InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Onderzoek onder alcohol drinkende religieuze jongeren

Onderzoek onder alcohol drinkende religieuze jongeren

Onderzoek onder alcohol drinkende religieuze jongeren Een nadeel van de vele studies over religie en middelengebruik en misbruik is dat ze vertrouwen op eigen rapporten. Onderzoekers hebben geopperd, dat indien religieuze personen een neiging in de richting van sociaal wenselijke antwoorden hebben, is het mogelijk dat ze een soort ideaal beeld van zichzelf hebben. Dit heeft invloed op een nauwkeurige vaststelling van de werkelijke situatie van het eigen gebruik en misbruik.

Religie en alcohol gebruik

De meeste van de studies op dit gebied hebben religiositeit onderzocht in zeer algemene zin op basis van deze maatregelen als kerkgang en affiliatie. Deze maatregelen zijn waarschijnlijk al te simplistisch, en studies nodig zijn waarbij meer geavanceerde schalen van persoonlijke religiositeit en religieuze oriëntatie. Er zijn aanwijzingen dat in sommige specifieke contexten, de gebruikelijke negatieve relatie tussen religie en druggebruik / misbruik kan verdwijnen, of zelfs kan worden teruggedraaid. Bijvoorbeeld, na het uitvoeren van een uitgebreid overzicht van meer dan 18.000 kinderen en ouders, was de conclusie van Forliti en Benson dat een 'restrictief' religieuze oriëntatie in feite geassocieerd was met een verhoogd alcoholgebruik.

Politiek beleid

Makela beweerde dat de liberalisering van het alcohol beleid zou leiden tot een verhoging van matig alcoholgebruik, maar zwaar drinken zou afnemen. En uit sommige studies van adolescenten is de gebruikelijke negatieve relatie gebleken met het middelengebruik, maar hebben ook een positieve relatie gevonden tussen een aantal aspecten van religie en binge en probleem drinken, of tussen het begin van religiositeit en een toename van het volwassen alcoholgebruik.

Alcohol drinkende jongeren vinden religie niet relevant

Het resultaat van relevante studies zijn correlationeel, wat leidt tot een aantal problemen bij de interpretatie. De meest voor de hand liggende oorzaak en gevolg interpretatie lijkt te zijn dat een grotere religiositeit op een of andere manier individuen beschermt tegen middelen gebruik en misbruik. Toch is het denkbaar dat door het middelengebruik religiositeit afneemt. Want, bijvoorbeeld jongeren die experimenteren met alcohol of drugs kunnen religie minder relevant vinden voor hun leven en dus minder belangrijk. Op zijn minst is er een wederkerige causale relatie tussen religiositeit en middelengebruik.

Mislukkingen

Ondanks herhaalde bevindingen van lage negatieve correlaties tussen religie en druggebruik / misbruik, zijn er uitzonderingen. Sommige mislukkingen zijn te vinden in de verwachte associaties en zijn te wijten aan de unieke culturele of religieuze situaties. Bijvoorbeeld, studies uitgevoerd in Iran, in Colombia, en onder Chinese studenten in Singapore hebben geen verband tussen religie en alcohol-of drugsgebruik. Andere ‘mislukkingen’ kunnen eenvoudig worden gerelateerd aan de over het algemeen zwakke aard van de relaties; iets zwakkere correlaties in sommige proeven, of kleine steekproeven, kunnen ook leiden tot 'geen relatie’ resultaten. Daarnaast, zoals hierboven opgemerkt, zijn er meldingen geweest van een positieve relatie tussen religie en probleem drinken.

Binge drinken onder jongeren

Ten slotte moeten we niet vergeten dat de middelen die in dit gedeelte soms een rol spelen in religieuze ceremonies of rituelen voor specifieke geloofs-groepen, en dat binnen deze context het gebruik ervan een rechtvaardiging was voor het drinken van alcohol in Nigeriaanse, Mexicaanse en Hondurese proeven. In de jaren ‘60 waren een aantal nieuwe religieuze groepen aangemoedigd tot het gebruik van LSD. Clark en Siegel hebben betoogd dat psychedelische drugs kan bijdragen aan religieuze ervaringen en gedragingen. In een andere bron, hebben Westermeyer en Walzer zelfs gesuggereerd dat het drugsgebruik onder jongeren voor een deel kan optreden vanwege persoonlijke en sociale voordelen die men uit de religieuze praktijk genereert. Ook is opgemerkt dat op basis van traditionele religieuze festivals als ‘voertuig’ kunnen dienen voor Binge drinken (tijdens een gelegenheid veel meer drinken dan verantwoord is), evenals geweld tegen vrouwen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • The psychologie of religion, an emperical approach. Third edition. Samenvatting pagina: 427-428

Reageer op het artikel "Onderzoek onder alcohol drinkende religieuze jongeren"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 28-10-2019
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!