SteveJobsSchool – Luie hersenen door de computer?
Kinderen zitten vaak en lang achter de computer. De discussie over de slechte invloed van de computer op het brein van de kinderen laait op als er in 2013 sprake is van de oprichting van een iPad school. De eerste Steve JobsScholen openen na de zomervakantie van dat jaar de deuren. Maurice de Hond is grote voorvechter van de iPad school.
Lui
Is de computer wel zo goed voor kinderen? Ze hebben de beschikking over een schat aan informatie die met een paar muisklikken te vinden is, maar is het wel goed voor het brein? En kunnen kinderen niet beter buiten spelen en daar leren over de bloemetjes en de bijtjes en een keer hun knie schaven om te leren dat je na vallen weer op moet staan?
O4NT
Maurice de Hond staat aan de basis van O4NT en de Steve JobsScholen. O4NT staat voor Onderwijs voor een Nieuwe Tijd. De organisatie biedt basisscholen steun die het concept van O4NT willen gaan toepassen. Er is begeleiding en O4NT biedt de noodzakelijke producten aan. In augustus 2013 starten de eerste basisscholen volgens het principe van de Steve JobsSchool, gepresenteerd door Maurice de Hond. Hij ontwikkelde een nieuwe school vanuit het principe dat kinderen multimediaal en met de technieken van deze tijd beter kunnen leren dan in het gangbare onderwijssysteem van de basisscholen.
De eerste Nederlandse Steve JobsScholen:
- De Argonaut, Almere
- Digitalis, Almere
- De Amstel, Amsterdam (Amstelkwartier)
- De Ster Amsterdam (Zuidoost)
- Integraal Kindcentrum Zeeburgereiland, Amsterdam
- CBS De Regenboog, Emmen
- OBS Tweespan, Heenvliet (Bernisse)
- Steve JobsSchool, Breda
- Master Steve JobsSchool, Sneek
- De Geluksvogel, Maastricht
Steve JobsSchool
De Steve JobsScholen zijn ervan overtuigd dat de uitvinding van de iPad een nieuwe fase markeert in de interactie tussen kind en virtuele wereld. Kinderen krijgen vroeg met het apparaat, de device, te maken. Het blijkt dat zeer jonge kinderen zelfs intuïtief al met het apparaat overweg kunnen. Ze doen daarbij spelenderwijs vaardigheden op, die van belang zijn voor hun toekomst in de 21e eeuw.
Digitale dementie
De ontwikkeling van een nieuwe schoolvorm brengt een discussie over het nieuwe leren en de gevaren van internet op gang. Kinderen zouden moeten beginnen zonder digitale hulpmiddelen, meent de Duitse hersenonderzoeker Manfred Spitzer. Hij schreef een boek met de titel: “Digitale dementie, hoe wij ons verstand kapot maken.” Kritiek van collega wetenschappers op het boek is als volgt: Interessant, maar het wetenschappelijke bewijs ontbreekt. Het is meer interpretatie dan gestoeld op feiten.
Diepgaand
Spitzer meent dat de kinderen die leren via de computer of iPad niet diepgaand genoeg de stof in duiken. De informatie is snel gevonden en dat vermijdt echt lezen. Werkstukken worden doorgaans gemaakt door te zoeken op Internet en daarna te knippen en te plakken. De kennis wordt met die werkwijze niet goed opgenomen, meent Spitzer.
Schade
De Duitse wetenschapper voorspelt zelfs dat we met die manier van leren schade toebrengen aan ons brein. Het geheugen wordt niet genoeg getraind en zou zelfs verschrompelen. Spitzer heeft grote moeite met het feit dat de kinderen bijna niets meer uit het hoofd hoeven te leren. Het is het tegengeluid bij de digitale revolutie.
Computerspelletjes
Computerspelletjes en social media zijn niet per definitie slecht voor het brein, meent een andere breindeskundige. Hoogleraar André Aleman meent dat er ook iets te zeggen valt vóór het gebruik van de digitale mogelijkheden. Kinderen leren associatief te denken en leren snel te reageren. Hij ziet wel het gevaar dat mensen minder diep gaan denken. Bovendien schuilt er een gevaar in het hebben van minder parate kennis: op het moment dat er een belangrijke beslissing moet worden genomen over een complexe zaak is het hebben van parate kennis een pré.
Dementie
Spitzer verklaart in zijn boek ook dat kinderen die minder kennis opslaan in hun geheugen meer kans lopen op
dementie. Daar snijdt de Duitser hout, volgens Aleman. Veel kennis geeft een iets kleinere kans op dementie bij het ouder worden. Maar of dat komt door de kennis die is opgedaan tijdens het leven, door de hersenontwikkeling en de training van het brein of doordat mensen die geen dementie krijgen sowieso al een ‘goed brein’ hadden bij de geboorte. Dat is niet duidelijk. De Steve JobsSchool in Sneek is het vlaggenschip van O4NT. In augustus 2013, na de zomervakantie van dat jaar, stroomt de school vol.
Lees verder