InfoNu.nl > Educatie en School > Wereldorientatie > Spanje: politieke indeling: de provincies

Spanje: politieke indeling: de provincies

Spanje kent 50 Spaanse provincies. Hoe zijn deze provincies ontstaan? Wat is het dagelijks bestuur en wie is het belangrijkste provinciale functionaris? Welke provinciale organen kent een provincie en welke taken moeten ze uitvoeren? Hebben de Spaanse provincies nog bestaansrecht na het ontstaan van de Spaanse Autonome Gemeenschappen? En wat heeft Aznar en zijn toenmalige regering te maken met het terugdringen van de huidige functies van de provincies te maken? Een overzicht:

Ontstaan van de eerste Spaanse provincies

De allereerste opdeling van provincies binnen Spanje gebeurde tijdens de regering van Felipe V (1700-1746). In 1833 kende Spanje een totaal van 49 Spaanse provincies.

Oude koninkrijkjes en centralisatie

In de 19de Eeuw hadden de liberalen in Spanje het liefst een centralisatie gezien binnen Spanje. Toen bestond Spanje nog uit voornamelijk afgelegen en onbereikbare gebieden en uit oude kleine koninkrijkjes. Door de invoering van de grondwet in 1845 werden deze oude kleine koninkrijkjes bestuurlijk vervangen. Benoemingen kwamen hierdoor terecht in handen van de Spaanse regering en niet regionaal of provinciaal. Voor de liberalen een stap in de juiste richting van hun gewenste centralisatie van Spanje.

1927 Canarische eilanden opgesplitst in 2 provincies

In 1927 werd de toenmalige Spaanse provincie Canarische eilanden opgesplitst in 2 verschillende provincies, te weten:
  • Santa Cruz de Tenerife
  • Las Palmas de Gran Canaria
Door deze opsplitsing komt het totaal van de Spaanse provincies op 50.

Autonome taken

Alle 50 provincies hebben behalve taken die uitgevoerd moeten worden in naam van de Spaanse staat en de Spaanse regering, ook autonome taken.

Kiesgebied

Elke Spaanse provincie fungeert als kiesgebied tijdens landelijke Spaanse verkiezingen.

Provinciale organen

Iedere Spaanse provincie heeft een Provinciale Staten als de belangrijkste provinciale orgaan. De Provinciale Staten heeft tussen de 25 en de 51 leden.

Gemeenteraadsverkiezingen

Afhankelijk van het resultaat van de gemeenteraadsverkiezingen, worden door de raadsleden de Provinciale Staten uit hun midden gekozen.

Dagelijks bestuur

Zodra de raadsleden de Provinciale Staten gekozen hebben wordt uit hen een dagelijks bestuur van de provincie gekozen.

Belangrijkste provinciale functionaris

Sinds het ontstaan van de Spaanse provincies in 1845, is de belangrijkste provinciale functionaris de “Gobernador Civil” geweest. Door de liberalen gewenste centralisatie in Spanje, zijn de benoemingen van deze “Gobernador Civil” tot 1997 gedaan door de Spaanse regering zelf.

Bestaansrecht Spaanse provincies

Sinds het ontstaan van de Autonome Gemeenschappen in Spanje zijn de Spaanse provincies enigszins in verdrukking geraakt. Ondanks dat het bestaansrecht van de Spaanse provincies grondwettelijk is vastgelegd.

Autonome Gemeenschap bestaande uit 1 provincie

Als een Spaanse Autonome Gemeenschap uit slechts 1 enkele provincie bestaat, kent deze provincie geen Provinciale Staten. In dit geval worden de taken overgenomen door de bestuursorganen van de Autonome Gemeenschap.

Huidige functie van de provincie

Tijdens de onderhandelingen om de toenmalige regering Aznar te kunnen vormen, heeft Aznar de Catalanen moeten beloven de functies van de provincies terug te dringen. Sindsdien (1997) worden er geen nieuwe provinciale functionarissen benoemd en krijgen de Autonome Gemeenschappen meer macht om benoemingen uit te voeren.

De 50 Spaanse provincies zijn:

  • Madrid,
  • Barcelona,
  • Valencia,
  • Sevilla,
  • Alicante,
  • Málaga,
  • Murcia,
  • Cádiz,
  • Biskaje,
  • A Coruña,
  • Asturië,
  • Las Palmas (Gran Canaria),
  • Pontevedra,
  • Balearen,
  • Santa Cruz de Tenerife,
  • Zaragoza,
  • Grenada,
  • Córdoba,
  • Guipúzcoa,
  • Badajoz,
  • Jaen,
  • Tarragona,
  • Girona,
  • Navarra,
  • Toledo,
  • Almería,
  • Cantabrië,
  • Castelló,
  • Valladolid,
  • León,
  • Ciudad Real,
  • Huelva,
  • Cáceres,
  • Albacete,
  • Lleida,
  • Lugo,
  • Burgos,
  • Salamanca,
  • Ourense,
  • Álava,
  • La Rioja,
  • Huesca,
  • Cuenca,
  • Zamora,
  • Guadalajara,
  • Palencia,
  • Ávila,
  • Segovia,
  • Teruel en
  • Soria

Uitzonderingspositie

Ceuta en Melilla zijn autonome Spaanse steden als beide zijn gevestigd in Noord-Afrika.
Gerelateerde artikelen
Taalcursus Spaans in SpanjeSpaans leren in Spanje is ideaal! De Spaanse passie die de Spanjaarden toepassen in het dagelijks leven werkt aanstekeli…
Spanje: politieke indeling: de gemeentenSpanje kent zowel miljoenensteden als gemeenten waar minder dan 100 inwoners wonen. Hoe is het gemeentebestuur geregeld…
Spaanse taalcursus, waarom Spaans leren?Spaans is een wereldtaal en een internationale taal. De Spaanse taal is zelfs een officiële taal van de Verenigde Naties…
Wonen in SpanjeVeel Nederlanders emigreren naar Spanje omdat het een geweldig land is. Maar waar krijg je allemaal mee te maken als je…
Studeren in SpanjeSpanje is een erg populair land bij Nederlandse uitwisselingsstudenten. Het land is vooral populair door het goede weer,…

Reageer op het artikel "Spanje: politieke indeling: de provincies"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 25-03-2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Wereldorientatie
Schrijf mee!