De bedrijfshulpverleningscursus

Een bedrijfshulpverlener (BHV-er) is iemand die een cursus heeft gevolgd waardoor hij/zij in staat zal zijn te handelen bij brand en eerste hulp. De cursus is verplicht te volgen voor minstens één persoon bij een bedrijf. Het is leerzaam en u kunt er wellicht levens mee gaan redden.

Voor wie?

Het is voor iedereen heel erg handig om een BHV cursus te volgen. Als u aangewezen wordt als enige persoon bij een bedrijf zorg dan wel dat u ook die persoon bent die stevig in de schoenen staat, dat u diegene bent die ook echt daadwerkelijk durft in te grijpen bij deze meestal traumatische ervaringen. U kunt alleen meedoen aan de cursus, u wordt dan ingedeeld bij andere cursisten. Vanaf 10 personen kunt u op locatie een BHV cursus volgen. Het is verplicht om binnen een bedrijf iemand op te laten leiden tot bedrijfshulpverlener.

Hoelang duurt een BHV cursus?

Dit kan verschillen per organisatie maar u zult er minstens een dag voor vrij moeten maken. U krijgt meerdere onderdelen per dag en daar tussen zullen pauzes zitten. Er zijn ook cursussen die twee dagen in beslag nemen. U krijgt zowel theorie als praktijk en te afsluiting een toets. Sommige organisaties werken met internet, zo kunt u vast wat leren en een toets via internet invullen. Aan het einde van de cursus krijgt u een certificaat, u zult om bedrijfshulpverlener te blijven de cursus wel elk jaar moeten herhalen. De herhaling neemt minder tijd in beslag en zal ook goedkoper zijn.

Wat leert u?

Bij een bedrijfshulpverleningscursus leert u wat u kunt doen in bepaalde noodsituaties zoals bij brand, verwondingen of als er iemand gereanimeerd moet worden. Het volgende leert u onder andere over brand:
  • het evacueren
  • de vluchtroute
  • hoe een brand te blussen
  • het verschil tussen brandblussers
  • de tijd die men heeft bij brand

Het volgende leert u onder andere over EHBO:
  • liggingen
  • reanimeren
  • de werking van een AED machine
  • verbanden aanleggen

Waarom is het nodig?

Bij noodsituaties kunnen mensen gered worden als iemand is opgeleid tot BHV-er of wellicht kan er letsel of schade beperkt worden. Als men niet weet wat te doen kan er veel tijd verloren gaan en kan het wel eens te laat zijn voor er professionele hulp ter plaatsen is. Een BHV-er is ook het aanspreekpunt op het moment van nood, zo heeft iemand de leiding en zal het meer georganiseerd verlopen.

Wat zijn de kosten

De kosten verschillen per organisatie maar gemiddeld ligt de prijs tussen de 200,- en 250,- per persoon. Het kan zijn dat dit door uw werkgever wordt betaald. Als uw bedrijf is aangesloten bij een branchevereniging met een opleidings- en ontwikkelingsfonds kunt u wellicht in aanmerking komen voor een subsidie.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De bedrijfshulpverleningscursus"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: December 2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!