InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Spaans zelfstandig naamwoord (el sustantivo)

Spaans zelfstandig naamwoord (el sustantivo)

Spaans zelfstandig naamwoord (el sustantivo) Bent u bezig met het leren van de mooie Spaanse taal dan loopt u er toch weer tegen aan! Het zelfstandig naamwoord is er niet alleen in het Nederlands, maar ook in het Spaans. Er zijn wel wat kleine verschillen in vergelijking tot het Nederlandse zelfstandig naamwoord.

Zelfstandig naamwoord

Het zelfstandig naamwoord in het Spaans wordt "el sustantivo" genoemd. Wat is een zelfstandig naamwoord? Een zelfstandig naamwoord is een naam van een ding, mens, dier of gevoel. Afhangende van het geslacht kun je er een lidwoord voorzetten. De Spaanse lidwoorden zijn: "el/la/los/las" of "un/una/unos/unas".

Een verschil tussen het Spaanse en het Nederlandse zelfstandig naamwoord is dat er in het Spaans alleen mannelijk of vrouwelijk is. In het Nederlands hebben we ook nog onzijdig maar dit bestaat in het Spaans niet.

Wanneer is het mannelijk en wanneer vrouwelijk?

Wat u altijd kan doen is natuurlijk even het woord in het woordenboek op zoeken. Maar er zijn natuurlijk ook wat regels waaraan u ze kunt herkennen.
  • Mannelijk: Als een woord eindigt op -o, -r, of -l is het bijna altijd een mannelijk zelfstandig naamwoord.
  • Vrouwelijk: Als een woord eindigt op -a, -d, -ión, of -z is het bijna altijd een vrouwlijk zelfstandig naamwoord.

Er zijn wel wat uitzonderingen op deze twee regels, zoals bij de meeste woorden die eindigen op -ma bijvoorbeeld: mannelijk "el idioma" (de taal) terwijl we dus eerst eigenlijk zeiden dat het vrouwelijk was als het op -a eindigde. En hier twee woorden die eindigen op -ión maar die niet vrouwelijk zijn: el avión (het vliegtuig), el camión (de vrachtwagen).

Veranderen van mannelijk naar vrouwelijk

  • Veel mannelijke zelfstandige naamwoorden kun je makkelijk veranderen in een vrouwelijk zelfstandig naamwoord door er een -a achter te zetten. Het woord moet dan alleen wel eindigen op een medeklinker Bijvoorbeeld: mannelijk "hablador", vrouwelijk: "habladora" (spraakzaam).
  • Als het zelfstandig naamwoord op een klinker eindigt, kun je een mannelijk woord vrouwelijk maken door de laatste letter, -o, te veranderen in een -a. Bijvoorbeeld: mannelijk "moderno", vrouwlijk "moderna" (modern).
  • En in sommige gevallen kun je de uitgang gewoon hetzelfde laten. Bijvoorbeeld: bij "el guardia" (de agent) "el guardia" (de agente) een woord kan dan mannelijk of vrouwelijk zijn.

Meervoudsvorming

Het meervoud van zelfstandige naamwoorden in het Spaans word gevormd door de toevoeging van een -s of -es.

enkelvoudmeervoud
Einde van het znwToevoeging
klinker-s
medeklinker-es
í als deze beklemtoond is-es
á als deze beklemtoond is-s
Als het znw al op een -s eindigtDan veranderd er niks
© 2010 - 2019 K-voogd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Taalcursus Spaans in SpanjeSpaans leren in Spanje is ideaal! De Spaanse passie die de Spanjaarden toepassen in het dagelijks leven werkt aanstekeli…
Spaanse taalcursus, waarom Spaans leren?Spaans is een wereldtaal en een internationale taal. De Spaanse taal is zelfs een officiële taal van de Verenigde Naties…
Spaanse les voor kinderen; tips en methodenSpaanse les voor kinderen; tips en methodenJuist op jonge leeftijd kan het goed zijn kinderen kennis te laten maken met een 'vreemde' taal; het leren van een nieuw…
Spaans leren in SpanjeSpanje en Spaans zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Er lijkt dan ook geen betere oplossing dan de taal Spaans te l…
Spanje: politieke indeling: de gemeentenSpanje kent zowel miljoenensteden als gemeenten waar minder dan 100 inwoners wonen. Hoe is het gemeentebestuur geregeld…

Reageer op het artikel "Spaans zelfstandig naamwoord (el sustantivo)"

Infoteur: K-voogd
Gepubliceerd: 29-11-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!