De plancyclus in het sociaal-agogisch werk: een samenvatting

Orienterende fase
Signaleren- Waarom valt dit mij op? En hoe staat het bij anderen?
Voorlopige probleemdefinitie formuleren
- Kort beschrijven wat volgens jou het probleem is.
- Probleemdefinitie beschrijven in waarneembaar gedrag.
Problematiseren
- Voor wie is het een probleem?
- Waarom is het een probleem?
- Zien anderen hetzelfde probleem?
Informatie verzamelen
- Vragen naar het algemene beeld.
- Informatie uit dossiers, rapportages en zorgplannen verzamelen.
Probleemomschrijving bijstellen
- De doelstelling en de centrale vraagstelling. Wat wil je bereiken en wat wil je weten?
Probleemdefinitie formuleren
- Wat is het probleem volgens jou.
- Beschrijvend en niet concluderend.
Diagnostische fase
Op basis van de probleemdefinitie hypotheses formuleren op drie niveaus"Zou het zo kunnen zijn dat......"
- Medisch-biologisch niveau
- Sociaal niveau
- Individueel psychologisch niveau
Een beargumenteerde keuze maken welke hypothesen nader gaan worden onderzocht.
Hypotheses onderzoeken door middel van observatie
- Onderzoeksdoel of observatiedoel formuleren
- Observatievragen formuleren die passen bij het doel
- Observatievraag operationaliseren
- Observatieplan maken
- Observeren en registreren
- Ordenen en beschrijven
- Analyseren en interpreteren
Concluderen en diagnosticeren
De planningsfase
Diagnose als uitgangspunt nemen en bepalen of actie wenselijk isHandelingsdoelen stellen (S.M.A.R.T.)
Analyseren van haalbaarheid maken
- Inventarisatie maken van bevorderende factoren
- Inventarisatie maken van belemmerende factoren
- Weging van de factoren
Kiezen van de te beïnvloeden factoren en tussendoelen formuleren.
Methoden bepalen.
Concreet werkplan maken
De uitvoeringsfase
HandelenObserveren
Registreren en rapporteren
De evaluatiefase
Evalueren ten aanzien van:- Handelingsdoel (Resultaat)
- Proces
- Reflectie op eigen handelen van de hulpverlener
Conclusie trekken ten aanzien van:
- Verdere hulpverlening aan de cliënt
- De praktijk van de hulpverlening