InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > De plancyclus in het sociaal-agogisch werk: een samenvatting

De plancyclus in het sociaal-agogisch werk: een samenvatting

De plancyclus in het sociaal-agogisch werk: een samenvatting Op sociaal-agogische opleidingen, zoals SPH, en in de praktijk van sociaal-agogisch werk wordt veel gebruik gemaakt van 'De Plancyclus' van Britt Fontaine. Hieronder staat een beknopte samenvatting van wat er in de fases van de plancyclus aan bod komt.

Orienterende fase

Signaleren

  • Wat valt op in het verhaal.

Eigen indruk onderzoeken

  • Waarom valt dit mij op? En hoe staat het bij anderen?

Voorlopige probleemdefinitie formuleren

  • Kort beschrijven wat volgens jou het probleem is.
  • Probleemdefinitie beschrijven in waarneembaar gedrag.

Problematiseren

  • Voor wie is het een probleem?
  • Waarom is het een probleem?
  • Zien anderen hetzelfde probleem?

Informatie verzamelen

  • Vragen naar het algemene beeld.
  • Informatie uit dossiers, rapportages en zorgplannen verzamelen.

Probleemomschrijving bijstellen

  • De doelstelling en de centrale vraagstelling. Wat wil je bereiken en wat wil je weten?

Probleemdefinitie formuleren

  • Wat is het probleem volgens jou.
  • Beschrijvend en niet concluderend.

Diagnostische fase

Op basis van de probleemdefinitie hypotheses formuleren op drie niveaus

"Zou het zo kunnen zijn dat......"
  • Medisch-biologisch niveau
  • Sociaal niveau
  • Individueel psychologisch niveau

Een beargumenteerde keuze maken welke hypothesen nader gaan worden onderzocht.

Hypotheses onderzoeken door middel van observatie

  • Onderzoeksdoel of observatiedoel formuleren
  • Observatievragen formuleren die passen bij het doel
  • Observatievraag operationaliseren
  • Observatieplan maken
  • Observeren en registreren
  • Ordenen en beschrijven
  • Analyseren en interpreteren

Concluderen en diagnosticeren

De planningsfase

Diagnose als uitgangspunt nemen en bepalen of actie wenselijk is

Handelingsdoelen stellen (S.M.A.R.T.)

Analyseren van haalbaarheid maken

  • Inventarisatie maken van bevorderende factoren
  • Inventarisatie maken van belemmerende factoren
  • Weging van de factoren

Kiezen van de te beïnvloeden factoren en tussendoelen formuleren.
Methoden bepalen.
Concreet werkplan maken


De uitvoeringsfase

Handelen
Observeren
Registreren en rapporteren


De evaluatiefase

Evalueren ten aanzien van:

  • Handelingsdoel (Resultaat)
  • Proces
  • Reflectie op eigen handelen van de hulpverlener

Conclusie trekken ten aanzien van:

  • Verdere hulpverlening aan de cliënt
  • De praktijk van de hulpverlening
© 2011 - 2020 Multivalue, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het agogisch procesAls je als agoog een verandering uit wilt voeren dan doe je dit aan de hand van het agogisch proces. Het is dus erg goed…
Hoe maak je een goede samenvattingHoe maak je een goede samenvattingSamenvattingen maken is meestal niet het meest geliefde klusje, maar toch is het erg nuttig, vooral als je studeert. Sam…
Efficiënter en constructief vergaderen in de kerkEfficiënter en constructief vergaderen in de kerkVergaderen is niet voor iedereen een prettige bezigheid. In de kerk is vergaderen 'helaas' ook nodig. Binnen de kerk is…
Fasensysteem NBBU: fasen NBBUAls je als uitzendkracht voor een uitzendorganisatie werkt die is aangesloten bij de NBBU, krijg je te maken met het fas…
Fasensysteem ABU/ABU CAOAls je als uitzendkracht komt te werken voor een uitzendbureau dat de ABU CAO hanteert, krijg je te maken met een fasesy…
Bronnen en referenties
  • Fontaine, B. 'De plancyclus in het sociaal agogisch werk' 2010. Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

Reageer op het artikel "De plancyclus in het sociaal-agogisch werk: een samenvatting"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Multivalue
Gepubliceerd: 27-03-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!