Samen met kinderen op stap in Axenland
Het hedendaagse onderwijs draait niet meer alleen rond rekenen en taal. In de maatschappij waarin we vandaag de dag leven is het ook belangrijk dat de jeugd zich goed voelt en vooral zichzelf kan zijn. Daarvoor moeten ze sterk in hun schoenen staan en hebben ze in de beginjaren wel wat begeleiding nodig. Vanaf het basisonderwijs wordt er dan ook gewerkt rond relationele vaardigheden en de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. De Axenroos kan daarbij een handig hulpmiddel zijn voor kinderen tot 7 jaar. Deze uitgewerkte lessenreeks met bijpassend verhalenboek gaat dieper in op relaties tussen mensen en doet dat aan de hand van tien dieren.
Bedoeling van het lessenpakket
De tien dieren verpersoonlijken stuk voor stuk vermogens die we ook wel axen noemen. Die vermogens hebben we nodig om relaties met anderen uit te bouwen. In het boek 'Voorbij de hoge bergen' gebeuren er allerlei dingen in Axenland waarbij de kinderen hun persoonlijke situaties kunnen gaan vergelijken met die van de dieren. Op die manier worden hun relaties uitgelicht en wat van naderbij bekeken. Alles op kindermaat dus.
Drie modellen
Binnen Axenland zijn er drie modellen: het harmoniemodel (of samenspel), het conflictmodel (of tegenspel) en het divergentiemodel (of buitenspel). Op die manier leren de kinderen de verschillende mogelijkheden kennen binnen relaties met andere kinderen en volwassenen. Bij ieder model horen er verschillende dieren die de omgangsvormen proberen te duiden.
Tien dieren op een rij
Harmoniemodel
- Zieme de Pauw: biedt zijn aanwezigheid aan
- Dag de Wasbeer: ontvangt graag bezoekers
- Bizi de Bever: zorgt voor anderen en biedt haar diensten en goederen aan
- Bolletje de Poes: laat zich bedienen en vraagt makkelijk om hulp
- Sjef de Leeuw: geeft de nodige richtlijnen, weet de laatste nieuwtjes, weet altijd raad
- Kadosj de Kameel: volgzaam en nieuwsgierig, voert graat uit wat hem bevolen wordt
Tegenspel
- Krik de Havik: vecht aan wat anderen hebben of krijgen, confronteert anderen met wat fout zit, probeert tegenstanders uit evenwicht te krijgen en zelf te scoren
- Bonkie de Steenbok beveiligt zijn doel, verdedigt zichzelf en anderen tegen elke aanval
Buitenspel
- Itsj de Uil: terughoudend, neemt tijd om tot zichzelf te komen, houdt de dingen voor zichzelf
- Slosse de Schildpad: leeft soms teruggetrokken, voelt zich niet altijd even zeker
Het is niet de bedoeling om een kind met één dier te gaan vergelijken. Iedereen heeft meerdere van die vermogens of axen in zich.
Combinatie van verhalen en opdrachten
Het pakket bestaat uit twintig verhalen die je in het verhalenboek 'Voorbij de hoge bergen' terugvindt. Je kunt de verhalen in volgorde voorlezen, maar ze zijn ook afzonderlijk te gebruiken. Zo is het soms makkelijker om er iets uit te lichten die op dat moment bij jouw klasgroep hoort. Per les is het de bedoeling dat er een verhaal wordt verteld en dat er daarna dieper op de vertelling wordt ingegaan.
Zo bestaat de verwerking uit vier delen:
- Intrige: bespreking van de kern van het verhaal
- Analyse: het verhaal uitdiepen
- Verwerking: aan de hand van verschillende soorten activiteiten kennis maken met de verschillende soorten axen. Dit kan gaan over een knutselopdracht, een filosofeermoment, een klasgesprek,... Hierbij is het vooral de bedoeling om de verhalen dichter bij de leefwereld van de kinderen te brengen.
- Toelichting bij de axen: even stilstaan bij de vermogens van de dieren
Doelgroep
De activiteitenmap en het verhalenboek kunnen gebruikt worden bij kinderen tot het tweede leerjaar (of groep vier). Het is mogelijk om het zowel op school als thuis te gebruiken.