Uitstelgedrag: hoe je kunt stoppen met uitstellen

Uitstelgedrag: hoe je kunt stoppen met uitstellen Uitstelgedrag is voor veel mensen een groot probleem. Zij blijven hun taken voor zich uit schuiven en uitstellen en op die manier komt het uiteindelijk nooit klaar. Wanneer dingen op je werk of in je studie telkens uitstelt, moet je daar iets aan doen. Dingen komen namelijk niet alleen niet af, uitstellen geeft ook zeker geen bevredigend gevoel en leidt vaak alleen maar tot nog meer uitstel en het overschrijden van deadlines.

Zoek de oorzaak van je uitstelgedrag

Wanneer je je uitstelgedrag wilt aanpakken, zul je er eerst achter moeten komen waarom je je taken telkens uitstelt. Er kunnen verschillende oorzaken zijn, die elke een verschillende aanpak nodig hebben. Ben je (te) perfectionistisch en ben je bang om iets aan te pakken, omdat je denkt dat het eindresultaat niet goed genoeg zal zijn? Ben je makkelijk afgeleid? Ben je bezig met een baan of een studie die je eigenlijk helemaal niet aanstaat, zodat je alles met tegenzin doet en dus vaak dingen uitstelt? Het kan allemaal: onderzoek waar voor jou het achterliggende probleem ligt en kijk wat je daaraan kunt doen.

Werk verdelen

Verdeel een groot project in verschillende deelprojecten of deeltaken. Op die manier kun je de zaken één voor één aanpakken en hoef je niet aan te kijken tegen die grote berg met werk, maar is het verdeeld in overzichtelijke heuveltjes.

Deadlines stellen om uitstellen te voorkomen

Door deadlines te stellen kun je uitstelgedrag voorkomen. Het gaat dan met name om mini-deadlines: dingen die je op zeer korte termijn gedaan moet hebben. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je in het aankomende uur een bepaald aantal bladzijden leest, of dat je een aantal e-mails verstuurt. Ook hiermee breng je overzicht aan in je werk en dwing je jezelf als het ware om met het werk te beginnen dat nu aan de beurt is, zonder daarbij te veel te denken aan het grotere geheel.

Stel een tijdsschema voor jezelf op

Wanneer je studeert of voor jezelf werkt heb je vaak veel vrijheid en is het makkelijk om taken uit te stellen. Door een tijdsschema voor jezelf op te stellen, kun je afspraken met jezelf maken wat je wanneer gaat doen. Daarbij moet je (om uitstelgedrag te vermijden) zo specifiek mogelijk zijn. Geef dus aan wanneer en hoe lang je aan een bepaalde taak wilt werken. Houd er wel rekening mee dat het belangrijk is om van tijd tot tijd een pauze te houden en dat veel activiteiten meer tijd kosten dan dat je zou denken.

Uitstellen voorkomen door makkelijk te beginnen

Wanneer je het moeilijk vindt om op gang te komen, is het vaak verstandig om met een makkelijke taak te beginnen. Doordat je er direct mee aan de slag kunt, beginnen je hersenen snel te werken en komen creatieve en intellectuele processen makkelijker op gang.

Wanneer je bijvoorbeeld aan het einde van de dag stopt met werken, is het belangrijk om te bepalen wat hetgeen is waar je de volgende dag mee wilt starten. Probeer niet aan het einde van de dag met iets te stoppen waarin je totaal bent vastgelopen en waar je de volgende ochtend weer mee verder moet. Zorg er juist voor dat je een makkelijke taak voor jezelf klaar legt, zodat je snel weer bent opgestart.

Hulp om uitstel te voorkomen

Schakel familie, vrienden, collega's of studiegenoten in om uitstellen te lijf te gaan. Vraag aan hen of zij jouw werken de bijbehorende deadlines willen controleren. Je kunt ook een weddenschap afsluiten met iemand over het wel of niet afkrijgen van een bepaalde taak vóór een bepaalde datum.

Elimineer afleiding

Zorg ervoor dat je op zo min mogelijk manieren kunt worden afgeleid. Doe de televisie en radio uit, zorg ervoor dat je niet gebeld kunt worden en vraag mensen om je een bepaalde periode niet te storen.

Wanneer je achter een computer werkt en je kunt de verleiding niet weerstaan om je e-mal te checken, de buienradar te bekijken of wikipedia na te pluizen op foutjes, dan is het misschien een idee om in de creatieve fase eerst met pen en papier te werken, of om je internetkabel tijdelijk uit je computer te trekken. Wanneer je echt alleen maar met de geplande taak bezig kunt zijn, zul je er veel eerder aan beginnen en ook veel sneller tot een eindresultaat komen. Succes!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Uitstelgedrag: hoe je kunt stoppen met uitstellen"

Infoteur: Brempie
Laatste update: Februari 2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Special: Efficiënt werken
Schrijf mee!