InfoNu.nl > Educatie en School > Werkstuk > De val van srebrenica

De val van srebrenica

Wij leven in Nederland in een gezond veilig land. We hoeven nergens bang voor te zijn. Ook hebben de meest van ons geen oorlog of andere rampen mee gemaakt. Maar stel je voor dat dit niet zo was, dat je niet veilig was? En moest vrezen voor je leven? Of dat je vermoord werd omdat je een ander geloof had en je daarom niet met een ander volk zou kunnen samenleven? Bij de val van Srebrenica ging dit alles helemaal mis.

Kort gezegd

De val van Srebrenica op 11 juli 1995 was de inname van de Bosnische stad Srebrenica door de Bosnische Serviërs. En de daarop volgende massamoorden van tussen de 7.000 en 8.000 moslimjongen en mannen. De stad Srebrenica stond onder bescherming van een Nederlandse legereenheid.

Hoe het allemaal begon

Toen in Bosnië en Herzegovina de spanningen tussen de bevolkingsgroepen opliepen, lag Srebrenica op de grens tussen de bevolkingsgroepen. Serviërs en moslims kwamen tegenover elkaar te staan en al snel bezat elk dorp een eigen gewapende burgerwacht. Moslims vreesden dat ze bij Groot-Servië zouden moeten horen, maar nadat de internationale gemeenschap Bosnië en Herzegovina als zelfstandige staat aanwees, was deze vrees voorbij. Toch waren ze allebei nog bang voor wat nog komen zou.

Wat werd er tegen gedaan?

VN generaal Philippe Morillon beloofd de bevolking van Srebrenica dat hij ze zal beschermen tegen de Bosnische Serviërs. Srebrenica wordt daarom uitgeroepen tot ‘Safe Area’. Dit betekent dat de VN zal zorgen dat dit gebied veilig is. Heel veel mensen vluchten daarom naar Srebrenica.

Dutchbat

Dutchbat was de naam voor de Nederlandse leger eenheid die verantwoordelijk was voor de ‘Safe Area’ Srebrenica. Zij moesten dus zorgen dat het daar veilig was. Dutchbat bestond uit 600 militairen.

Hoe heeft Dutchbat dit kunnen laten gebeuren?

Dutchbat was in Srebrenica om de ‘safe area’ te beschermen. Ze waren daar dus eigenlijk te gast. Als jij te gast bent in een land dan geld de regel dat je nooit als eerst mag gaan schieten. Ze konden zich dus eigenlijk alleen maar verdedigen. Toen Srebrenica werd aangevallen waren de Bosnische Serviers met veel meer dan de Nederlanders. Zo kon Dutchbat er niks aan doen, simpelweg omdat ze veel minder mensen hadden.

Safe Area

Safe Area was een gebied dat veilig was verklaard door de VS. Dit gebied werd dan beveiligd door soldaten. Srebrenica was ook een ‘Safe Area’ en Srebrenica werd beveiligd door de Nederlandse soldaten.

Blauw helmen

De Nederlandse soldaten hadden allemaal blauwe helmen. Dit was zo omdat ze uitgezonden waren door de VS.

Identificeren

Ze zijn nu nog steeds bezig om de mannen en jongens die zijn omgekomen te identificeren en ze alsnog een waardige begrafenis te geven. Ook zijn er nog steeds graven die nog niet zijn ontdekt
© 2012 - 2019 Leannemunnik, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Val_van_Srebrenica
  • http://www.scholieren.com/werkstukken/29501
  • http://www.nieuwsdossier.nl/dossier/1995-07-11/Val+van+Srebrenica
  • http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/43744

Reageer op het artikel "De val van srebrenica"

Infoteur: Leannemunnik
Gepubliceerd: 11-02-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Werkstuk
Schrijf mee!