InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Writer's block: 10 tips

Writer's block: 10 tips

Writer's block: 10 tips Veel mensen zullen het herkennen: de writer's block. Je bent aan een stuk begonnen maar komt er maar niet mee verder, of je wilt een stuk gaan schrijven maar je weet maar niet hoe je moet beginnen. Een ander probleem is een tekort aan inspiratie, wat vooral nog eens voorkomt als je voor bijvoorbeeld een schoolopdracht moet schrijven. Wanneer je aan een bepaald project aan het schrijven bent is het belangrijk om steeds in gedachte te houden waarom je dit stuk ook alweer wilde schrijven, voor wie je het schrijft en wat je de toekomstige lezers mee wilt geven. Hieronder volgen nog tien tips om het schrijven te vergemakkelijken.

Tip 1: Begin gewoon

Deze tip klinkt simpel. Het vel papier of het document voor je neus is leeg en je weet niet hoe je moet beginnen. Door gewoon wat woorden op papier te zetten zul je zien dat het schrijven op een gegeven moment vanzelf gaat. Ben je later niet tevreden over je eerste zinnen? Dan kun je ze altijd aanpassen. Er is namelijk een tijd voor schrijven en een tijd voor reviseren van je project.

Tip 2: Sla de inleiding over

Veel mensen hebben moeite met het schrijven van een pakkende inleiding. Omdat de inleiding het eerste stuk van een tekst is, denken veel mensen onterecht dat dit stuk tekst ook als eerste geschreven moet worden. Soms is het echter makkelijker om met een ander deel van het stuk wat je wilt gaan schrijven te beginnen. Schrijf bijvoorbeeld eerst eens de resultaten op papier of begin met hoofdstuk 2 van je werkstuk. Wanneer het schrijfproces wat verder is gevorderd weet je vaak beter wat je in de inleiding wilt vertellen en kun je deze veel sneller en makkelijker opstellen.

Tip 3: Werk met deadlines

Presteren onder lichte druk is voor sommige mensen dé manier om hun werk op tijd af te krijgen. Weet jij van jezelf dat je tot deze categorie behoort? Stel dan deadlines voor jezelf op voor het stuk wat je aan het schrijven bent. Je kunt ook anderen (bijvoorbeeld je leraar of leidinggevende) vragen deze deadlines voor je op te stellen, als je denkt dat je jezelf er dan makkelijker aan kunt houden. Het best werkt het wanneer je voor een project dat je moet schrijven meerdere deadlines opstelt. Zo is het werk wat je nog voor de deadline moet verrichten beter te overzien dan wanneer je met één deadline voor het hele stuk werkt.

Tip 4: Wees niet te streng voor jezelf

Het kan zijn dat het schrijven helemaal niet lukt, maar dat wanneer je hetzelfde stuk er twee dagen later opnieuw bij pakt, je zo een eind weg kan schrijven. Soms is een korte rustperiode noodzakelijk om nieuwe inspiratie op te doen. Lees wat hoofdstukken of artikelen over het onderwerp waarover je wilt schrijven. Wie weet heb je er wat aan en gaat het schrijven veel sneller wanneer je weer begint. Zorg dat je tijdens je rustperiode altijd pen en papier bij de hand hebt zodat je eventuele ideeën die je hoofd binnen schieten direct kunt opschrijven zodat je ze niet vergeet.

Tip 5: Werk aan meerdere projecten tegelijk

Wanneer je moeite hebt met het schrijven van een bepaald stuk kan het helpen wanneer je op dat moment over kan schakelen naar een ander stuk. Wanneer je later weer met je eerste project verder gaat zul je zien dat het schrijven veel makkelijker gaat. Loop je weer vast? Ga dan weer verder met je andere stuk.

Tip 6: Zorg voor een rustige schrijfplek

Zorg ervoor dat je niet teveel afgeleid wordt wanneer je aan het schrijven bent. Dit kun je doen door in een kamer te gaan zitten met de deur gesloten. Is het niet noodzakelijk dat je op dat moment bereikbaar bent? Leg je mobiele telefoon dan weg of zet hem uit. Wanneer je geen internet nodig hebt bij het schrijven van je project kan het handig zijn de internetverbinding van je laptop of computer tijdelijk uit te schakelen. Hierdoor weet je zeker dat je niet in de verleiding kunt komen om te gaan surfen naar andere, op dat moment niet zo relevante, websites.

Tip 7: Maak een duidelijke indeling

Bedenk voordat je met het schrijven van een tekst begint hoe je wilt dat hij eruit moet zien. Welke hoofdstukken wil je schrijven en wat moet er in die hoofdstukken komen te staan? Werk met tussenkopjes. Wanneer je de lijn van je project duidelijker voor ogen hebt zal het schrijven een stuk eenvoudiger en sneller gaan.

Tip 8: Bespreek je problemen en vraag om feedback

Het kan helpen om je problemen met een collega, leraar of vriend of vriendin te bespreken en hen om feedback te vragen wanneer je op een bepaald moment vastgelopen bent met je project. Soms kan de input van de ander jou net dat zetje geven om weer verder te kunnen schrijven.

Tip 9: Volg een schrijfcursus

Er bestaan speciale schrijfcursussen waar je geleerd wordt hoe je een stuk moet schrijven. Ook worden hier vaak veelvoorkomende problemen en valkuilen die voorkomen bij het schrijven besproken. Je kunt leren van de oplossingen die gegeven worden voor deze problemen en hulp vragen bij jouw problemen. Verder kan het volgen van een cursus je helpen bij het leren structureel te schrijven. Door steeds dezelfde structuur aan te houden zul je minder snel vastlopen.

Tip 10: Neem rust wanneer je dat moeilijke project eindelijk hebt afgerond

Heb je dat lastige project uiteindelijk toch af kunnen ronden? Beloon jezelf dan met een periode rust zonder schrijftaken, zo lang als mogelijk is. In deze tijd kun je dan inspiratie opdoen voor nieuwe projecten.
Gerelateerde artikelen
Writer's block: nieuwe inspiratie door free writingWriter's block: nieuwe inspiratie door free writingEen writer's block - het wegvallen van alle inspriratie, zodat je niets meer kunt schrijven - kan elk moment toeslaan. S…
Een writer's block?Een writer's block?Het is het horrorscenario van iedere schrijver: een writer's block. Je weet dat het tijd is, je weet dat je het zou moet…
Inspiratie opdoenInspiratie opdoenAls je een verhaal wilt schrijven, maar geen inspiratie hebt, dan kan dat heel vervelend zijn. Gelukkig zijn er allerlei…
Writer's Block / Geen inspiratie - Tips en oplossingenWriter's Block / Geen inspiratie - Tips en oplossingenWat is writer’s block? Schrijvers hebben te kampen met writer’s block als ze geen inspiratie hebben of als ze geen oplos…
De voordelen van elke dag schrijvenDe voordelen van elke dag schrijvenWil jij een boek schrijven? Bij verhalen schrijven kun je ervoor kiezen om elke dag te schrijven. Zelfs als het even nie…

Reageer op het artikel "Writer's block: 10 tips"

Infoteur: Marrie123
Gepubliceerd: 11-12-2013
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!