Memoirs Of A Geisha - Arthur Golden

Een oude vrouw, genaamd Sayuri, vertelt over haar leven als Geisha. Ze begint op het moment dat ze uit huis geplaatst wordt samen met haar zus. Daarna vertelt ze haar hele leven, waar ze uiteindelijk een succesvolle Geisha wordt.

Algemene informatie

  • Titel: Memoirs Of A Geisha
  • Nederlandse titel: Dagboek van een Geisha
  • Schrijver: Arthur Golden
  • Thema: Leven van een Geisha
  • Aantal blz: 448 (Verschillend)

Samenvatting van het boek

Chiyo is een jong meisje dat samen met haar zus Satsu in Yoroido woont. Hun moeder is heel erg ziek en hun vader is erg oud. Na een tijdje besluit de vader van Chiyo en Satsu om ze uit huis te plaatsen. In het begin vindt Chiyo dit erg leuk, ze weet niet waar ze heen gaat. Chiyo en Satsu worden op de trein naar Kyoto gezet. Chiyo wordt afgezet bij de Nitta okiya en Satsu gaat ergens anders heen. Ze weet niet waar haar zus heen gaat en ze zien elkaar daarna nog maar één keer. Chiyo weet niet goed waar ze terecht is gekomen, maar hier komt ze snel achter. Ze leert waar ze is en wat ze moet doen. Ze krijgt allerlei klusjes aangewezen.

Het liefst wil Chiyo hier weg en via Hatsumomo komt ze erachter waar haar zus is. ’s Nachts gaat ze op weg richting haar zus. Dit is heel gevaarlijk want ze heeft niet het recht om weg te gaan uit de okiya. Samen met haar zus spreken ze af dat ze op een bepaalde dag zullen weglopen. Die dag klimt Chiyo het dak op en zoekt ze een weg naar beneden. Hierbij valt ze van het dak en breekt ze haar arm. Het hoofd van de okiya ziet niets meer in Chiyo als geisha en ze stopt met het betalen van Chiyo’s lessen. De kans om geisha te worden is aan haar voorbij gegaan. Chiyo moet alle kosten aan de okiya terug betalen, maar dit kan niet als ze geen echte geisha wordt.

Mameha

Ze leert Mameha kennen en Mameha vindt het zonde dat zo’n mooi meisje als Chiyo geen geisha wordt. Mameha en het hoofd van de okiya doen een weddenschap. Als Chiyo voor haar 20e alle schulden heeft terug betaald, krijgt Mameha ook een deel van het verdiende geld. Als ze niet alles terug heeft betaald, dan krijgt Mameha niks. Mameha neemt de taak van oudere zus op zich en na de ceremonie wordt Chiyo’s naam veranderd in Sayuri. Hatsumomo en Mameha zijn elkaars grootste rivalen. Hatsumomo probeert het leven van Sayuri zuur te maken. Sayuri leert alle klanten van Mameha kennen en ze leert de fijne kneepjes van het leven van een geisha. Mameha heeft een slim plan om van Hatsumomo af te komen, maar dit mag Sayuri nog niet weten.

Langzaamaan komt ze erachter wat Mameha’s plan is. Als Sayuri een succesvolle geisha wordt, dan zal het hoofd van de okiya haar adopteren. Daardoor heeft Hatsumomo niet veel meer te zeggen. Om een succesvolle geisha te worden, moet Sayuri beroemd worden in Gion, de wijk waar ze leeft. Sayuri leert veel mensen kennen en Mameha zegt dat het tijd begint te worden voor haar ‘mizuage’. Een mizuage is de ontmaagding van een jonge geisha, er is altijd een strijd tussen een aantal mannen die tegen elkaar opbieden voor de mizuage van een geisha. Sayuri is zo bijzonder en beroemd in Gion, dat de prijs van haar mizuage een recordhoogte bereikt. Sayuri wordt een redelijk bekende geisha in Gion.

Oorlog

Mameha en Sayuri hebben een plan en volgen Hatsumomo overal waar ze heen gaat. Uiteindelijk op een feestje valt Hatsumomo iemand aan. Het hoofd van de okiya is zo boos dat ze Hatsumomo uit de okiya zet. Niemand weet daarna waar Hatsumomo heen is gegaan. In de jaren daarna wordt de oorlog in Japan erger. Er wordt besloten dat alle geishawijken moeten sluiten. Iedereen is in paniek en niemand weet wat er gaat gebeuren. Veel mensen en ook geisha’s sterven.

Sayuri werkt in die tijd bij de Arashino familie. Als de oorlog afgelopen is, moet ze wachten tot het hoofd van de okiya besluit om de okiya weer te openen. Ze ontmoet Nobu weer en hij zegt dat ze zo snel mogelijk weer terug moet naar Gion. Sayuri gaat weer terug aan het werk als geisha. Na een aantal jaar stopt ze als geisha en leeft ze samen met de Chairman. Dit is de man waar ze altijd al naar verlangd heeft. Ze opent een klein theehuisje in New York en kort daarna overlijdt de Chairman.
© 2014 - 2020 Ghostattack, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Arthur Golden - Memoirs Of A Geisha

Reageer op het artikel "Memoirs Of A Geisha - Arthur Golden"

Infoteur: Ghostattack
Gepubliceerd: Mei 2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!