waar je geen gebruik van maakt in Nederland. Dit is zo'n 90 euro extra.

In Denemarken: gratis studie en een bijbaan

Een bijbaantje vinden in Denemarken is erg lastig wanneer je de taal niet machtig bent. Daarom is het raadzaam om wanneer je van plan bent om lang in Denemarken te blijven, een taalcursus gaat doen. Wanneer je binnen de EU studeert, heb je als student geen werkvergunning nodig om te mogen werken. Jouw verblijfsvergunning is op basis van EU- student zijn en dat betekent dat je er naast mag werken en zit er geen limiet op het aantal uren. Wel zul je jezelf bij de gemeente moeten registeren omdat je een je werkgever een persoonsnummer van je nodig heeft. Ook zul je jezelf aanmoeten melden bij de belastingdienst. Daarnaast is het ook verstandig om een bankrekening te openen in het land van bestemming.

Nadelen van een studie in Denemarken

Dure levenstandaard in Denemarken

Hoewel het een gratis studie is, is het leven aanzienlijk duurder in Denemarken, hierbij moet je denken aan voedsel, kleding en uitgaan. Maar vergeleken met Noorwegen is het zo gek nog niet. In grote steden als Kopenhagen is het leven bijzonder prijzig. Als je meer de kleinere steden en het platteland in gaat, zul je merken dat het leven daar al wat goedkoper is. Ook kom je in Kopenhagen niet snel aan een goedkope kamer. Je zult in de prijsklasse van 400-600 terechtkomen. In andere kleinere steden in Denemarken is het vinden van een kamer een stuk gemakkelijker en ook de kamerprijzen zullen lager uitvallen. De kamers verkeren meestal wel in een aanzienlijk betere staat dan de Nederlandse studenten kamers. Gemiddeld moet je denken aan een maandelijks budget van rond de 800 euro. Hoewel de prijzen hoger zijn, de lonen dat ook zijn.

Twee-jarige Master studie in Denemarken

Bijna zonder uitzondering zijn alle Masters in Denemarken 2-jarig. Een enkele duurt een jaar, maar dat zijn vaak voorbereidende Masters voor bijvoorbeeld een research Master. Er is natuurlijk niets mis mee dat de Masters in Denemarken een jaar langer duren. Sterker nog, je leert veel meer en je diploma is daardoor misschien wel meer waard. Het probleem is alleen dat je maar vier jaar studiefinanciering krijgt van de Nederlandse Overheid. Je zult dus goed moeten bekijken of eventueel verlenging mogelijk is, of dat je een bedrag kunt krijgen vanuit je gastland, of dat je misschien zelf in staat bent om een extra jaar in levensonderhoud te voorzien.

Engelse taaltoets

Aangezien je in Scandinavië een Engelstalige studie gaat doen, moet je ook kunnen aantonen dat je Engels van een dusdanig goed niveau is dat je zonder problemen deel kunt nemen aan de colleges. Deze toetsen zijn helaas vrij duur om te laten afnemen. Dus weeg dit af tegen het feit dat het een gratis studie is. De meeste voorkomende toetsen zijn de TOEFL en de IELTS test. Denk eraan dat de toetsen vaak maar 2 jaar geldig zijn, dus zorg er voordat je wordt toegelaten binnen die 2 jaar.

Van huis

Naast dat naar het buitenland gaan erg avontuurlijk en spannend is, kun je natuurlijk ook een beetje heimwee krijgen. Dat is heel normaal en ook niet erg. Het voordeel van in Denemarken studeren is dat je gemakkelijk en snel naar Nederland kunt reizen en ook betrekkelijk goedkoop. Er is helaas nog geen Ryan Air in Kopenhagen, maar dat schijnt er in de komende jaren wel te komen. In Kopenhagen hebben ze echter wel Norwegian Airlines waarmee je voor 73 euro een retour naar Amsterdam hebt. Ook kun je met de bus reizen met Eurolines. Het is minder comfortabel maar het kan erg goedkoop zijn als je van te voren boekt. Je stapt in Kopenhagen op en je kunt uitstappen in meerdere steden in Nederland.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Collegegeld tweede studie 2012 - 2013Collegegeld tweede studie 2012 - 2013Studenten die een tweede studie volgen (bachelor of master) worden mogelijk geconfronteerd met een verhoging van het col…
Goedkope alternatieven studie in het buitenlandEr zijn bezuinigingen op het onderwijs in aantocht. Langstudeerders moeten op termijn waarschijnlijk 3000 euro extra col…
Studeren in het buitenlandSteeds meer studenten gaan de grens over. Ze studeren in het buitenland: België, Engeland, de Verenigde Staten, Duitslan…
In Buitenland studeren: Gratis studeren in het BuitenlandIn Buitenland studeren: Gratis studeren in het BuitenlandGratis studeren in het Buitenland. Ondanks dat het Nuffic meldt dat er in 2011 meer Nederlanders in het buitenland stude…
Collegegeld tweede studieCollegegeld tweede studieAls student aan een hogeschool of universiteit moet je collegegeld betalen. Bij onderwijsinstellingen die door de overhe…

Reageer op het artikel "Gratis studie Denemarken: studeren in Denemarken"

Reacties

Robin, 01-05-2017 15:04 #6
Hi!

Ik wil ook in Denemarken studeren en ik heb havo gedaan. Nu heb ik wiskunde na het derde jaar laten vallen, maar is het vereiste om in ieder geval een Deens wiskunde level C te hebben of het internationale equivalent. Zit dit nu met mijn wiskunde wel goed of moet ik toch nog even wat bijscholen?

Anoeshka, 24-07-2016 21:26 #5
Hi,
Ik woon in Suriname. Dit is in Zuid-Amerika. Ik wil graag medicijnen studeren in het buitenland. Kan dit in Denemarken?

Christian Larsen, 17-04-2014 22:29 #4
Hoewel Denemarken bekend staat als een land dat het niet zo heeft op buitenlanders…
Wat een onzin!

Eyal, 14-01-2014 12:55 #3
Hi

Studeren in het buitenland is geweldig, ik heb vijf maanden in Bilbao, Spanje gezeten en dat leverde een hele mooie periode in m'n leven, om die reden ben ik op zoek om mijn master in het buitenland te vervolgen. Mijn enige zorg is het financieren daarvan, zoals gezegd zijn de Scandinavische landen erg duur en ik spreek de taal niet om zo aan het werk te kunnen, ook is een master van twee jaar een lange tijd om van huis te zijn zonder zekerheid dat je twee jaar zal redden qua financiën maar ook qua je sociale leven.

Wietze W. Nieuwenhuis, 07-01-2013 14:30 #2
Lijkt mij erg interessant om in Denemarken een studie te volgen en ik zou graag meer informatie ontvangen.

Rebeccahoogers (infoteur), 09-10-2011 17:20 #1
Ik vraag me af of je uit eigen ervaring spreekt? Interessant stuk! Reactie infoteur, 09-10-2011
Rebecca,

Ik heb vorig jaar 8 maanden in Kopenhagen gewoond en zelf ook overwogen om mijn Master in Kopenhagen te doen en heb daar vervolgens enige research naar gedaan. Heb daarnaast veel gebruikt gemaakt van de faciliteiten van de University of Copenhagen en de Copenhagen business school en ik heb ook een Deense Taalcursus gedaan. Heb er gewerkt en het hele registratie proces moeten doorlopen. + mijn vriendin is Deens en studeert daar:)

Bedankt voor je reactie

Infoteur: Euromark
Laatste update: 29-11-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Special: Buitenland studeren
Reacties: 6
Schrijf mee!