InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Sinterklaas, allerlei lesideeën

Sinterklaas, allerlei lesideeën

De maand oktober is alweer begonnen en dat betekent dat er alweer flink bezocht wordt naar lessen, activiteiten, knutsels en spelletjes rondom het thema Sinterklaas. De juffen van de onderbouw bundelen al hun leuke ideeën, zodat ze in november lekker aan de slag kunnen met dit vrolijke, spannende en gezellige thema. Bent u op zoek naar leuke ideeën voor uw les of activiteit? Lees dan even verder.

Rekenen

Kadootjeszak sommen à lá bussommen:

Bij bussommen, zoals bekend bij velen, gaat het er telkens om hoeveel mensen er in de bus zitten. Bij de halte stappen er steeds mensen in en uit en hierdoor leren de kinderen sommen maken. Ook kan je dit doen met de 'kadootjeszak van Piet'. Voordat de Piet uit het Pietenhuis vertrekt vult hij zijn zak langzaam met kadootjes, dit zijn de wel bekende plussommen. Bij de huizen van de kinderen gooit hij kadootjes door de schoorsteen, dit zijn dan natuurlijk de minsommen.

Splitsommen met pepernoten:

Splitssommen moeten door de kinderen goed geoefend worden, omdat deze van belang zijn voor het gehele verdere rekenproces. Deze oefening kun je heel makkelijk in tweetallen uitvoeren. Geef elk tweetal het aantal pepernoten die geschikt zijn voor de oefening. Wilt u de de splitsing van 10 oefenen, geef elk tweetal dan 10 pepernoten. Laat een kind de handen voor de ogen doen. De ander verstopt een aantal pepernoten onder zijn/haar hand. Als dit is gelukt mag de ene weer kijken en raden hoeveel er verstopt zijn. Diegene kan namelijk het aantal pepernoten zien dat over is. Als hij/zij er 6 ziet, dan leert hij: 6+4=10.

Verlanglijstje maken:

Maak van te voren een soort folder met daarin de aanbiedingen van de speelgoedwinkel. Schrijf bij elk item wat de kosten zijn. De kinderen krijgen vervolgens allemaal een eigen folder en maken op een apart blaadje een eigen verlanglijstje. Ze schrijven op wat ze graag zouden willen hebben en vervolgens moeten ze uitrekenen wat het kost. Als introductie kan je gezamenlijk starten met alle kinderen en de volgende vragen stellen als alle kinderen de folder voor zich hebben liggen:
  • Ik heb 5 euro, kan ik de fiets kopen?
  • Wat is duurder, de beer op het boek?
  • Wat denk je dat in het echt groter is, de beer of de fiets?

Knutselen

Sinterklaasmobile:

Knip een mijter uit een stuk rood karton. Maak met geel papier het kruis op de mijter. Kleur het gezicht van Sinterklaas in (gebruik hiervoor een kleurplaat). Plak het gezicht op een stuk stevig karton en knip de vorm van het gezicht uit. Let op dat de kinderen een rand langs het gezicht houden voor de baard. Knip vervolgens een baard uit. Gebruik hiervoor ook stevig karton. Beplak de baard en de rand rondom het gezicht met watten. Leg tot slot de 3 delen nu op de kop met een beetje ruimte ertussen op tafel. Leg er 2 lange draden overheen en plak het geheel vast met plakbank (de achterkant dus). Even omdraaien en ophangen maar.

Pietmobile:

De Pietmobile maak je ongeveer op dezelfde manier. Nu gebruikt u echter zwarte wol en natuurlijk een ander gezicht en ook andere kleuren karton.
Avond in .........(uw dorp/stad)
Teken de skyline op zwart papier. Gebruik hiervoor een wit potlood, zodat de kniplijn duidelijk te zien is. Leg onder het vel zwarte papier een vel geel papier en knip beide papieren in één keer uit. Schuif het gele papier iets omhoog en plak het geheel op een vel blauw papier (de boom nog even niet vastplakken). Knip tot slot een maan uit en plak deze achter de boom. Plak vervolgens de boom nog even vast en klaar is de 'avond in .......'.

Wilt u de raampjes maken? Zorg dan voor een prikpen en priklap, zodat de kinderen figuren uit het zwarte papier kunnen halen en hele gele zichtbaar wordt als de vellen weer op elkaar worden gelegd.

Surprises

Spiegel:

Pak een grote doos in met inpakpapier. Maak van een stuk karton een standaard en maak deze met stevig plakband/tape vast aan de achterkant. Beplak vervolgens de voorkant van de spiegel met folie. Wat versiering, zoals: veren, stickers, enzovoort maakt het geheel compleet. Plak onderaan het folie het volgende gedichtje: Spiegeltje, spiegeltje, hier in mijn hand, voor wie is dit cadeautje hier beland?

En klaar is de spiegel voor een echte tuttebel of gewoon een verzorgd type.

Engelse drop:

Beplak een doos met stroken wit, zwart en oranje papier. Een snelle en gewilde surprice voor een echte dropliefhebber of grote snoepkont.

Pen:

Een surprice die voor heel veel mensen gemaakt kan worden en ook niet al te moeilijk is. Zorg voor en porterkoker en pak deze in met een leuk papiertje. Pak een klein rond plastic bakje in met zwart papier of verf deze zwart. Dit is de bovenkant van de pen. Draai nu een gekleurd vel papier, zodat je een 'patatzak' krijgt. Plak deze onderaan je pen en de vorm is klaar. Nu alleen nog wat details om het geheel compleet te maken. Tip: Een potlood is nog makkelijker de maken, omdat het dopje bovenop niet gemaakt hoeft te worden. Gebruik echter voor de onderkant wel een vel lichtbruin papier.
Schoorsteen:
Tot slot echt een surprice die voor iedereen kan. Maak van stukken dozen de vorm van een schoorsteen en beplak deze met bruin papier. Knip de bakstenen uit vellen rood, oranje en eventueel wit papier. Beplak de schoorsteen met deze bakstenen. Maak verschillende soorten pietjes om de schoorsteen mee te beplakken. Dit kunnen kleurplaten zijn die zijn ingekleurd, maar ook vouwwerkjes, zoals veel kinderen zelf kennen.

Vaak denken mensen 'ach, een surprise, dat is voor kinderen' of 'bah, daar heb ik geen tijd voor'. Maar let wel: door deze creatieve manier van inpakken wordt het cadeau veel meer gewaardeerd, krijgt het meer aandacht en wordt er positief gesproken over de bedenker en maker. Dus, veel knutsel plezier.
© 2011 - 2019 Datvw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De geschiedenis van SinterklaasDe geschiedenis van SinterklaasRond half november komt sinterklaas weer in Nederland. Maar wie is die sinterklaas en waarom vieren we sinterklaas?
Sinterklaas is jarigSinterklaas is jarig5 december is het pakjesavond. Sinterklaas is weer in het land en dit wordt volop gevierd. Wat is de herkomst van Sinter…
Sinterklaas huren – Sinterklaas bezoek tipsSinterklaas huren – Sinterklaas bezoek tipsSinterklaas huren zal het Sinterklaasfeest extra leuk en spannend maken voor de kinderen. Ongeveer de helft van de Neder…
Sinterklaas, hoe wordt het gevierd?Sinterklaas, hoe wordt het gevierd?Sinterklaas wie kent hem niet? De vieringen van het Sinterklaas feest zijn per land verschillend. Zelfs tussen België en…
SinterklaasfeestWat zijn de typische kenmerken van het sinterklaas feest en hoe is het ontstaan? waarom word er nu pakjesavond gevierd?

Reageer op het artikel "Sinterklaas, allerlei lesideeën"

Infoteur: Datvw
Gepubliceerd: 07-10-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!