InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Tekenen in de bovenbouw, aboriginals

Tekenen in de bovenbouw, aboriginals

De Aboriginals staan om verschillende redenen bekend. Een daarvan is hun kunst, door middel van dotpainting weten zij prachtige kunstwerken te maken. Vaak wordt er in deze dotpaintings een verhaal verteld. De dotpaintings zijn niet alleen op doek te vinden, maar juist ook op herkenbare voorwerpen van de Aboriginals, zoals de digeridoo. Deze les is geschikt voor groep 5, groep 6, groep 7 en groep 8.

Materialen:

  • Bruin stevig papier, ongeveer A4-formaat
  • Verschillende kleuren verf
  • Spijkers en schroeven met een platte kop
  • Verfbakjes
  • Bakje met water
  • Papieren doekjes

Werkwijze voor de leerkracht

Voorafgaand aan de tekenopdracht is het een mooie aanvulling om een les over Aboriginalkunst te geven. Aboriginals gebruiken vaak symbolen en geven met hun schilderingen de wegen in het leven aan of gebruiken hun schilderingen als plattegrond. Hierbij gebruiken de Aboriginals symbolen. Er bestaan symbolen voor verschillende dieren, maar ook voor een vuurplaats of een waterplaats. Op internet is voldoende bruikbaar beeldmateriaal te vinden en staan voorbeelden van symbolen.

De kinderen krijgen een stevig bruin papier als basisvel. De Aboriginals leven van de natuur en schilderen vaak op een bruine ondergrond. De kinderen kiezen vervolgens een schroef of spijker uit met een platte kop. Geef iedere groep een verfbak met verschillende kleuren verf. Gebruik bij voorkeur kleuren die gemakkelijk te maken zijn in de natuur, zoals rood (bloed) en zwart (as). Dit geeft de dotpainting een authentieke uitstraling. De kinderen dopen de kop van de schroef of spijker in de verf, plaatsen deze op het papier en halen deze in een vlotte beweging weer omhoog. Zo ontstaat er een mooie ronde stip. Door deze stippen te combineren vormt zich een lijn of een symbool. Het blad moet goed worden gevuld, maar enkele bewust geplaatste lege plekken behoren ook tot de mogelijkheden.

Makkelijker en moeilijker

Deze les is gemakkelijk aan te passen op niveau door de eisen die aan het werk worden gesteld te verhogen of te verlagen. Hoe meer ervaren de groep, hoe meer het verhaal naar voren moet komen in het werk. Laat de kinderen gebruik maken van bekende Aboriginalsymbolen.

Hoe groter de kop van de schroef of spijker, hoe gemakkelijker het blad is opgevuld. Wanneer je deze opdracht uit laten voeren op een niet plat voorwerp, is de opdracht al lastiger. Gebruik bijvoorbeeld een bruin geschilderde PVC-buis en laat de kinderen deze dotpainten. Deze 'digeridoo' is ook echt te bespelen!

Tip

  • Maak de schroeven na gebruik goed schoon, wanneer er in de groeven verf blijft zitten vervuild dit de volgende kleur. Bovendien zijn de schroeven daarna dan nog prima te gebruiken voor hun oorspronkelijke doel.
  • Neem voldoende tijd voor de opdracht, het is een secuur en nauwkeurig werkje.
  • Gebruik eierdozen om de verf in te doen. Hier is een schroef of spijker gemakkelijk in te dopen. Bovendien kunnen de eierdozen na gebruik weg worden gegooid. Dit scheelt veel opruim- en schoonmaaktijd.

Stappenplan voor de leerling

  1. Neem een bruin basisvel.
  2. Bedenk van tevoren welk verhaal jij met je tekening wilt vertellen, welke symbolen wil je gebruiken?
  3. Neem een schroef en verschillende kleuren verf.
  4. Breng de symbolen en lijnen in stippen aan.
  5. Probeer je schroef na het stippen weer recht omhoog te halen, zodat je een mooie ronde stip krijgt.
  6. Probeer zo veel mogelijk stippen te plaatsen, maar een paar lege plekken is niet erg.
Gerelateerde artikelen
De strijd van de aboriginalsJe kunt de aboriginals vergelijken met de jager verzamelaars. De vrouwen en kinderen zochten bessen en de mannen joegen…
De verloren cultuur van Aboriginals in TasmaniëDe verloren cultuur van Aboriginals in TasmaniëVele jaren woonden in Tasmanië de Aboriginals. Een bijzondere groep waren hierbij de Palawa's. De cultuur van deze Abori…
Australia:Het verhaal van discriminatie en gestolen kinderenrecensieAustralia:Het verhaal van discriminatie en gestolen kinderenDe film Australia handelt over de gestolen kinderen van Aboriginal kinderen. Australia is daarmee een aanklacht tegen pr…
Ayers Rock, het mysterie van AustraliëUluru is een indrukwekkend natuurverschijnsel in Australië en wordt ook wel Ayers Rock genoemd. Ayers Rock is een gigant…
Australië: Australië is 185 keer groter dan NederlandAustralië is maar liefst 185 keer groter dan Nederland. Australië is dan ook een enorm continent. Overigens heet Austral…

Reageer op het artikel "Tekenen in de bovenbouw, aboriginals"

Infoteur: Shirleyp
Gepubliceerd: 11-12-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!