Boekbeschrijving – One flew over the Cuckoo’s nest

One flew over the Cuckoo’s nest is een boek, geschreven door Ken Kesey. Deze boekbeschrijving heb ik gemaakt aan de hand van de Engelse versie van het boek.

Beschrijving van de personen in One flew over the Cuckoo’s nest

Big Chief;

  • Half Amerikaan, half Indisch,
  • Doof en doet alsof hij niet kan praten,
  • Grote, brede man,
  • Ook wel Chief Broom genoemd,
  • Al langer dan 20 jaar in het instituut,
  • Heeft meegevochten in de Tweede Wereldoorlog,
  • Is bang voor autoriteit.

McMurphy;

  • Is nieuw,
  • Probeert de leiding uit te dagen,
  • Grote, brede man,
  • Heeft rood, krullend haar,
  • Heeft een tatoo,
  • Draagt vaak vieze werkkleding,
  • Schudt iedereen de hand,
  • Houdt van aandacht.

Big Nurse;

  • Heeft de leiding,
  • Is heel streng,
  • Houdt van discipline,
  • Draagt oranje lippenstift,
  • Heeft witte kleren aan, maar felle nagels en lippen.

Waar en wanneer speelt het verhaal zich af?

Het verhaal van One flew over the Cuckoo’s nest speelt zich af in een psychische instelling in de Verenigde Staten, rond 1960.

Andere belangrijke dingen

In de instelling zijn 2 soorten patiënten;
De ‘chronics,’ dit zijn de rolstoelers en de mensen die blijven,
De ‘acutes,’ verlaten de instelling na verloop van tijd weer.

In de instelling is een dagelijks ochtend ritme;

  • 6.30 uur; Lichten gaan aan en Black Boys (werken daar) halen hen uit bed. De wheelers gaan in hun rolstoelen,
  • 6.45 uur; Iedereen wordt geschoren,
  • 7.00 uur; Eten of te eten krijgen,
  • 7.30 uur; Naar de dagkamer, kaartspelen doen, puzzelen etc.,
  • 7.45 uur; De chronics worden gekatheteriseerd,
  • 8.00 uur; Medicijnen worden rondgebracht,
  • 8.20 uur; Terug naar de dagkamer,
  • 8.30 uur; De shock shop,
  • 9.00 uur; De acutes krijgen een voortgangsgesprek,
  • 10.00 uur; Melk drinken,
  • 10.30 uur; Toeren,

Boekbeschrijving van One flew over the Cuckoo’s nest per gedeelte

Bladzijde 38 tot 96;

McMurphy komt voor het eerst bij de groepsbijeenkomst, waar ze de patiënten vragen of er nog problemen zijn en deze ter discussie stellen. Hij vindt het maar raar. De patiënten vallen Harding, een andere patiënt, aldoor maar aan, omdat zijn probleem onderwerp van gesprek is.
Harding gaat McMurphy uitleggen hoe de dingen in de instelling gaan en wat Big Nurse haar rol hier in is. Ze spreken een weddenschap af, McMurphy denkt namelijk dat hij Big Nurse wel onder zijn duim zal krijgen, zodat ze wat aardiger gaat doen. Hij denkt dit te doen door zich goed te gedragen en de regels te respecteren.

Bladzijde 96 tot 136;

Big Chief denkt dat Big Nurse de klok verzette voordat McMurphy er was, maar nu denkt hij dat niet meer. Chief is geïnteresseerd in machines.
McMurphy vraagt Big Nurse of de radio wat zachter kan in de dagkamer. Ook stelt hij voor een carnaval te organiseren, maar Big Nurse is tegen.
Wat wel lukt is om van één kamer een game room te maken. McMurphy stelt ook voor het werken ’s avonds te doen, zodat ze ’s middags met zijn allen de base-ball wedstrijden op tv kunnen zien. Iedereen mag stemmen, maar allen Cheswick stemt voor. McMurpy is erg teleurgesteld hierdoor. Hij uit zijn woede door een raam in te gooien en een poging te doen om te ontsnappen, maar helaas mislukt dit.

Bladzijde 136 tot 274;

Veel patiënten in de instelling hebben weinig goede gedachten over zichzelf, McMurphy probeert hen duidelijk te maken dat ook zij recht hebben op een goed leven en gewone mensen zijn.

Big Chief doet zijn verhaal; hij groeide op bij een rivier, met zijn stam. Zijn vader was stamhoofd en zijn moeder kwam uit de stad en was blank. De regering wilde het land van zijn stam kopen en gebruikten zijn moeder om dit voor elkaar te krijgen. De stam moest opsplitsen, zijn vader werd alcoholist en overleed.

Bladzijde 274 tot 310;

Big Chief krijgt een elektroshock therapie, dit is bedoelt om hem weer helder te laten denken. McMurphy krijgt dit ook. Big Nurse wil hem zo terug pakken, om alle ophef die hij heeft veroorzaakt.
Iedereen helpt mee McMurphy te laten ontsnappen, maar McMurphy wil helemaal niet weg, hij heeft net een feestje geplant in de instelling, waar ook drank en vrouwen bij aanwezig zullen zijn. Dit feestje wordt echt gehouden, iedereen wordt dronken en er zijn meisjes. Helaas vinden de Black Boys hen.

De rest van One flew over the Cuckoo’s nest

De rest van het boek moet je zelf maar lezen, het is een aanrader, maar in het Nederlands leest toch gemakkelijker.
Gerelateerde artikelen
Weetjes over Tsjechië: veel meer dan enkel Praag!Weetjes over Tsjechië: veel meer dan enkel Praag!Tsjechië is een land waar eigenlijk weinig over bekend is maar waar steeds meer mensen naar toe gaan. Het is niet te ver…
Het kiezen van een basisschoolHet merendeel van de ouders kiezen voor de dichtbijzijnde basisschool voor hun kind. En dat is logisch! Maar waarom niet…
Engelse verzamelnamen (collective nouns) van dierenEngelse verzamelnamen (collective nouns) van dierenEen verzamelnaam is een naam van een verzameling van dieren of dingen van dezelfde soort. Nederlandse verzamelnamen van…
Engels: Onregelmatige werkwoordenEngels: Onregelmatige werkwoordenOnregelmatige werkwoorden vinden veel scholieren een groot probleem. Je moet ze uit het hoofd kennen, omdat er geen echt…

Boekbeschrijving – The English PatientThe English Patient is geschreven door Michael Ondaatje. In deze boekbeschrijving ben ik uitgegaan van de Engelse versie…
Boekverslag over 'Ik ook van jou'Dit is mijn boekverslag over het boek "Ik ook van jou". Dit boek is geschreven door Ronald Giphart.

Reageer op het artikel "Boekbeschrijving – One flew over the Cuckoo’s nest"

Reactie

Hikari (infoteur), 16-03-2007 19:14 #1
Ik heb de film gezien, en na dit verslag te hebben gelezen, ga ik ook zeker het boek lezen! Het klinkt heel interessant!

Goed geschreven en ga vooral zo door met je artikelen!

Groet Hikari

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: Januari 2007
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Reacties: 1
Schrijf mee!