InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Het DELF-diploma - Vastgelegde Franse taalkennis

Het DELF-diploma - Vastgelegde Franse taalkennis

Het DELF-diploma - Vastgelegde Franse taalkennis Frans is met 200 miljoen sprekers een wereldtaal die op vele plekken wordt gesproken. Zo is het een officiële landstaal in onder meer Frankrijk, België, Luxemburg, Canada, Ivoorkust en Zwitserland. Ook is Frans een werktaal in de Europese Unie en de Organisatie van Islamitische Samenwerking. Vanwege de incorporatie van Frans in het diplomatieke bestel wordt Frans ook wel de 'taal van de diplomatie' genoemd. Kortom, het leren van Frans opent veel deuren, en met het DELF-diploma zijn daar voordelen uit te trekken. Maar wat is een DELF-diploma, en hoe verkrijgt men dit?

Alliance Française

De organisator van het DELF-project is de Alliance Française. De Alliance Française heeft haar hoofdkantoor in Parijs en opereert vanuit daar in meer dan 130 landen om de Franse taal en cultuur te verspreiden. Dit wordt onder meer gedaan door het aanbieden van een cursus Frans waarmee de Franse taalkennis van een individu kan worden verbeterd of vastgesteld. In Nederland zijn anno 2017 33 Alliances Française die zijn verenigd onder een paraplu-organisatie: de federatie Alliance Française des Pays-Bas. Deze federatie biedt cursussen aan om een DELF-diploma te verkrijgen, waarmee het Franse taalkennisniveau wordt vastgesteld. Deze diploma's hebben een levenslange geldigheid en zijn een waardevolle toevoeging aan zowel de taalkennis als een cv.

Niveaus

Het niveau van een DELF-diploma hangt af van de soort cursus die wordt gevolgd. Het niveau van een DELF-cursus en het diploma hangt samen met het niveau dat wordt uitgezet in het Europees Referentiekader voor Talen, dat hieronder is weergegeven.

NiveauMoeilijkheidsgraadUitleg van niveau
A1Zeer makkelijkDagelijks, zeer simpel taalgebruik en introductie
A2MakkelijkUitgebreidere vocabulaire, kan iets diepere vragen beter beantwoorden
B1GemiddeldBeginnend voortgezet, kan in veel situaties goed rondkomen. Met dit niveau kan zonder taaltoets aan een Franse universiteit gestudeerd worden.
B2VoortgezetUitgebreide kennis, kent spreekwoorden en kan een debat voeren
C1ProfessioneelZeer uitgebreide kennis, kan lange academische teksten zonder zichtbare moeite begrijpen
C2MoedertaalKan met alle situaties zonder enige moeite omgaan

Het niveau bepaalt in hoeverre de Franse taalkennis aanwezig is. Dit wordt getoetst op vier vlakken:
  • Leesvaardigheid (Compréhension Écrite)
  • Schrijfvaardigheid (Production Écrite)
  • Luistervaardigheid (Compréhension Orale)
  • Spreekvaardigheid (Production Orale)

Op elk van deze vlakken zijn maximaal 25 punten te behalen. Het minimum om te slagen is 50 punten, en er moeten minstens 5 punten per onderdeel gehaald worden.

Tarieven 2017

De tarieven om mee te doen aan DELF junior, die wordt aangeboden door een aantal scholen, verschillen per niveau. Voor DELF Scolaire - wat via scholen wordt aangeboden - komen de verschillende niveaus op de volgende tarieven:
  • A1: 65,-
  • A2: 80,-
  • B1: 110,-
  • B2: 120,-

Het is daarnaast ook mogelijk voor een persoon om zich als onafhankelijk individueel in te schrijven voor een examen. Hierbij vallen de tarieven wel hoger uit, maar is het ook mogelijk om op C1- en C2-niveau geëxamineerd te worden:
  • A1: 80,-
  • A2: 80,-
  • B1: 120,-
  • B2: 140,-
  • C1: 180,-
  • C2: 180,-

Voorbereiding

Voor het examen is het handig om goed voor te bereiden. Voorbereidingen kunnen zelf uitgevoerd worden door bijvoorbeeld veel radio te luisteren of te lezen, maar het is ook mogelijk om een module aan te schaffen. In een DELF-module komen alle onderwerpen aan bod en is het mogelijk om te zien welke hoeveelheid punten aan het voorbereidingswerk kan worden toegeschreven. Zo is het mogelijk om te zien of de huidige kennis voldoende of onvoldoende is. Ook wordt een dergelijke module geleverd met een cd waarop audiofragmenten zijn gebrand, om zo de luistervaardigheid te oefenen. Deze modules zijn online te verkrijgen bij legio aanbieders.

Uitreiking

Het diploma voor DELF Scolaire wordt pas enkele maanden na de uitslag (het procès-verbal) uitgereikt. Dit proces duurt enkele maanden, afhankelijk van de hoeveelheid deelnemers, omdat alle diploma's in Parijs worden gedrukt en pas worden verzonden als alle diploma's afgedrukt zijn. Alhoewel de periode lang duurt en het is toegezegd dat een persoon is geslaagd, kan dit pas echt worden gezegd en bewezen op het moment dat het diploma is ontvangen. Op het diploma zal de naam, de nationaliteit en het niveau staan van het examen, met een extra blad waar de behaalde scores op de vier onderdelen staan. Ook zijn de diploma's voorzien van een kandidaatsnummer, wat de echtheid van het diploma ten goede komt. Deze diploma's kunnen, daarentegen, niet opnieuw worden gedrukt als een diploma wordt beschadigd of is kwijtgeraakt.
© 2017 Rkykrt, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Alliance FrançaiseDe Alliance FrançaiseDe Alliance Française werd op 21 juli 1883 opgericht in Parijs met als belangrijkste doel het verspreiden van de Franse…
Baankans mbo: Wat is de baankans met mbo diploma?De baankans met een mbo-diploma. Hoe zijn de kansen op de arbeidsmarkt met een mbo-diploma op zak? Doorstuderen vergroot…
Cambridge examenCambridge examenEr zijn verschillende diploma's te behalen om je kennis van de Engelse taal aan te tonen bij opleidingen of bedrijven. H…
Een zwemdiploma halenEen zwemdiploma halenZwemles voor kinderen, hier kun je vinden wat je moet kunnen voor het A-diploma, op welke leeftijd kinderen met zwemles…
Zelfstudie SpaansZelfstudie SpaansHet is reuze populair om Spaans te leren. Geen wonder want Spaans is één van de grote wereldtalen. Om Spaans te leren zi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tumisu, Pixabay
  • http://afpb.nl/nl/over-de-afpb/over-de-alliance-francaise-en-de-alliance-francaise-des-pays-bas/
  • http://institutfrancais.nl/nl/het-frans-onderwijzen/het-delf-junior/data-en-tarieven-delf-junior.html
  • http://www.ciep.fr/en/delf-tout-public/detailed-information-the-examinations
  • http://institutfrancais.nl/nl/groningen/cultuur-en-films/agenda/brochure-delf-dalf

Reageer op het artikel "Het DELF-diploma - Vastgelegde Franse taalkennis"

Infoteur: Rkykrt
Laatste update: 23-01-2017
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!