Quotes ofwel citaten: wat zijn dat?

Quotes en citaten worden vaak gebruikt. Grappige quotes kom je regelmatig tegen bijvoorbeeld op feestjes. Daarbij gaat het vaak om quotes van onbekende én bekende mensen. Wikipedia heeft een speciale database met quotes gevuld: Wiki Quotes. In dit artikel vind je informatie over wat een quotes is en de beste quotes in diverse categoriën.

Wat is een quote?

Het woord “Quote” heeft twee betekenissen. Volgende Van Dale wordt er een deel of aandeel mee bedoeld of er wordt meegedoeld op een citaat. In dit artikel gaat het over het woord “quote” in de zin van een citaat.

Quotes worden met verschillende doelen verteld. Ze kunnen gebruikt worden om iets te verduidelijken of om je tot nadenken aan te sporen. Filmquotes worden vaak gebruikt als beeldvorming: iemand die de quote herkend en de film erbij weet, zal beelden combineren en dat kan een comisch effect geven.

De bekendste quotes is waarschijnlijk die van Martin Luther King: “I have a dream…”. Martin Luther King streed tegen de rassenscheiding in de Verenigde Staten. Ik de toespraak die begon met “I have a dream…” vertelt hij over zijn wens dat alle mensen ooit als gelijken behandeld zullen worden. Eén jaar na deze toespraak ontving hij de Nobelprijs voor de vrede.

Wikipedia heeft een aparte database gebouwd met allemaal quotes: Wikiquote. Hier kunnen alle quotes verzameld worden. Deze worden per thema of persoon en geordend en iedere maand wordt er een quote uitgelicht als “Quote van de maand”. De quote van juni 2009 is: “Ik schrijf zo snel omdat ik benieuwd ben naar de afloop” van Simon Vestdijk (nederlandse schrijver).

Historische quotes

Adolf Hitler: "Ein Volk, ein Reich, ein Führer" ofwel "Een volk, een rijk, een leider."
Albert Einstein: “Alles is relatief” en “Hoe meer ik leer, hoe meer ik weet, dat ik eigenlijk niks weet.”
John F. Kennedy: “Ich bin ein Berliner” en "Mankind must put an end to war or war will put an end to mankind."
Barack Obama: “Yes we can” en "This is our moment. This is our time, to put our people back to work and open doors of opportunity for our kids."

Film quotes

Bassie en Andriaan: “Wa zeggie?” (B2), ''Uilskuiken, frikandel, balgehakt, bamihap, zak patat!” (de Baron)' en “Foutje moet kunnen baas!” (handige Harrie).
Flodder: “'t Blijft toch je zoon hè” , “Oh buurman, wat doet u nu?” en “Kees, viespeuk blijf van je zuster af!”
James Bond: “Just a drink, a Martini, shaken not stirred.”
Shrek: “This is the part where you run away.”
Startrek: "Een soort die een andere soort tot zijn slaven maakt is moeilijk superieur te noemen."
There’s something about Mary: “Who needs him? I've got a vibrator!”

Televisie quotes

Rad van Fortuin: “Kan ik een klinker kopen?”
Twee voor Twaalf: “Dat zoeken we op.”
Wedden dat: “Toi, toi, toi.”

Cabaret quotes

Bert Visscher: “Schikt het?” en “Trouwens, kangaroe mama's hebben er een hekel aan als het regent.. Dan spelen de kinderen binnen.”
Hans Teeuwen: “Ik voel mij kei goed!”
Theo Maassen: "Want je hoefde hier op het bedrijf de naam Henk van den Tillaart maar te noemen en iedereen wist over wie je het had. Over Henk van den Tillaart natuurlijk!", "Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist" en "Er hangt overal een prijskaartje aan... nou ja behalve aan dat prijskaartje dan."
Gerelateerde artikelen
Tien stijlfigurenTien stijlfigurenTeksten van speeches en essays kunnen krachtiger gemaakt worden met de volgende tien stijlfiguren. Elk taalmiddel wordt…
Historisch overzicht Amerika slavernijHistorisch overzicht van Amerika en de rassenscheiding. In Amerika zijn zwarten en blanken nog steeds niet gelijk. De ve…
De rol van religie in de levenscyclus en crisis van de mensDe rol van religie in de levenscyclus en crisis van de mensDe psycholoog Erikson had veel interesse in de betekenis van religie voor de mens. Volgens Erikson bestaat de cyclus van…
Geschiedenis: de reformatie van de kerkGeschiedenis: de reformatie van de kerkDe reformatie in de kerk een paar honderd jaar geleden heeft erg veel invloed gehad. Door deze reformatie kennen we tege…

Werkwoorden: een d, een t of dt?Werkwoorden: een d, een t of dt?Werkwoorden, schrijf je ze nou met een t, een d of dt aan het eind? Hoewel de meeste mensen dit op de basisschool al gel…
Echte mannen in een spreekwoordEchte mannen in een spreekwoordEen spreekwoord geeft een algemene waarheid weer, niet aan te tornen, zo is het en niet anders! De onderstaande heren wa…
Bronnen en referenties
  • Nl.wikiquote.org/

Reageer op het artikel "Quotes ofwel citaten: wat zijn dat?"

Infoteur: Mabe
Laatste update: Juli 2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!