InfoNu.nl > Educatie en School > Examen > OAT Accountancy - tips voor het landelijk tentamen

OAT Accountancy - tips voor het landelijk tentamen

OAT Accountancy - tips voor het landelijk tentamen Het tentamen wat voor HBO Accountancy waarschijnlijk het meest berucht is, is het landelijke Overall Toets. Bij elke accountancy student bekend als de OAT. Hier enkele tips voor het studeren voor het tentamen, de tijd voor het tentamen, tijdens het tentamen en een overzicht van de, in elke OAT terugkerende, eerste vraag.

Voorbereiding

Een OAT maken vergt veel voorbereiding, eigenlijk al vanaf je eerste jaar. Het is geen tentamen wat je even maakt en waar je de avond van te voren voor leert. De OAT haal je door veel te oefenen en door oude OAT's te gaan maken. Een spannende dag, een hele lange dag, maar hier tips om de tijd door te komen! De eerstvolgende OAT is op 5 juni 2012.

Welke vakken heb je?

BIV ofwel bestuurlijke informatieverzorging; een vak wat je alleen goed leert door in de boeken te duiken en de casussen door te nemen en te maken. Neem de tijd om de casus te maken, denk logisch na en corrigeer je werk met zorgvuldigheid. Alleen dan steek je veel op en heb je er tijdens het landelijk tentamen veel aan. Maak korte rijtjes waarin je alles benoemd en stop in je geheugen alles wat erom heen hoort, zoals processen, verantwoordelijken, etc.

LAC ofwel Leer van de AccountantsControle; een vak waarin je de NV COS gaat doorspitten. Probeer dat niet maanden van te voren grondig te doen. Weet wat er in staat in de maanden dat je les hebt en ga een paar weken van te voren door alle informatie heen. Arceer waar nodig en maak gebruik van plakkertjes. Ook van gelijkgekleurde plakkertjes, zodat je hetzelfde onderwerp op meerdere plekken kunt vinden, zoals bijvoorbeeld fraude.

EV ofwel externe verslaggeving; een vak dat je moet begrijpen en waarin je de weg moet vinden in het handboek. Ook dit vak is belangrijk om vanaf het begin aan goed bij te houden. Neem de stof van a tot z door en arceer in het handboek waar nodig is. Plak er plakkertjes in om snel informatie op te kunnen zoeken. Arceer ook de inhoudsopgave, daar staat veel in en zo kom je direct op de juiste plek terecht.

Zorg ervoor dat je niet teveel tijd steekt in een vak waarin je zwak bent, probeer het beste uit de andere twee vakken te halen. Zo kun je optimale punten verzamelen voor het tentamen!

Zorg ervoor dat je in het bezit komt van de vorige OAT's en ga ze serieus maken. Een succesvolle OAT gaat ook vooraf aan een goede training. Leer je tijd juist te benutten, leer de juiste belangrijke punten op te schrijven. Steek ook hier tijd in!

Een paar uur voor de OAT

Neem je rust, een paar uur voor de OAT kun je niet veel meer leren. Probeer vooral relaxed te blijven en wat lekkers te eten/drinken te kopen, wat je tijdens het tentamen kunt nuttigen. Zorg ook voor een pen die fijn schrijft en waar je ook lang mee kunt schrijven. Uiteraard je rekenmachine niet vergeten! Kijk of je al je spullen bij je hebt en maak desnoods een checklist voordat je naar school gaat om het tentamen te maken.

De casus en dan?

Het is handig om van alle vakken een samenvatting te maken. Voordat de OAT begint krijg je de casus om in te lezen en kun je van al je boeken gebruik maken. Spreek met een paar mensen af om samen de casus door te lezen en probeer ook de boeken te verdelen. Zo hoef je niet kilo's aan boeken mee te nemen. Lees de casus en bedenk welke vragen je kunt krijgen en schrijf zaken die je nodig hebt op het papier van de casus. Je mag alles overnemen, maar denk aan de beperkte tijd. Als je zelf een samenvatting maakt van de vakken, dan kun je dat snel opschrijven en zo veel informatie alvast overnemen wat je tijdens het tentamen kunt gebruiken.

Denk om de tijd als je de vragen aan het maken bent. Als je er niet uitkomt en je gaat over de tijdsindicatie heen, ga dan verder met de volgende vraag. Je kunt beter de volle punten scoren op een vraag die je weet, dan een paar punten op een vraag waar je niet zo goed in bent. Probeer het goed bij te houden, het komt zelden voor dat men tijd over heeft tijdens de OAT. Dus pak vooral punten en ga pas met moeilijke vragen verder als je tijd over hebt.

Vraag 1 van de OAT

Vraag 1 is altijd hetzelfde, maar gaat natuurlijk altijd om verschillende posten. Een samenvatting voor de eerste vraag: Geef aan waarom posten een potentieel risicogebied vormen voor de accountantscontrole

Motivatie van de vraag bestaat uit:
  • Grootte van de post
  • Specifieke kenmerken van de post
  • Controleaspecten (waaronder begrepen de controledoelstellingen)

Grootte van de post:
Meestal voor posten in de W&V, soms ook EV
  • 0,5 1% van de omzet = materieel
  • > 1% van de omzet = wezenlijk

  • 5 10% van de nettowinst v.b. = materieel
  • > 10% van de nettowinst v.b. = wezenlijk

Meestal balansposten
  • 3 6% van het eigen vermogen = materieel
  • > 6% van het eigen vermogen = wezenlijk

  • 3 6% van het balanstotaal = materieel
  • > 6% van het balanstotaal = wezenlijk

Vergelijking ten opzichte van vorig jaar en kan ook ten opzichte van het totaal van de rubriek zijn.

Specifieke kenmerken
  • Kijken naar wat er in de case over geschreven staat
  • EV kenmerken meenemen
  • Is er een verband te leggen met goederenbeweging/ contractadministratie
  • Is de post gestegen/gedaald ten opzichte van vorig jaar?
  • Mag het op de manier zoals staat beschreven?

Controleaspecten

Balans
  • activa = juistheid
  • passiva = volledigheid

W&V
  • opbrengsten = volledigheid
  • kosten = juistheid

Daarnaast aandachtspunten voor bijvoorbeeld:
  • Winst/ verlies afgelopen jaren (flatteren van de winst)
  • Specifieke presentatie en toelichting in de jaarrekening
  • EV eisen aan de kenmerken (wettelijk reserve)
  • Voldoen de posten aan de principes (realisatie, voorzichtigheid, etc)

Uitslag OAT van 12 januari

De uitslagen van de OAT van 12 januari komen ongeveer twee tot drie weken na de OAT binnen, dit hangt af van de hogeschool waar de OAT gehouden wordt. In het algemeen wordt eerst een voorlopige uitslag gegeven en is er een mogelijkheid tot inzage. Het is lonend om naar de inzage te gaan. De OAT is een tentamen wat veel nakijkwerk vergt en waar gemakkelijk fouten kunnen worden gemaakt. Op 24 januari is de normeringsvergadering van de docenten geweest.

Kortom

Een goede voorbereiding is het halve werk! Succes met het maken van een OAT! Meer informatie over de OAT en samenvattingen van BIV processen zijn te vinden in mijn special, via mijn pagina.

Lees verder

© 2011 - 2017 Annfinance, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Van HBO Accountancy naar WO Accountancy & ControllingVan HBO Accountancy naar WO Accountancy & ControllingNa vier jaar gezeten te hebben op een HBO Accountancy opleiding komt de volgende vraag: wat ga ik nu doen? Een mogelijkh…
Kosten accountantKosten accountantEen goede accountant kan u in 2017 veel geld opleveren en is zijn prijs waard. Wat kost een accountant eigenlijk? Wat do…
Hoe komen tot schoolkeuze HBO Accountancy?Hoe komen tot schoolkeuze HBO Accountancy?Er zijn verschillende accountancy opleidingen in Nederland, maar voor welke kun je het beste kiezen? Wil je dichtbij hui…
De Accountancy Portal App: spaart accountant moeite en tijdDe Accountancy Portal App: spaart accountant moeite en tijdEen ware vloed aan algemene apps voor grote gebruikersgroepen is voorbijgekomen. Inmiddels is echter ook de markt aangeb…
Wat verdient een starter?Wat verdient een starter?Het inkomen van starters op de arbeidsmarkt verschilt sterk. Afhankelijk van de opleiding kunt u al ongeveer nagaan hoev…

Reageer op het artikel "OAT Accountancy - tips voor het landelijk tentamen"

Reacties

Jenny Gondorf, 25-03-2013 15:00 #2
Heel handig de tips. Zal per 1 april a.s. een tijdsplanning maken en mij eraan houden, want ik wil die OAT ook halen!

Ikke, 03-12-2011 14:08 #1
Let op:
Acitva wordt niet alleen op juistheid gecontroleerd, maar soms ook op:
Bestaan, Eigendom, Waardering en Presentatie & Toelichting!

Infoteur: Annfinance
Laatste update: 24-01-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Examen
Special: OAT Accountancy
Reacties: 2
Schrijf mee!