InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag: Komt een vrouw bij de dokter

Boekverslag: Komt een vrouw bij de dokter

Boekverslag: Komt een vrouw bij de dokter Boekverslag, van het boek 'Komt een vrouw bij de dokter' van Kluun. Het gaat kort samengevat over hoe de ziekte kanker het leven overhoop haalt.

Komt een vrouw bij de dokter:

  • Titel: Komt een vrouw bij de dokter
  • Auteur: Raymond van de Klundert (Beter bekent als Kluun)
  • Eerste druk: oktober 2003, gelezen: 23e druk uit maart 2006
  • Aantal bladzijden: 305, met de reacties van het boek erbij 317
  • Soort werk: Roman
  • Literaire stroming: Moderne Nederlandse literatuur

  • De schrijver van het boek maakt deel uit van het boek
  • Het verhaal is geschreven in de ik-vorm (Stijn)
  • De tijd verloopt chronologisch
  • Tussen de eerste en laatste bladzijde verloopt ongeveer 2,5 tot 3 jaar
  • Het verhaal is verdeeld in 3 delen + epiloog. De delen zijn verdeeld in hoofdstukken.

  • Deel I: 34 hoofdstukken: “Stijn & Carmen”
  • Deel II: 39 hoofdstukken: “Stijn & Carmen en Stijn & Roos”
  • Deel III: 18 hoofdstukken: “Carmen”

  • Ruimte: Het verhaal speelt zich voornamelijk af in Amsterdam en Zorgvlied. Maar ook in Miami en Barcelona. Miami, omdat Stijn daar met vrienden op vakantie gaat. In Barcelona omdat Stijn, Carmen en Luna, hun dochtertje, daar op vakantie zijn nadat Carmen besloten heeft euthanasie te plegen. In Barcelona viert Carmen voor het laatst vakantie..

  • Thematiek: Hoe de ziekte kanker het leven overhoop kan halen.

Motieven:

  • Kanker: De borstkanker van Carmen is het hoofdonderwerp in dit verhaal: hierdoor veranderen levensstijlen en gedachtegangen.
  • Liefde: Tussen Carmen en Stijn bestaat een hevige liefde, maar liefde komt ook terug in het vreemdgaan van Stijn
  • Vreemdgaan: Terwijl bekend is dat Carmen borstkanker heeft, gaan Stijn vreemd.

Titelverklaring:

Carmen is de vrouw die wordt bedoeld in de titel. Als ze bij de dokter komt, krijgt ze te horen dat ze borstkanker heeft. Hierdoor krijgt haar leven een hele andere wending.

Motto:

Yesterday, all my troubles seemed so far away.

Auteur:

  • Geboren op: 1968
  • In 2001 verloor Raymond van de zijn vrouw Judith aan borstkanker. Hieraan ging hij kapot en gaf zich daardoor over aan het nachtleven in Amsterdam. Toen hij besefte dat het leven dat hij leidde niet zo de bedoeling was, reisde hij met zijn dochter door Australië en begon daar aan zijn boek “komt een vrouw bij de dokter” terwijl hij nog in zijn rouwperiode zat. Kluun is nu getrouwd met Nathalie en heeft twee dochters, Eva en Roos waarmee hij in Amsterdam als fulltime schrijver en columnist woont.

Samenvatting:

Het leven van Carmen en Stijn met hun dochter neemt een onverwachte wending als bij Carmen borstkanker wordt geconstateerd. Hun leven begint een leven vol onderzoeken en kuren. Hiernaast ligt het probleem dat Stijn een onbedwingbare drang heeft om vreemd te gaan wat voor Carmen zeker niet onbekend is. Op een gegeven moment loopt een van zijn scharrels uit tot een heuze relatie. Na een jaar gaat het met Carmen zo slecht dat ze zich tot euthanasie overgeeft, maar nu dat vast staat, begint Carmen weer op te bloeien. Als Carmen bijna doodgaat, heeft Stijn zijn verhouding even stilgezet, Roos en hij zien elkaar niet, maar sms’en alleen nog. Als het weer erg slecht gaat met Carmen, pleegt ze het allesbeslissende telefoontje en maakt een afspraak met de dokter voor de te plegen euthanasie.

Karakters:

  • Stijn: Een zeer gevoelige jonge man die veel mee heeft in het leven, tot hij hoort dat zijn vrouw borstkanker heeft. Met het feit dat hij vreemd gaat valt te zeggen dat hij niet volledig te vertrouwen is. Maar zijn onvoorwaardelijke liefde (en zorg) voor Carmen geeft aan dat hij zeker niet harteloos is. Hij weet dat hij Carmen er veel pijn mee doet.
  • Carmen: Een erg sterke vrouw, die op een gegeven moment te horen krijgt dat ze borstkanker heeft. Ze zet er alles op om beter te worden maar zakt eigenlijk in als duidelijk wordt dat het een absoluut aflopende zaak is. Ze staat erg optimistisch in het leven, waarin ze zelfs accepteert dat Stijn. Jammer dat een vrouw die nog zo jong is en vol met leven, door zo’n ziekte langzaam leeggezogen kan worden.
© 2007 - 2019 Floor, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
recensieFilmrecensie Komt een vrouw bij de dokterIn 2009 kwam de verfilming van het gelijknamige boek Komt een vrouw bij de dokter uit. De bioscoopzalen stroomden vol. V…
Kluun: Haantjes - boekrecensierecensieKluun: Haantjes - boekrecensieKluun: inmiddels in Nederland een alom bekend schrijver. Haantjes is alweer zijn zesde boek. Kluun, pseudoniem voor Raym…
Kluun - Komt een vrouw bij de dokterKomt een vrouw bij de dokter is een vrij recent uitgegeven boek, en wordt soms op de literatuurlijst van 5e/6e klassers…
recensieRecensie Komt een vrouw bij de dokterEen tragisch sprookje of de rauwe werkelijkheid? Komt een vrouw bij de dokter. Raymond van de Klundert, kortweg Kluun, b…

Reageer op het artikel "Boekverslag: Komt een vrouw bij de dokter"

Reactie

Olijfia (infoteur), 22-02-2007 04:28 #1
Zeer informatief artikel. Mooi geschreven. Om het volledig te maken, de titelverklaring zou ook moeten bevatten: dat "komt een vrouw bij de dokter" de inleidende zin is voor veelvoorkomde moppen: het boek bevat veel humor en de serieuze situatie wordt vaak door flauwe grappen bespot.

Infoteur: Floor
Gepubliceerd: 29-01-2007
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Reacties: 1
Schrijf mee!