InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Boekbespreking Achtste groepers huilen niet

Boekbespreking Achtste groepers huilen niet

Boekbespreking Achtste groepers huilen niet Akkie is een heel gewoon meisje. Ze zit op school en speelt altijd voetbal in de pauzes. Totdat ze een bloedtest moet uitvoeren.

Samenvatting

Het gaat over Akkie en die zit in groep acht. Akkie doet altijd mee met voetballen en verheugd zich op het schoolkamp en het voetbaltoernooi. Op een dag komen de ouders van Akkie haar halen. Ze moet naar het ziekenhuis eerst moet ze door een grote zwaaideur daar ziet een bordje op dat bordje staat oncologie. Ze vraagt aan haar moeder wat oncologie is maar haar moeder geeft geen antwoord. Dan gaat ze naar een zuster en vraagt wat oncologie betekent de zuster zegt dat het een afdeling is voor kankerpatiënten. De dokters zeggen dat er iets met je bloed is maar ze weten het nog niet zeker. Na een paar proeven moet Akkie naar dokter Snor. Dokter Snor zegt dat je kanker hebt en dat je hier moet blijven slapen. Elke dag komen er kinderen uit de klas Akkie opzoeken.

Op een dag moet Akkie naar box vier. Daar komt ze Sven tegen. Sven is een klein kaal jongetje hij heeft ook kanker. Elke dag krijgt Akkie brieven uit haar klas en ze schrijft ook iedere dag terug. Ze schrijft dat ze nu kaal is en hoe het met haar gaat. Het duurde langer dan de kinderen hadden gehoopt voordat Akkie weer naar school kwam.Op een dag mocht Akkie weer naar huis en ze mocht halve dagen naar school. Ze moest af en toe naar een controle. Toen Akkie weer naar school kwam had iedereen een pet op. Dat vond Akkie heel fijn. Een maand daarna ging Akkie met de hele klas naar het Theo Thijdencollege naar die school wou Akkie graag heen. Ze vond het een hele leuke school. Een paar dagen later moest akkie als een speer naar het ziekenhuis en er mocht niemand op bezoek.

Over Jacques Vriens

Jacques Vriens is geboren in 1946. Hij is getrouwd en heeft twee kinderen. Hij wilde als kind toneelspeler, schrijver of schoolmeester worden. Inmiddels is hij getrouwd en heeft 2 zoons. Hij is ook meester geworden en verzon zelf verhaaltjes en die vertaalde hij dan voor in zijn klas. Toen besloot hij een boek te gaan schrijven. In 1976 kwam zijn eerste boek uit: De rotschool met die fijne klas. Hij heeft nog vele boeken en vele prijzen gepakt.

Aantal boeken:
  • De dikke meester Jaap
  • De bende van de Korenwolf
  • Weg uit de Peel
  • Ik doe niet meer mee

Dit verhaal is waar gebeurt over een meisje die Jacques Vriens les gaf. Daardoor werd hij geinspireerd om dit verhaal te schrijven.

Ander slot

Akkie was bijna dood, maar er gebeurd een wonder. Alles komt weer goed, ze krijgt weer haar en gaat naar het Theo-Thijssen college. De dokters zeiden dat dit echt een wonder was wat er is gebeurd, want dit gebeurd echt bijna nooit. Als Akkie 20 is schrijft ze er een boek over. Ze wordt een van de meest succesvolste schrijvesters van Nederland. Al het geld van de boeken gaat naar de kankerbestrijding.
© 2008 - 2017 Silvina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Boekbespreking Achtste groepers huilen niet"

Infoteur: Silvina
Laatste update: 28-11-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!