InfoNu.nl > Educatie en School > Spreekbeurt > Tips bij het geven van een Powerpoint presentatie

Tips bij het geven van een Powerpoint presentatie

Tips bij het geven van een Powerpoint presentatie Spreekbeurten, boekbesprekingen, betogen en lezingen. Iedereen komt er wel eens mee in aanraking en slechts weinigen gaat het gemakkelijk af. Er bestaan echter wel technieken die je zekerder doen zijn en je presentatie zal verbeteren.

Presentaties

Presentaties zijn vaak aanleiding tot nervositeit. Bijna iedereen heeft er wel moeite mee, hoewel sommigen voor de klas of voor een groep staan alsof het hen niets doet. Hoe doen zij het toch?

Een goede presentatie begint met een goede inhoud, maar daarnaast zijn er allerlei manieren om je presentatie te verbeteren en jezelf meer zelfvertrouwen te geven.

Tips voor Powerpoint presentaties

Geen grote lappen tekst

Een van de grootste fouten die veel mensen begaan is een diasheet vol tekst. Je wilt informatie kwijt en plaats dus maar een paragraaf aan tekst. Een dooddoener! Niemand die het gaat lezen. En als het goed is, hoor jij dit te vertellen tijdens je presentatie. Het enige wat op jouw sheet hoort te staan, is wat steekwoorden die je luisteraars duidelijk maakt waar jij het over zult gaan hebben. Gebruik je dia's als geheugensteuntjes, maar zoals je ook geen geheel verhaal bij je hebt om op te lezen, zet je ook niet de gehele tekst in de presentatie.

Eén ding tegelijkertijd

Bespreek één onderwerp tegelijkertijd. Dat is ook het onderwerp dat op jouw sheet staat. Stop die sheet ook niet vol met meerdere onderwerpen, maar gebruik dan meerdere dia's. Als je nog data wilt bespreken, plaats die dan op een volgende dia, zodat je deze kunt tonen op het moment dat je daar bent gekomen in je mondelinge verhaal. Mensen willen op je dia's zien waar je het op dat moment over hebt, want anders ben je ze kwijt (dan gaan ze te veel lezen). Een dia is vooral om je beter te kunnen volgen, ter illustratie.

Duidelijke woorden

Zorg dat de tekst goed te lezen is, waarbij de letters in goed contrast staan met de achtergrondkleur (licht op donker of donker op licht). Pas de letters en kleuren aan op het onderwerp (simpeler bij formele presentaties). Decoratieve en sierlijke letters kunnen gebruikt worden, maar alleen wanneer deze goed te lezen zijn, en bij voorkeur alleen bij de titels. Plaats niet meer dan een titel, wat punten en een plaatje, want dit leidt te veel af.

Niet te veel special effects

Een presentatie vol flitsen, beweging en dergelijke leidt af. De overgang hoeft niet per se rechttoe, rechtaan te zijn, maar maak er ook geen circusact van. Gebruik plaatjes, maar wel zolang deze relevant zijn en zolang ze niet de tekst overnemen. Zonder plaatjes kunnen presentaties wat saai worden, maar met een overdaad aan afbeeldingen is dit vooral afleiding.

One-liner

Eind je presentatie met een goede eindzin, een take-home message, zoals je ook je presentatie opent met een opvallende, verrassende introductie. Je kunt iets persoonlijks gebruiken, een uitspraak waar je op het eind weer op terugkomt, een bepaalde quote. Begin je presentatie NIET met jezelf voor te stellen. Je luisteraars weten wel wie je bent, toch? Ook "ik ga mijn presentatie houden over..." is niet echt origineel. In principe zou al snel duidelijk moeten worden waar je het over gaat hebben en hoef je het niet letterlijk te vertellen.

Iemand nog vragen?

Eindig je presentatie altijd met de vraag of iemand nog vragen heeft. Hierdoor betrek je je luisteraars bij je presentatie. Vragen kun je ook tussendoor doen. Je kunt bijvoorbeeld vragen of anderen het herkennen, hoe zij ergens over denken, of dat ze het juiste antwoord weten. Dit kan ook een leuke intro zijn: "Wat denken jullie dat..."

Ken je verhaal,"niet" je tekst

Ten slotte, ken je tekst, maar ken vooral je verhaal. Stamp het niet in je hoofd zodat je niet meer af kunt wijken van precies deze woorden. Weet wat je wilt vertellen, maar zo dat je het ook op andere manier zou kunnen vertellen. Begrijp zelf waarover je staat te praten, want daardoor zal je publiek het ook beter begrijpen.
© 2012 - 2019 Moneyq89, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De opbouw van een presentatieDe opbouw van een presentatiePresenteren, een steeds belangrijker element van het studie- of werkveld. Iedereen vind het spannend om een presentatie…
Presentaties geven met behulp van PowerPointPresentaties geven met behulp van PowerPointMet behulp van PowerPoint is het overbrengen van een boodschap in je presentatie veel eenvoudiger geworden. Vroeger was…
Hoe geef je een goede Powerpoint presentatieHoe geef je een goede Powerpoint presentatieZakelijke presentaties worden steeds vaker gegeven met behulp van een Powerpoint presentatie. Met Powerpoint maak je op…
Leren presenteren met PowerPointLeren presenteren met PowerPointBij het presenteren wordt er vaak gebruik gemaakt van het computerprogramma Microsoft PowerPoint. Met PowerPoint kun je…
Powerpoint presentatiePowerpoint presentaties zijn altijd een handig hulpmiddel gebleken. Een degelijke powerpoint kan u helpen bij het onders…
Bronnen en referenties
  • http://www.lifehack.org/articles/technology/10-tips-for-more-effective-powerpoint-presentations.html

Reageer op het artikel "Tips bij het geven van een Powerpoint presentatie"

Infoteur: Moneyq89
Gepubliceerd: 19-10-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Spreekbeurt
Schrijf mee!