InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Presenteren, een goede voorbereiding is het halve werk

Presenteren, een goede voorbereiding is het halve werk

Presenteren, een goede voorbereiding is het halve werk Een presentatie is de eerste indruk van een product, dienst, proces s of informatie. Maar voordat deze indruk is achtergelaten kan er van alles fout gaan en zijn er veel dingen waar je op moet letten. Het publiek moet namelijk niet in slaap vallen, wegzakken of gaan kletsen. Keep their attention!

Algemeen

Een goede presentatie treft goede voorbereiding, als jij weet wat je wilt vertellen en dit vertelt vol enthousiasme dan voelt het publiek dat. Zorg er dus voor dat je je onderwerp volledig uitgediept hebt en voorbereid bent om alle kritiek te beantwoorden. Daarnaast verteld het een stuk eenvoudiger als alle kennis aanwezig is, dode momenten worden voorkomen en "ehh" zal niet na iedere zin worden gezegd. Presenteren kan alleen of met meerdere personen, zorg bij een presentatie met meerdere dat de rollen goed verdeeld zijn. Geklungel komt onprofessioneel over. Spreek altijd duidelijk en benadruk belangrijke termen, ga ook niet te hard praten dit kan gaan storen bij het publiek.

Een goede presentatie

Een goede presentatie voldoet aan een aantal voorwaarden, afhankelijk van het onderwerp kan hier wel verschil in zitten. Maar in het algemeen gelden deze regels voor de meeste presentaties. De belangrijkste punten:
  • Ken je publiek
  • Maximaal 20 minuten: een langere presentatie verliest de aandacht van het publiek, zorg ervoor dat je de informatie in max. twintig minuten krijgt dit maakt het meeste indruk.
  • Gebruik niet te veel slides: te veel slides leidt af, zorg ervoor dat het publiek de aandacht op jou als presentator gericht heeft. Houd het aantal slides rond de 10.
  • Gebruik steekwoorden: plaats niet te veel informatie op één slide, dit leidt af, publiek gaat mee lezen en verliest de aandacht.
  • Betrek het publiek: door af en toe in vragende vorm te praten en het publiek te betrekken behoudt je de aandacht.
  • Duidelijk lettertype: zorg ervoor dat iedereen in de zaal de tekst op de sheets kan lezen.
  • Benadruk belangrijke woorden: door belangrijke term extra te benadrukken laten ze meer indruk achter.
  • Lichaamstaal: blijf niet stilstaan op een plek, gebruik gebaren loop eens rustig op en neer en houdt korte pauzes na een belangrijke term.
  • Gebruik beelden: een beeld zegt meer dan duizend woorden, door foto's te gebruiken kan iets sneller duidelijk zijn en blijft het beter bij.

Opbouw van de presentatie

Om de aandacht te houden en ervoor te zorgen dat het publiek de presentatie begrijpt is het belangrijk om een duidelijke volgorde op te bouwen. Een goede opbouw ziet er als volgt uit:
  • Opening, zorg voor een luchtige opening. Begin bijvoorbeeld met een actualiteit (Kop)
  • Licht het probleem toe (Romp)
  • Geef de oplossing (Romp)
  • Informeer over de gebruikte technieken (Romp)
  • Sluit af: vat alles nog een keer samen en geef de kernwaarden (Staart)

De hierboven genoemde opbouw is vooral toepasselijk op de presentatie van een nieuw product, dienst of proces. Maar houd altijd de volgorde: 1. kop 2. romp 3. staart aan. Dit maakt een presentatie overzichtelijk en een duidelijke opbouw is voor het publiek makkelijker te volgen. Bij een presentatie met meerdere personen is het belangrijk de rollen goed te verdelen. Zorg voor een hoofdverteller en gebruik de andere personen om als experts om bepaalde technieken toe te lichten waar zei verstand van hebben. Blijf niet met te veel man staan, zodra iemand anders gaat spreken introduceer deze dan en loop daarna zelf even uit het zicht.

Kleding

Kleed jezelf gepast bij je publiek, we kennen tegenwoordig bijna allemaal Steve Jobs die prachtig presenteerde in zijn spijkerbroek en coltrui. Maar dit kan niet altijd, als je een presentatie doet om geld te krijgen bij de bank voor de financiering van een product kleed je dan gepast in pak. Het hangt dus volledig af van de doelgroep, ken dus je publiek.
© 2011 - 2019 K-voogd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De opbouw van een presentatieDe opbouw van een presentatiePresenteren, een steeds belangrijker element van het studie- of werkveld. Iedereen vind het spannend om een presentatie…
Hoe geef je een goede Powerpoint presentatieHoe geef je een goede Powerpoint presentatieZakelijke presentaties worden steeds vaker gegeven met behulp van een Powerpoint presentatie. Met Powerpoint maak je op…
Presentatievaardigheden in de praktijkPresentatievaardigheden in de praktijkHet is bijzonder dat een van de grootste angsten onder de werknemers, presenteren is. Presenteren is tegenwoordig zon b…
Een presentatie voorbereidenEr zijn veel mensen die het benauwd krijgen als ze een presentatie moeten houden. Toch zijn er heel veel manieren om dez…
Presenteren, hoe houd je de aandacht van het publiek vast?Presenteren, hoe houd je de aandacht van het publiek vast?Aandacht van het publiek krijgen, aandacht vasthouden en een goede presentatie neerzetten. Eén van de factoren van een g…

Reageer op het artikel "Presenteren, een goede voorbereiding is het halve werk"

Infoteur: K-voogd
Gepubliceerd: 10-10-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!