De plancyclus in het sociaal-agogisch werk: een samenvatting

De plancyclus in het sociaal-agogisch werk: een samenvatting Op sociaal-agogische opleidingen, zoals SPH, en in de praktijk van sociaal-agogisch werk wordt veel gebruik gemaakt van 'De Plancyclus' van Britt Fontaine. Hieronder staat een beknopte samenvatting van wat er in de fases van de plancyclus aan bod komt.

Orienterende fase

Signaleren

  • Wat valt op in het verhaal.

Eigen indruk onderzoeken

  • Waarom valt dit mij op? En hoe staat het bij anderen?

Voorlopige probleemdefinitie formuleren

  • Kort beschrijven wat volgens jou het probleem is.
  • Probleemdefinitie beschrijven in waarneembaar gedrag.

Problematiseren

  • Voor wie is het een probleem?
  • Waarom is het een probleem?
  • Zien anderen hetzelfde probleem?

Informatie verzamelen

  • Vragen naar het algemene beeld.
  • Informatie uit dossiers, rapportages en zorgplannen verzamelen.

Probleemomschrijving bijstellen

  • De doelstelling en de centrale vraagstelling. Wat wil je bereiken en wat wil je weten?

Probleemdefinitie formuleren

  • Wat is het probleem volgens jou.
  • Beschrijvend en niet concluderend.

Diagnostische fase

Op basis van de probleemdefinitie hypotheses formuleren op drie niveaus

"Zou het zo kunnen zijn dat......"
  • Medisch-biologisch niveau
  • Sociaal niveau
  • Individueel psychologisch niveau

Een beargumenteerde keuze maken welke hypothesen nader gaan worden onderzocht.

Hypotheses onderzoeken door middel van observatie

  • Onderzoeksdoel of observatiedoel formuleren
  • Observatievragen formuleren die passen bij het doel
  • Observatievraag operationaliseren
  • Observatieplan maken
  • Observeren en registreren
  • Ordenen en beschrijven
  • Analyseren en interpreteren

Concluderen en diagnosticeren

De planningsfase

Diagnose als uitgangspunt nemen en bepalen of actie wenselijk is

Handelingsdoelen stellen (S.M.A.R.T.)

Analyseren van haalbaarheid maken

  • Inventarisatie maken van bevorderende factoren
  • Inventarisatie maken van belemmerende factoren
  • Weging van de factoren

Kiezen van de te beïnvloeden factoren en tussendoelen formuleren.
Methoden bepalen.
Concreet werkplan maken


De uitvoeringsfase

Handelen
Observeren
Registreren en rapporteren


De evaluatiefase

Evalueren ten aanzien van:

  • Handelingsdoel (Resultaat)
  • Proces
  • Reflectie op eigen handelen van de hulpverlener

Conclusie trekken ten aanzien van:

  • Verdere hulpverlening aan de cliënt
  • De praktijk van de hulpverlening
© 2011 - 2021 Multivalue, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Het agogisch procesAls je als agoog een verandering uit wilt voeren dan doe je dit aan de hand van het agogisch proces. Het is dus erg goed…
Hoe maak je een goede samenvattingHoe maak je een goede samenvattingSamenvattingen maken is meestal niet het meest geliefde klusje, maar toch is het erg nuttig, vooral als je studeert. Sam…
Efficiënter en constructief vergaderen in de kerkEfficiënter en constructief vergaderen in de kerkVergaderen is niet voor iedereen een prettige bezigheid. In de kerk is vergaderen 'helaas' ook nodig. Binnen de kerk is…
Sociale fobie en behandelingHet is moeilijk om te leven met een sociale fobie. Wat is een sociale fobie precies en wat is de behandeling ervan? In d…

Beginnen met schrijven en blijven schrijvenBeginnen met schrijven en blijven schrijvenBeginnen met schrijven is voor veel mensen moeilijk. Het schrijven van een rapport, brief, scriptie, boek of CV wordt va…
Bronnen en referenties
  • Fontaine, B. 'De plancyclus in het sociaal agogisch werk' 2010. Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum
Multivalue (25 artikelen)
Gepubliceerd: 27-03-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.