InfoNu.nl > Educatie en School > Spreekbeurt > Democratie in Nederland

Democratie in Nederland

Democratie in Nederland Wat is een democratie, in een land zoals Nederland. Wat voor rechten hebben wij, als inwoners op deze democratie. Je hebt keuze uit een stemrecht, je mag op je 18e al meestemmen in de democratie van Nederland.

Democratie in Nederland

Nederland is een democratie. We kiezen vertegenwoordigers in de gemeenteraad, de Provinciale Staten en het parlement. De vertegenwoordigers hebben namens de inwoners de macht. We onderscheiden de directe democratie en de indirecte democratie.
  • Indirect democratie: is dat de kiezer een vertegenwoordiger kiest om namens hem besluiten te nemen.
  • Directe democratie: is dat iedereen mee mag praten of beslissen.

Om de vier jaar worden verkiezingen georganiseerd voor de gemeenteraad, de Provinciale Staten en de Tweede Kamer. Inwoners van Nederland hebben geen plicht om te kiezen, maar hebben een stemrecht.

Wat is een stemrecht?

Een stemrecht is een recht, waarbij je mag stemmen zonder verplichtingen als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Je wordt onderscheiden van actief kiesrecht en passief kiesrecht.
  • Actief kiesrecht: je mag kiezen als je 18 bent geweest.
  • Passief kiesrecht: Je kunt gekozen worden, als je 18 jaar of ouder bent, je een Nederlandse nationaliteit hebt.

Verkiezingen verlopen volgens een stelsel van een evenredige vertegenwoordiger.

Wat houden de politieke partijen in?

Nederland kent, zoals elke democratie, meer dan 1 politieke partij. Iedere partij hoort bij een politieke stroming. Deze bestaan uit 3 grote stromeningen.
  • Het liberalisme
  • Het socialisme
  • Het confessionalisme

Om Nederland zo goed mogelijk te besturen, is het verdeeld in provincies en gemeentes. De inwoners van een gemeente kiest een gemeenteraad, deze is het hoofd van de gemeente. Het andere hachelijke bestuur wordt gedaan door een burgemeester(es) en wethouders. Inwoners van de provincie kiezen de Provinciale Staten, zij zijn het hoofd van de Provincie.

Tot slot

Het dagelijkse bestuurd wordt gevormd door de commissarissen van de koningin en de gedupeerde van de staten. Vertegenwoordigers kunnen uit het hele land in het parlement gekozen worden. Dat bestaat uit de eerste kamer en de tweede kamer. Maar simpel en kort gezegd is de koningin de baas, en in de toekomst de koning.
© 2008 - 2019 Antrax, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Democratie en dictatuurDemocratie en dictatuurNederland wordt een democratie genoemd. Democratie is afgeleid van de Griekse woorden 'demos' (volk) en 'kratein' (reger…
Maatschappijleer: Democratie, kenmerken en vormenMaatschappijleer: Democratie, kenmerken en vormenDemocratie is een woord wat we vaak voorbij zien komen in de krant, op tv en in de politiek. Maar wat is democratie nu e…
Nederland: een parlementaire democratieNederland is een democratie. In een democratie heeft de bevolking zeggenschap over de overheid. Ook heeft Nederland een…
Het Parlement van NederlandHet Parlement van NederlandDagelijks hoor je de term parlement wel een keer voorbijkomen op de televisie of de radio. Je weet dat deze het land bes…
Het recht: regeringsstelselsHet recht: regeringsstelselsVroeger werd er uitsluitend onderscheid gemaakt tussen een monarchie, waar een koning aan het hoofd stond, en een republ…

Reageer op het artikel "Democratie in Nederland"

Reactie

Franet (infoteur), 18-01-2011 23:36 #1
Democratie betekent: het volk regeert. Maar we kunnen ons afvragen of deze staatsvorm wel zo ideaal is. Ten eerste zijn alle mensen verschillend in hun opvattingen, waardoor je nooit een punt zult bereiken, waarop iedereen tevreden is. Ten tweede is het zo, dat ondanks het feit dat er al zó lang democratie is in Nederland, er héél veel ontevredenheid bij de mensen te vinden is. Er wordt constant geklaagd dat veel mensen in armoede leven. Slechts weinigen zijn tevreden met wat zij hebben. Er heerst een grote criminaliteit in het land, ook onder de allochtonen. Er is drankmisbruik (coma-zuipen onder jongeren). Er is een groot drugsprobleem, er is prostitutie, gokverslaving, fraude in allerlei vormen.
De Nederlandse staatsschuld is bijna 400 miljard Euro. Ik word er niet vrolijk van als ik dit rijtje bekijk. Nee, ik geloof dat we echt de conclusie kunnen trekken dat democratie niet het juiste systeem is voor de mens. De vraag is dan: wat dan wel? Als ik het antwoord zou mogen geven, dan is het dit: THEOCRATIE. Dat betekent: God regeert. We kunnen God echter niet zien, dus kun je je afvragen hoe Hij dan zou moeten regeren. Welnu, door middel van een koning, die een uitmuntende relatie heeft met de Schepper van Hemel en aarde, en die bijgestaan wordt door bekwame en Godvrezende adviseurs, met een ambtenaren-apparaat dat effectief en adequaat functioneert. Een koning die God vreest, zal ook hart hebben voor zijn onderdanen, en als de onderdanen op hun beurt ook ontzag hebben voor de Schepper, dan zullen we een maatschappij en samenleving krijgen, die uniek is in de geschiedenis van de mens.

Infoteur: Antrax
Gepubliceerd: 14-05-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Spreekbeurt
Reacties: 1
Schrijf mee!