InfoNu.nl > Educatie en School > Methodiek > Persoonlijk ontwikkelplan

Persoonlijk ontwikkelplan

Persoonlijk ontwikkelplan POP staat voor persoonlijk ontwikkelplan. Tegenwoordig moeten haast alle studenten wel een keer een POP maken, maar ook op de werkvloer komt dit steeds meer voor. We zullen het hier vooral over het globaal maken van een ontwikkelplan hebben.

POP

Wat is een POP:

Iedereen kent het speelgoed pop wel, maar wat houden deze letters in op de werkvloer en op school. POP staat voor persoonlijk ontwikkelplan dit houd dus in dat het jouw ontwikkelplan is. Je kan hierin opschrijven hoe jij je wilt ontwikkelen, maar ook wat je al kan. Je kan dit zelf maken, maar ook met hulp van anderen. Loop je zelf tegen dingen aan en je wilt er aan werken neem het op in je POP.

Hoe maak je een POP:

1. Je begint met jouw beginsituatie. Dit houd in dat je je CV hier beschrijft, maar ook wat je al kan en waar je interesses liggen en wat jouw motivatie is voor je studie (werk)

2. Dan ga je kijken naar hoe je zelf bent. Hiervoor kan je de kernkwaliteiten gebruiken. Kernkwaliteiten is een goede manier om je zwakke en sterke punten helder te krijgen. Als je dit gedaan hebt is het handig om een SWOT-Analyse te maken. Dit staat voor sterkte, zwakte, kansen, bedreigingen. Je sterke en zwakke punten beschrijf je intern dus het ligt aan jou. Je kansen en bedreigingen zijn extern en liggen buiten jezelf. Het is even lastig maar als je eenmaal alles op papier hebt geeft dit al veel meer inzicht in je zelf.

3. Wat is je leerstijl. Dit is lastig om te beschrijven maar met een aantal testen kom je er van zelf achter en geeft het je inzicht in jouw leerstijl. Een model die je hiervoor kunt gebruiken is de test van Kolb. Het is handig om de punten die sterk of juist zwak zijn bij de uitkomst extra te beschrijven met een voorbeeld en of jij dit herkent of juist niet.

4. Hoe lig jij in een groep of hoe handel jij in een groep. Dit is te onderzoeken door de Belbin teamrollen test te maken. Hier komt uit hoe jij reageer in een groep. Ook de roos van Leary kan hiervoor gebruikt worden. Net als bij de test van kolb is het handig om op de uitslag een verslag te schrijven met voorbeelden van jouw handelen en of je de uitkomst herkent.

5. Daarna ga je kijken waar je aan wilt werken. Dit kunnen problemen zijn van het handelen van jouw , maar bv. ook het uiten van gevoelens. Je kan meerdere persoonlijke leerdoelen hebben. Wanneer je een persoonlijk leerdoel maakt is het misschien ook al handig om te verwerken hoe je hier aan wilt werken zodat je de stappen weet wat je kan.

Als je al deze stappen hebt doorlopen heb je een POP gemaakt. Hier kun je nu mee aan de slag. Je weet nu waar je aan kan werken en hoe je dit wilt doen. Het is handig om af en toe eens terug te kijken op je POP zodat je deze kan bijstellen waar je dit wilt. Je kan bv. met een medestudent, Studieloopbaanbegeleider, collega je pop bespreken en kijken of die persoon nog aanmerkingen hebt of bv. zegt dat je een persoonlijk leerdoel al goed kan.

LET OP!

Moet je een POP maken voor school let dan goed op. Het format van jouw school moet je aanhouden dit kan namelijk anders zijn dan ik hierboven hebt beschreven. De hoofdlijnen zullen echter wel hetzelfde zijn.

Veel succes met je POP en blijf jezelf ontwikkelen.
© 2011 - 2019 Mandiii, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Persoonlijk ontwikkelplan"

Infoteur: Mandiii
Gepubliceerd: 17-07-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Methodiek
Schrijf mee!