InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Jane Austenís roman Mansfield Park samengevat

Jane Austenís roman Mansfield Park samengevat

Jane Austenís roman Mansfield Park samengevat Mansfield Park is een roman van de Engelse schrijfster Jane Austen. Het boek (met onder meer ISBN nummer: 0141439807) werd tussen 1812 en 1814 geschreven. Het is een van de zeven beroemde romans geschreven door Jane Austen. En daarmee meteen ook een van de grote klassiekers uit de Engelse literatuur, veelvuldig gepubliceerd en verfilmd. De samenvatting legt kort uiteen hoe de liefde tussen Fanny Price en Edmund Crawford ontluikt op Mansfield Park.

Mansfield Park van Jane Austen

Mansfield Park is een roman van de Engelse schrijfster Jane Austen. Het boek werd tussen 1812 en 1814 geschreven. Het is van haar meest gecompliceerde romans omdat de lezer twee kanten op kan gaan qua sympathie: voor Fanny of voor de Crawfords. Zo koos haar eigen moeder voor de kant van Mary Crawford. Het karakteristieke schrijfwerk van Jane Austen maakt ook van Mansfield Park een literair juweel. Het immense landgoed is klaar voor een romance zoals alleen Jane Austen deze kan beschrijven.

Bij oom en tante in huis

... en in Edmund Price een vriend

De drie zussen Price trouwen. Maria Price strikt de rijke baron Sir Thomas Bertram. Samen krijgen ze vier kinderen: Tom, de oudste, Edmund, Maria en Julia. De tweede zus trouwt eerwaarde Mr Norris en verhuist naar de pastorie bij Mansfield Park. De derde zus trouwt uit liefde, eindigt in Portsmouth met een heleboel kinderen, een luitenant die arbeidsongeschikt en aan de drank raakt. Ze leven op een heel mager salaris. Als hun oudste dochter tien wordt, besluit de familie Bertram de zorg voor haar over te nemen. Hun nichtje, Fanny Price, arriveert extreem timide en verlegen in het grootse en statige strenge Mansfield Park. Ze groeit hier op zich te allen tijde bewust van het sociale klassenverschil; met Edmund als haar enige vriend.

The kindness of her cousin Edmund gave her better spirits with everybody else.

Als Fanny achttien wordt, vertrekt Sir Thomas voor lange tijd voor zaken naar Antigua. De dochters genieten van de tijd zonder het strenge oog van hun vader. De rijke maar niet al te slimme Mr Rushworth valt als een blok voor Maria Bertram. De verloving komt snel tot stand. Intussen krijgt de buurt nieuwe bewoners in de vorm van broer en zus, Mr Henry Crawford en Miss Mary Crawford.

Ontluikende liefde op het landgoed van Mr Rushworth

Mary Crawford and Henry Crawford stir things up

De liefde ontluikt bij iets te veel mensen tijdens een dagtochtje naar het landgoed Sothertonís. Edmund wordt verliefd op Mary Crawford. Zij geniet, in ieder geval nu, van zijn aanwezigheid. Al kan ze zich nauwelijks over de schrok heen zetten dat hij íslechtsí predikant wordt.

A large income is the best recipe for happiness I ever heard of.

Fanny ziet het met leden ogen aan. Ontstelt is ze echter over het geflirt tussen Henry en beide zussen Bertram. Hij lijkt niet te kunnen kiezen met wie van de twee hij het meest flirten wil.

Een niet al te integer theaterstukje

Tom komt samen met een vriend, John Yates, terug uit Londen. Die vriend maakt iedereen enthousiast voor het opvoeren van het ondeugende toneelstuk ĎLoversí Vowsí. Edmund weet zeker dat vader dit zou afkeuren en weigert tot blijkt dat Miss Crawford meedoet en nog een tegenspeler nodig heeft. Henry kiest vervolgens de verloofde Maria uit als tegenspeelster en kwetst daarmee Julia. Fanny weigert in het geheel hieraan mee te doen. De werkkamer van Sir Thomas wordt verbouwd tot theater op het moment dat hijzelf een onverwachte opwachting maakt. Geshockt door de acteerplannen en de staat van zijn werkkamer wordt alles gauw weggehaald. Er wordt niet meer geacteerd. Maria, met haar vader terug, verwacht ieder moment dat Henry zijn liefde zal verklaren en zij onder het huwelijk met Mr Rushworth uit kan komen. In plaats daarvan vertrekt Henry naar Bath. Ook John Yates maakt dat hij wegkomt.

Fanny, you must really begin to harden yourself to the idea of being worth looking at.

Fanny valt op

Maria besluit direct met Mr. Rushworth te trouwen en neemt Julia mee op huwelijksreis. Edmund en Fanny blijven over. Mary Crawford zoekt meer en meer haar gezelschap op. Fanny voelt zich daar ongemakkelijk bij. Ook valt Fanny op bij Henry Crawford die nu weer terug is.

My plan is to make Fanny Price in love with me.

Na zeven jaar ziet Fanny haar zo geliefde broer William weer. Ter ere van zijn nicht en neef organiseert Sir Bertram een bal. Fanny opent het bal tegen haar zin in met Henry Crawford. Haar oom daarentegen is trots op haar. Ook Henry is meer onder de indruk van haar dan hij gedacht had. Hij helpt eerst William aan een promotie tot luitenant voordat hij Sir Thomas om haar hand vraagt. Ze is in shock en besluit niets anders te kunnen dan te weigeren. Sir Thomas noemt haar ondankbaar en is diep teleurgesteld tot Edmund hem verzekert dat Henry gewoon te vroeg heeft gehandeld. Met tijd zal Fanny zien dat Henry standvastig is en zal ze bijdraaien. Henry zelf zegt ook niet te zullen opgeven. Hij houdt hoop. Net als Mary.

Who says we shall not be sisters.

Fanny is minder overtuigd, maar ziet wel tot haar verdriet dat Edmund en Mary Crawford steeds meer naar elkaar toe groeien. Als Sir Bertram haar voorstelt bij haar familie op bezoek te gaan, is ze direct enthousiast. Zowel om haar familie na zoín lange tijd weer te zien, als om afstand van Edmund te nemen. Misschien helpt het. Maar de teleurstelling is bijna te groot. Haar moeder toont onverschillig en haar vader immer dronken. De havenstad is treurig en doet haar verlangen naar Mansfield Park; net als de rumoer in het kleine huis. Alleen met haar zus Susan bouwt ze een intieme band op. Tot haar grote verrassing komt Henry haar opzoeken. Tot haar nog grotere verrassing was dit bezoek haar zeer welkom. Nadat hij is vertrokken, hoort ze het nieuws dat Tom ernstig ziek is. Niet veel later haalt de familie zelfs de krant als blijkt dat Mrs Rushworth er vandoor is gegaan met Henry Crawford. Ook Julia blijkt te zijn weggelopen om met John Yates te trouwen. Sir Thomas stuurt Edmund naar Portsmouth om Fanny op te halen. Ze hadden haar te lang al gemist. Haar geluk was niet te beschrijven. Met Tom ging het gelukkig al snel veel beter toen Edmund Fanny toevertrouwde dat hij Mary Crawford nog eenmaal had gezien.

But the charm is broken. My eyes are opened.

Met de tijd komt alles goed

Mary bleek de hele toestand rondom haar broer slechts als een incident te zien, een gekkigheid. Sterker nog, ze gaf Fanny de schuld. Had zij Henry geaccepteerd, dan was er nu immers niets aan de hand. Edmund kon dit niet bevatten. Julia was vergeven en Mr Yates geaccepteerd. Mrs Norris, tot niemandís spijt, ging ergens anders wonen en nam Maria in huis. Haar scheiding werd snel voltrokken, maar Mr. Crawford trouwde niet met haar. Edmund verloor met de tijd al zijn melancholie in al zijn lange avondwandelingen met Fanny.

Exactly at the time when it was quite natural that it should be so, and not a week earlier, Edmund did cease to care about Miss Crawford and become as anxious to marry Fanny, as Fanny herself could desire.
© 2014 - 2019 Caltha, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Jane Austen: haar romans en haar leven verfilmdJane Austen: haar romans en haar leven verfilmdJane Austen schreef in haar tijd, in de 19e eeuw, zo'n zeven complete romans. Nu twee eeuwen verder dienen veel van haar…
Jane Austen, achttiende eeuwse Engelse schrijfsterJane Austen, achttiende eeuwse Engelse schrijfsterZe leidde een teruggetrokken leven in het achttiende-eeuwse Engeland. Het was deze setting waarin Jane Austen haar beroe…
Lost in Austen: tv-serie geïnspireerd op Pride & PrejudiceLost in Austen: tv-serie geïnspireerd op Pride & PrejudiceWat doe je als je als moderne meid uit de 21e eeuw ineens in de negentiende eeuwse roman Pride & Prejudice van Jane Aust…
OptiestrategieënOptiestrategieënWe zullen de meest bekende strategieën met u langs lopen, te weten de straddle, strangle, price spread, time spread en d…
Spreads in optiesSpreads in optiesEen spread is het tegelijkertijd kopen van een optie en verkopen van een andere optie op dezelfde aandeel, met verschill…
Bronnen en referenties
  • Mansfield Park - Jane Austen
  • Een voorbeeld ISBN: 0141439807

Reageer op het artikel "Jane Austenís roman Mansfield Park samengevat"

Infoteur: Caltha
Laatste update: 10-04-2018
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!