InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Schrijven van een column

Schrijven van een column

Schrijven van een column Er zijn meerdere richtlijnen die u kunnen helpen bij het schrijven van een goede column. Het schrijven van een goede column is niet moeilijk, maar u moet vooral weten hoe dat moet. Zo is het belangrijk dat een column niet te lang is. Verder doet u er goed aan om de clou pas aan het einde te brengen en niet bang te zijn delen van het verhaal te schrappen wanneer u dat beter uitkomt. Het schrijven van een goede column is een vak op zich. Veel mensen verwarren een column vaak met een serieus opinie-artikel of alleen een grappig stukje. Een goede column is vaak een combinatie van beiden. In een goede column weet de schrijver zijn punt te maken met behulp van een vlot geschreven tekst die vaak grappige vondsten bevat. Het is lastig om een precieze definitie van een column te geven. Een goede column hoeft ook niet per se over de actualiteit te gaan. Zo schrijft Arnold Grunberg op de voorpagina van de Volkskrant vaak wel over actuele thema's, maar de inmiddels overleden columnist Martin Bril had vaker stukjes die tijdloos waren. Er zijn wel een aantal richtlijnen te geven die kunnen helpen bij het schrijven.

Het schrijven van een column

Een goede column mag niet te lang zijn. Een gemiddelde column is tussen de 200 en 1000 woorden. Daarbij is het belangrijk altijd goed rekening te houden met het publiek. In een academisch blad is een column van 1000 woorden misschien nog te doen voor de lezer, voor een jongerenblad is het zeker niet aan te raden. Bij een generatie die opgroeit met Twitter, waar de gemiddelde boodschap maximaal 140 tekens mag bevatten, is een tekst al snel te lang. Bij een kortere tekst is de kans dat ze uw boodschap meekrijgen dus veel groter. Dit betekent ook dat u kritisch naar uw eigen tekst moet kijken. In de journalistiek is daar een begrip voor: "kill your darlings". Hoe leuk iets ook is gevonden of hoe spitsvondig het ook is, als het uiteindelijk niet bijdraagt aan een betere tekst, dan kunt u het beter schrappen.

Geen regels bij het schijven van een column

Een column hoeft niet te voldoen aan allerlei journalistieke regels, zoals andere journalistieke genres. Zo moet bij een nieuwsverslag indien mogelijk hoor- en wederhoor worden toegepast en moet een interview een accurate weergave van de werkelijkheid zijn. Bij een column hoeft u met al die regels geen rekening te houden. Een column mag overdrijvingen bevatten of zelfs onwaarheden. Ook kunt u er voor kiezen in welke vorm u het schrijft. Tegelijkertijd moet u zich wel altijd afvragen of dat uw column ten goede komt. U wordt er weliswaar niet op beoordeeld of u zich aan de regels houdt, maar de lezer zal wel degelijk kritisch zijn richting u. Een goede overdrijving is alleen zinvol als u daarbij duidelijk uw punt maakt, anders kunt u het beter achterwege laten. Ook belangrijk: een column is niet de plek voor een scheldpartij, tenzij mooi gebracht.

Opbouw van de column

Bij het kiezen van een column is het verstandig om te kiezen voor een onderwerp waar je zelf veel van af weet en wat dicht bij jezelf ligt. Bij een goede column werk je naar een bepaald punt toe. De climax ligt meestal pas aan het einde van. Het is dus belangrijk om de lezer op een zorgvuldige wijze mee te nemen naar dat punt en te voorkomen dat hij of zij onderweg afhaakt. Het is dus ook belangrijk dat de lezer de clou niet al van verre ziet aankomen. Een voorspelbare column is nooit leuk om te lezen. Een column hoeft overigens niet per se ergens over te gaan. Diegene die dat bij uitstek bewees was Martin Bril. Deze kon op een heerlijke manier over niets schrijven, terwijl de lezer toch het gevoel had dat er onderweg diepe waarheden werden aangesneden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • http://www.taalcentrum-vu.nl/taaltips/tekstgenres/columns-schrijven/de-tien-tips-voor-columns-schrijven.html

Reageer op het artikel "Schrijven van een column"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!