InfoNu.nl > Educatie en School > Wereldorientatie > Wat is een aardbeving?

Wat is een aardbeving?

Wat is een aardbeving nou eigenlijk en hoe word het veroorzaakt? Veel mensen zitten met deze vragen juist nu het zoveel in het nieuws is. Een aardbeving is niet meer dan een verschuiving onder de aardkorst. Iets kleins dat zo groot kan worden.

Wat is een aardbeving?

Een aardbeving is een trilling in de aardkorst (lithosphere). Het word meestal veroorzaakt door beweging van de platen die de korst vormen. Vergelijk het met twee blokken hout. Als je die in tegengestelde richting tegen elkaar aandrukt gebeurd er nog niets. Maar als je dit lang genoeg vol houd en steeds harder drukt dan zullen ze op een geven moment met een knal langs elkaar schuiven. Dit gebeurd ook wanneer er een aardbeving plaatsvind.

Een aardbeving kan ook worden veroorzaakt door een vulkaanuitbarsting, meteoorinslag, een ondergrondse explosie of een instorting van bijvoorbeeld een mijn. Door de grote knallen die door bovenstaande oorzaken komt de aarde in beweging en zo is daar een aardbeving.

Een aardbeving kan ook honderden kilometers onder de grond beginnen.

Breuklijnen

Op breuklijnen ontstaan vaak aardbevingen. Dit komt omdat de platen vaker tegen elkaar aan schuiven waardoor er steeds relatief kleine aardbevingen ontstaan. Japan is daar een goed voorbeeld van. In Japan zijn ze min of meer gewend aan aardbevingen en horen ze daar tot het dagelijkse leven. Dat is natuurlijk niet te vergelijken met wat er nu gebeurd in Japan. Deze zware aardbevingen zijn voor hun ook nieuw. Japan ligt op een breuklijn en heeft daarom zoveel last van de aardbevingen.

Epicentrum

Een aardbeving begint altijd op een specifiek punt. Dat punt noemen we het Epicentrum. Hier begint alles mee en breid zich verder uit over een bepaald gebied. Vergelijk het met een steentje dat je in het midden van een sloot of plas gooit. Je ziet dat er zich rimpels vormen om het epicentum heen. De rimpels worden steeds groter en beslaan een steeds groter wordend gebied. Zo is het ook met aardbevingen. Het begint op een bepaald punt maar kan tot honderden kilometers voelbaar zijn.

Gevolgen

De gevolgen van een aardbeving zijn meestal niet zo groot omdat de meeste aardbevingen niet zo heftig zijn, maar de grote aardbevingen zoals die in Japan hebben natuurlijk hele grote gevolgen. Mensen komen om en gebouwen storten in. Het is zelfs mogelijk dat rotsen scheuren of er stukken afbreken waardoor het landschap kan veranderen. Een scheur in de aardkorst is mogelijk waardoor hele steden vernietigd kunnen worden. Op dit moment zijn de gevolgen in Japan niet te overzien en zijn er nog altijd veel mensen vermist en honderden mensen verloren daar het leven door een aardbeving.

Ook kan een aardbeving een tsunami veroorzaken. Een tsunami wil zeggen dat de aarde zo trilt dat het water op de loop gaat. Er komen grote golven en het water kan hele steden wegvagen. Ook hier is Japan een goed voorbeeld voor.
© 2011 - 2018 Kwullie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is een aardbeving?"

Infoteur: Kwullie
Gepubliceerd: 07-04-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Wereldorientatie
Schrijf mee!