InfoNu.nl > Educatie en School > Spreekbeurt > De ondergang van de Titanic

De ondergang van de Titanic

Ongeveer 100 jaar geleden is het dat het toen grootste schip ter wereld op haar eerste reis gezonken is. De ondergang van dit majestueus schip was te danken aan een ophoping van menselijke fouten. Er zijn mooie films, documentaires en series van gemaakt.

De Titanic werd ongeveer 100 jaar geleden door de White Star Line gebouwd

De eigenaren van het bedrijf dachten dat als overzetboten maar groot en luxueus genoeg waren er meer mensen mee zouden reizen. De Titanic werd ontworpen als de grootste van een serie van drie schepen van de Witte Star Line. Ze was 268 meter lang, 28 meter breed, en woog 45 000 ton. Het produceerde genoeg kracht om te reizen met een snelheid van 24 knopen (ongeveer 40 km per uur). Het grootste deel van het schip werd verdeeld in compartimenten. Ze werden van elkaar gescheiden door stalen deuren die het water niet door kunnen laten. Het schip kan nog drijven en is nog bestuurbaar als er 3 of 4 van de 16 vakken werden gevuld met water. De Titanic was meer een drijvend hotel dan een schip. Het kostte 7,5 miljoen dollar en het was anders dan elk ander schip dat in die tijd ooit gebouwd was. Palmbomen en andere dure planten werden geplaatst in de luxe gangen. Het schip kon 2 600 passagiers vervoeren en had een bemanning van 900.

10 april 1912

Er waren meer dan 2.200 passagiers aan boord van de Titanic op hun eerste reis naar New York. Velen van hen waren immigranten die al hun geld opgespaard hadden voor de rit. First Class passagiers moesten tussen de $ 2.500 en $ 4.500 betalen voor een privékamer met een bad, derde klas passagiers moest kamers delen en betaalde 35 dollar per persoon.

Omdat de eigenaars van het schip dachten dat de Titanic onzinkbaar was, werden er veel voorzorgsmaatregelen voor de eerste reis over het hoofd gezien. Veiligheidsvoorschriften waren in die tijd bijna onbestaand. Het schip had slechts 16 reddingsboten, genoeg voor ongeveer 1. 500 passagiers. Het schip was slechts voor een paar uur getest en ging nooit op volle snelheid. Het telegraafsysteem aan boord was nieuw voor de tijd en niet veel mensen wisten hoe het te bedienen.

In de nacht van 14 april 1912 had het water van de Noord-Atlantische Oceaan een temperatuur van ongeveer -2 °C. 's Middags op die dag kregen de radio-operators berichten van andere schepen over ijsbergen die in de buurt waren. De kapitein van de Titanic, Edward Smith, gaf niets om deze waarschuwingen. Hij was kapitein van een stalen reus die niet kon zinken. Het enige waar hij om gaf was het vestigen van een nieuw snelheidsrecord. De Titanic moest het snelste schip zijn dat ooit passagiers van Southampton naar New York voerde.

De nacht was helder en de Titanic versnelde. Wanneer een grote ijsberg in zicht kwam liet de eerste officier al de motoren stilleggen. Maar het zou een kleine kilometer duren alvorens het schip tot een volledige stilstand kwam. Hoewel dat boven het wateroppervlak, het schip uit de buurt van de ijsberg bleef, scheurde het onder water een groot gat in de romp. Meteen begonnen de compartimenten te overspoelen met koud, ijskoud water. De schotten werden verlaagd, maar het was te laat. Water overstroomde tenminste vijf compartimenten.

De botsing met de ijsberg

De botsing was zo gering dat de passagiers nauwelijks iets gehoord hadden. De meeste van hen gingen er niet op in en bleven dansen en plezier maken. Sommige passagiers lagen te slapen in hun hutten. De boeg van het schip was gedompeld onder het wateroppervlak en het achterste deel van het schip begon te stijgen. Na een korte tijd brak de Titanic in twee stukken. Toen kapitein Smith zich realiseerde dat de Titanic aan het zinken was had hij een noodsignaal uitgezonden, maar het dichtstbijzijnde schip was honderd kilometer verderop. Naarmate de tijd verstreek ontstond er chaos en haastten de passagiers zich met spoed naar het dek van de boot. Vrouwen en kinderen mochten als eerste op de reddingsboten. Lichten flikkerden en elektriciteit was uiteindelijk verdwenen. Om 2:20 verdween de Titanic in de Atlantische Oceaan.

De Carpathia, dat was het dichtstbijzijnde schip, kwam bij het drama ongeveer twee uur later en namen de onderkoelde passagiers van hun reddingsboten. Vroeg in de ochtend verspreide het nieuws van de ramp zich over heel de wereld: s Werelds grootste cruiseschip, de Titanic, was gezonken op zijn eerste reis, dood 1513 mensen.
© 2012 - 2019 Slurfke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Titanic_%28schip%29

Reageer op het artikel "De ondergang van de Titanic"

Infoteur: Slurfke
Laatste update: 07-07-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Spreekbeurt
Schrijf mee!