InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > De hbo-opleiding Vertalen Engels, ITV Hogeschool

De hbo-opleiding Vertalen Engels, ITV Hogeschool

De hbo-opleiding Vertalen Engels, ITV Hogeschool Vertalen is een open beroep waar met de internationalisering van bedrijven tegenwoordig enorm veel vraag naar is. Toch is het opvallend hoe weinig hogescholen en universiteiten hier een opleiding in aanbieden. De ITV Hogeschool in Utrecht is een van de weinige Nederlandse opleiders specifiek gericht op vertalen en tolken. Afgestudeerden kunnen na het behalen van het bachelordiploma direct als vertaler of tolk aan het werk gaan of doorstuderen en zich specialiseren. De ITV Hogeschool heeft door de jaren heen al duizenden studenten tot succesvolle vertalers en tolken opgeleid.

Inhoud

Het beroep vertalen

Vertalen is een open beroep, wat betekent dat iedereen het kan uitoefenen, ook zonder diploma's of andere certificaten. In de praktijk hebben vertalers deze in de meeste gevallen echter wel nodig om werk te kunnen vinden, vooral wanneer ze in loondienst bij een vertaalbureau willen werken. Vertalers houden zich bezig met het omzetten van tekst van de ene taal naar de andere. Ze puzzelen met woorden om een zo goed mogelijke vertaling te produceren. Het is daarom belangrijk dat een vertaler beide talen zeer goed beheerst. Enkele belangrijke eigenschappen waarover vertalers moeten beschikken zijn:
  • Taalgevoel
  • Nauwkeurigheid
  • Stressbestendig
  • Besluitvaardigheid
  • Zelfstandigheid

Omdat er voor vertalers op de arbeidsmarkt veel concurrentie is, is het belangrijk dat vertalers zich op verschillende manieren specialiseren en onderscheiden van anderen. Zo zijn de meeste vertalers gespecialiseerd in een bepaald vakgebied, bijvoorbeeld financieel, medisch of juridisch. Ook kunnen vertalers zich onderscheiden door bepaalde talen te kiezen. Zo zijn er bijvoorbeeld maar een klein aantal vertalers die van het Nederlands naar het Japans kunnen vertalen, en dus kunnen ze hier relatief veel geld mee verdienen. Daarnaast zijn er nog beëdigde vertalers, die bevoegd zijn om 'officiële' documenten zoals paspoorten en dergelijken te vertalen. Al deze factoren hebben een invloed op het werk en de inkomsten van een vertaler. In Nederland verdient een vertaler in loondienst volgens MijnZZP.nl gemiddeld 2200 tot 3000 euro bruto per maand (2018). Dit kan echter sterk verschillen, afhankelijk van de werkgever en de specialisatie van de vertaler.

ITV Hogeschool

Deze in Utrecht gevestigde hogeschool is een stichting zonder winstoogmerk, met als doel hoogopgeleide en goed op de praktijk voorbereide tolken en vertalers af te leveren. De ITV Hogeschool is in 1983 opgericht door uitgeverij Wolters-Noordhoff en functioneert sinds 1991 als zelfstandige hogeschool. ITV staat voor Instituut voor Opleiding tot Tolk en Vertaler. Studenten kunnen kiezen tussen een wekelijkse of een maandelijkse variant, gericht op Duits, Engels, Frans, Italiaans, Russisch of Spaans. De hbo-opleidingen van de ITV Hogeschool zijn geaccrediteerd door de Nederlandse-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO).

Opleiding Vertalen Engels (2018)

Deze hbo-opleiding aan de ITV hogeschool wordt alleen in deeltijd aangeboden en duurt vier jaar. In het propedeusejaar krijgen studenten een globale indruk van wat de studie inhoudt. Er wordt een brede basis gelegd die studenten voorbereidt op de meer specifieke onderdelen in de volgende jaren. Het tweede jaar is meer gericht op het vertalen en de taalvaardigheid in zowel het Engels als het Nederlands. De studenten maken daarom een groot aantal vertalingen en schrijfopdrachten. Ook worden culturele, economische en politieke aspecten van Nederland en verschillende Engelstalige landen behandeld. In het derde jaar maken de studenten kennis met het vakjargon van verschillende beroepsgebieden, zodat ze in het laatste jaar een specialisatie kunnen kiezen. Naast de taal- en vertaalvakken kiezen de studenten een aantal minors en gaan ze stage lopen. Het laatste jaar van de opleiding bestaat uit voorbereiding op de afsluitende examens, minors en beroepsgerichte activiteiten, gericht op het verwerven van praktische vaardigheden. Ieder jaar omvat een studiebelasting van 60 EC, verdeeld over taalspecifieke en taaloverstijgende onderdelen. Heeft de student het laatste jaar succesvol afgerond, dan ontvangt deze een diploma van de ITV Hogeschool met de titel Bachelor of Communication (B. Comn.).

Soortgelijke opleidingen

Naast de verschillende vertaalopleidingen die de ITV Hogeschool biedt, zijn er nog enkele andere opleidingen waarna een student als vertaler kan gaan werken. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • Universitaire taalopleiding (e.g. Engelse Taal en Cultuur)
  • Vertaalacademie Maastricht
  • Vertalersvakschool Academie voor literair vertalen
  • HBO bachelor Vertaler Engels LOI
© 2018 Muhren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • https://www.itv-h.nl/
  • http://gsh.uva.nl/nl/content/masters/vertalen-taalwetenschappen/vertalen.html
  • Studiegids vertalen Engels 2018 ITV hogeschool

Reageer op het artikel "De hbo-opleiding Vertalen Engels, ITV Hogeschool"

Infoteur: Muhren
Gepubliceerd: 06-07-2018
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!