InfoNu.nl > Educatie en School > Huiswerk > Huiswerk: Hoe help je jouw kind succesvol aan de slag?

Huiswerk: Hoe help je jouw kind succesvol aan de slag?

Huiswerk is helemaal niet leuk. Dat vond jij vroeger ook niet. Kinderen kunnen dan ook soms erg ongevoelig zijn voor de noodzaak tot huiswerk maken. Er zijn natuurlijk ook leukere dingen, laten we eerlijk zijn. Toch wil je je kind helpen en de goede kant uit sturen. De volgende tips kunnen hier hopelijk een positieve bijdrage aan leveren. Zodat jij straks rustig op de bank kunt zitten en weet dat je het als ouder zo goed mogelijk hebt gedaan. En je kind er later de vruchten van plukt. De tips, die in dit artikel worden beschreven kunnen wat streng lijken maar ze bieden wel een goede structuur. Wanneer iedereen daaraan gewend is, is het heel fijn werken voor zowel jou als ouder als voor jouw kind of kinderen. Iedereen weet waar hij of zij aan toe is en het kind is echt gebaat bij een voorspelbare omgeving op dit gebied.

Richt een speciaal plekje in voor het doen van huiswerk

Zorg dat je kind een rustige plaats heeft om te kunnen studeren en huiswerk te kunnen maken. Een plaats, waar het stil is, waar alle benodigde boeken en materialen kunnen blijven liggen en waar het netjes en overzichtelijk is. Liefst dus niet een plek in huis waar veel afleiding voor je kind op de loer ligt, zoals met zicht op de televisie.

Stel een mininale duur voor huiswerk maken vast

Plan iedere dag één tot twee uur in voor huiswerk. Bij jongere kinderen is vaak een half uur voldoende, omdat ze nog niet zoveel mee krijgen naar huis. Bij oudere kinderen is er echt meer tijd nodig: reken er op dat een kind per vak een uur per week nodig heeft voor huiswerk. Ook moeten oudere kinderen studeren voor toetsen en examens en dit komt naast het gewone huiswerk.

Studeer samen met je kind voor toetsen en overhoringen

Het kan een kind helpen en stimuleren, wanneer je de moeite doet om mee te helpen. Ook kun je jouw zoon of dochter bijna ongemerkt leren hoe hij of zij het beste kan studeren. Hoe je dat het handigste aanpakt. Leer je kind om de kern uit de stof te halen; zichzelf vragen te stellen; hun aannames te verifiëren.

Ezelsbruggetjes zijn handig voor de training van het geheugen. Ze maken het uit het hoofd leren van saaie stof ook leuker; verzin dus grappige geheugensteuntjes voor je kind om de zware stof wat lichter en leuker te maken.

Controleer dagelijks of huiswerk ook echt is gemaakt

Dit klinkt heel erg naar. Beter is misschien om je kind te vragen om jou elke dag iets nieuws te leren. Laat ze vertellen wat ze hebben geleerd; dit voelt in ieder geval iets minder rottig dan letterlijk om bewijsmateriaal te gaan vragen. Vraag ook aan je zoon of dochter hoe het gaat en of het goed lukt. Dit nodigt wat meer uit tot vertellen, wanneer het wat minder goed gaat met sommige vakken.

Help jouw kind als het minder goed gaat om hulp te vragen

Stimuleer je zoon of dochter om op school om extra hulp te vragen, wanneer het met bepaalde vakken moeilijker gaat. Bel af en toe zelf eens met een leraar om te kijken hoe het gaat en zorg ervoor dat je de ouderavonden ook echt bijwoont. Kijk bij minder presteren van het kind of het misschien overspoeld raakt door teveel huiswerk of dat het vragen heeft die het niet goed durft te stellen.

Soms hebben kinderen echt extra studiebegeleiding en coaching nodig. Zorg dat die er komt als het nodig mocht zijn. Het is helemaal geen schande en geeft veel en veel meer rust dan wanneer het kind blijft aanhikken tegen een vak, waarmee het echt heel moeilijk heeft.

Belonen en straffen: Hoe hiermee om te gaan?

Je mag je kind zeker incentives of beloningen bieden, wanneer het goed gaat. Niet overdrijven natuurlijk; er hoeven geen grote cadeaus verbonden te zijn aan het doen van je huiswerk. Dat is zelfs af te raden. Als je iets belooft, houd dan wel woord.

Wanneer jouw kind zich niet aan afspraken houdt en werk niet afmaakt, stel hem of haar daar dan persoonlijk verantwoordelijk voor. In de echte wereld gaat dat ook zo, nu en in de toekomst. Blijf wel bemoedigend en probeer niet te gaan zeuren. Probeer erachter te komen waarom dingen mis gaan en blijf openstaan voor wat je zoon of dochter denkt en voelt. Maak samen een plan om weer verder te komen en zorg ervoor om het zo leuk mogelijk te maken en te houden.
Gerelateerde artikelen
Opvoeden zonder belonen en straffen: Unconditional ParentingOpvoeden zonder belonen en straffen: Unconditional ParentingZou het kunnen: Opvoeden zonder belonen en straffen? De meeste mensen zullen hier sceptisch tegenover staan. Toch is dit…
Huiswerk, hoe kunnen ouders helpen en stimuleren?Huiswerk, hoe kunnen ouders helpen en stimuleren?Kinderen en huiswerk. Zowel op de basisschool als op het voortgezet onderwijs zullen kinderen thuiskomen met huiswerk. A…
Huiswerkbegeleiding: je kind helpen met het huiswerkHuiswerkbegeleiding: je kind helpen met het huiswerkVoordat men huiswerkbegeleiding overweegt is er al veel nagedacht over het al dan niet geven van huiswerk aan kinderen d…
Joodse opvoeding: opvoeden moeilijk opvoedbare kinderenJoodse opvoeding: opvoeden moeilijk opvoedbare kinderenSommige kinderen zijn heel makkelijk op te voeden. Ze werken mee, zijn gelukkig, flexibel en genieten. Ouders worden gep…
OpvoedingsstijlenAls opvoeder voed je je kind op op de manier waarop je denkt dat het goed is. Maar je hebt verschillende stijlen van opv…
Bronnen en referenties
  • Homework Tips
  • Kidsource

Reageer op het artikel "Huiswerk: Hoe help je jouw kind succesvol aan de slag?"

Reactie

Yeet, 06-12-2011 19:30 #1
'K heb echt een hekel aan huiswerk! Zo saai… We krijgen ook veel te veel, want ik ben meestal tot 's avonds 11 uur bezig. Dat is echt niet normaal meer. Ik ben doodop en kan echt niet meer!

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 31-01-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Huiswerk
Reacties: 1
Schrijf mee!